--

9 (1) 2014

Tại sao sinh viên từ xa trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh bỏ học?


Tác giả - Nơi làm việc:
Lê Thị Thanh Thu - Trường Đại học Mở TP.HCM , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Lê Thị Thanh Thu - kim.npt@ou.edu.vn

Tóm tắt
Tác giả đã phỏng vấn điện thoại 568 sinh viên Khóa 2010 theo học 9 ngành cử nhân đào tạo từ xa Trường Đại học Mở TP.HCM đã bỏ học. Họ nghỉ học bởi những lý do nội tại và lý do từ bên ngoài nhưng phần lớn do những tác nhân bên ngoài. Lý do nội tại chiếm 15,9%. bao gồm không hài lòng với chương trình đào tạo, thiếu động lực và quan tâm đến học từ xa, năng lực không đáp ứng yêu cầu học tập và những lý do khác. Nguyên nhân nghỉ học từ yếu tố bên ngoài chiếm 84,1% bao gồm không có thời gian, chuyển trường, vấn đề về sức khỏe hay gia đình, địa điểm học xa, học phí cao và thiếu thông tin về lịch học.

Từ khóa
Đào tạo từ xa; sinh viên bỏ học

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Bean, J. P. (1990). Why students leave: Insights from research. The strategic management of college enrollments, 147-169.


Bean, J. P., & Metzner, B. S. (1985). A conceptual model of nontraditional


undergraduate student attrition. Review of educational Research, 55(4), 485-540.


Garland, M. (1993). Ethnography Penetrates the” I Didn’t Have Time” Rationale to Elucidate Higher Order Reasons for Distance Education Withdrawal. Research in Distance Education, 5(1), 6-10.


Hannay, M. & Newvine, T. (2006). Perceptions of distance learning: A comparison of online and traditional learning. Merlot Journal of online learning and teaching, 2 (1).


Honeyman, M. & Miller, G. (1993). Agriculture distance education: A valid


alternative for higher education? In Proceedings of the 20th annual national agriculture education research meeting, 67-73.


Latifah, A. L., Sumalee, S., & Ramli, B. (2009). Managing retention in ODL


Institutions: A Case Study on Open University Malaysia and Sukhothai


Thammathirat Open University. ASEAN Journal of Open and Distance, 1(1).


Nichols, M. (2010). Student perceptions of support services and the influence of targeted interventions on retention in distance education. Distance education, 31(1), 93-113.


Ostman, R. & Wagner, G. (1987). New Zealand management student’s perception of communication technologies in correspondence education. Distance Education, 8(1), 47-63.


Simpson, O. (2004). The impact on retention of intervention to support distancelearning students. Open learning, 19(1), 78-95.


Thompson, E. (1997). Distance education drop-out: what can we do? In Pospisil, R. &Willcoxson, L. (Eds), Learning Through Teaching, p 324-332. Proceedings of the 6th Annual Teaching Learning Forum, Murdoch University, February 1997. Perth: Murdoch University.


Tresman, S. (2002). Towards a Strategy for Improved Student Retention in


Programme of Open Distance Education: A case study from the Open University U.K. International Review of Research in Open and Distance Learning, 3(1). Retrieved 2013 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/75/145.


Yuen, K. S., Lee, S. W., Wong, A., Yeung, C. K., Au, A. & Tang, T. (2008). Reasons for students drop out at the OU HK. The Open University of Hong Kong.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.