--

15 (1) 2020

Nhận thức của sinh viên năm nhất chuyên ngành ngôn ngữ Anh về tầm quan trọng của việc tự học: Nghiên cứu tại Đại học Nông Lâm Thành phố Hồ Chí Minh


Tác giả - Nơi làm việc:
Dương Mỹ Thẩm - Trường Đại học Nông Lâm Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Nguyễn Đặng Thị Cúc Huyền - Trường Đại học Nông Lâm Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Nguyễn Liên Hương - Trường Đại học Nông Lâm Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Hà Thị Ngọc Thương - Trường Đại học Nông Lâm Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Dương Mỹ Thẩm - tham.duongmy@hcmuaf.edu.vn

Tóm tắt
Mục tiêu của nghiên cứu này là nhằm tìm hiểu nhận thức của sinh viên năm nhất chuyên ngành Ngôn Ngữ Anh, trường Đại học Nông Lâm TP.HCM về tầm quan trọng của việc tự học đối với việc học của họ. Đây là một nghiên cứu định lượng với sự tham gia của 173 sinh viên. Họ được yêu cầu trả lời một bảng câu hỏi gồm 18 câu. Kết quả chỉ ra rằng hầu hết những sinh viên này đều công nhận vai trò quan trọng của việc tự học ở ba khía cạnh: khởi đầu, tổ chức-giám sát, đánh giá theo thứ tự giảm dần dựa vào giá trị trung bình. Cụ thể là họ nghĩ rằng khi gặp khúc mắc trong học tập thì họ truy cập internet, hỏi bạn bè và giáo viên; điều này giúp họ chủ động và tự tin hơn. Ngoài ra, họ cảm thấy có động lực học tập cao hơn khi tự chọn phương pháp học, chiến lược học, hoạt động luyện tập ngoài lớp học, tài liệu học tập và thực hiện kế hoạch học tập. Tuy nhiên, sinh viên vẫn chưa chắc chắn về hiệu quả các hoạt động tự đánh giá mang lại mặc dù họ tin rằng tự theo dõi tiến trình học tập và làm việc với bạn bè giúp họ xác định được điểm mạnh, điểm yếu của mình.

Từ khóa
nhận thức; sinh viên chuyên ngữ năm nhất; tự học

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Aliweh, A. M. (2011). The effect of electronic portfolios on promoting Egyptian EFL college students’ writing competence and autonomy. Asian EFL Journal, 13(2), 90-133.


Ban chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 4/11/2013 Hội nghị Trung ương 8 khóa XI về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo [Resolution No. 29-NQ / TW dated November 4, 2013 Resolution of the 8th session of the XI Central Conference on fundamental and comprehensive innovation of education and training]. Retrieved January 12, 2020, from https://moet.gov.vn/tintuc/Pages/doi-moi-can-ban-toan-dien-gd-va-dt.aspx?ItemID=3928


Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. London, England: Longman.


Blidi, S. (2017). Collaborative learner autonomy: A mode of learner autonomy development. Singapore: Springer.


Büyükduman, İ., & Şirin, S. (2010). Learning Portfolio (LP) to enhance constructivism and student autonomy. Procedia Social and Behavioral Sciences, 3, 55-61. doi:10.1016/j.sbspro.2010.07.012


Chau, J., & Cheng, G. (2010). Towards understanding the potential of e-portfolios for independent learning: A qualitative study. Australasian Journal of Educational Technology, 26(7), 932-950. doi:10.14742/ajet.1026


Chen, H. I., & Pan, H. H. (2015). Learner autonomy and the use of language learning strategies in a Taiwanese junior high school. Journal of Studies in Education, 5(1), 52-64. doi:10.5296/jse.v5i1.6972


Cotterall, S. (2000). Promoting learner autonomy through the curriculum: Principles for designing language courses. ELT Journal, 54(2), 109-117. doi:10.1093/elt/54.2.109


Crabbe, D. (1993). Fostering autonomy from within the classroom: The teacher's responsibility. System, 21(4), 443-452.


Dam, L., Eriksson, R., Little, D., Miliander, J., & Trebbi, T. (1990). Towards a definition of autonomy. In T. Trebbi (Ed.), Third Nordic workshop on developing autonomous learning in the FL classroom (pp. 102-103). Bergen, Norway: University of Bergen.


Dang, T. T. (2012). Learner autonomy perception and performance: A study on Vietnamese students in online and offline learning environments. (Unpublished doctoral dissertation). La Trobe University, Melbourne, Australia.


Dickinson, L. (1987). Self-instruction in language learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press.


Duong, M. T. (2015). A portfolio-based learner autonomy development model in an EFL writing course. (Unpublished doctoral dissertation). Suranaree University of Technology. Nakhon Ratchasima, Thailand.


Duong, M. T., & Seepho, S. (2014). Promoting learner autonomy: A qualitative study on EFL teachers’ perceptions and their teaching practices. Proceedings of the International Conference: DRAL 2 / ILA 2014, 129-137.


Ganza, W. L. (2008). Learner autonomy - Teacher autonomy. In T. Lamb & H. Reinders (Eds.), Learner and teacher autonomy: Concepts, realities and responses (pp. 63-79). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins.


Gardner, D., & Miller, L. (1999). Establishing self-access: From theory to practice. Cambridge, UK: Cambridge University Press.


George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston, MA: Allyn & Bacon.


Haseborg, H. E. T. (2012). Principles of learner autonomy in action: Effects and perceptionsin a college-level foreign language class. (Doctoral dissertation, College of Education and Human Services, Morgantown, WV). Retrieved December 01, 2019, from https://researchrepository.wvu.edu/etd/3577/


Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Oxford, UK: Pergamon Press.


Ismail, N., & Yusof, M. A. M. (2012). Using language learning contracts as a strategy to promote learner autonomy among ESL learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 66, 472-480.


Kurtz, L. M. (2012). Learning from twenty-first century second language learners: A case study in smartphone use of language learners (Master's thesis, Iowa State University, Ames, Iowa). Retrieved December 02, 2019, from https://lib.dr.iastate.edu/etd/12669


Little, D. (1991). Learner autonomy: Definitions, issues and problems. Dublin, Ireland: Authentik.


Little, D. (2004). Learner autonomy, teacher autonomy and the European language portfolio. Retrieved December 02, 2019, from http://utc.fr/~untele/2004ppt/handouts/little.pdf


Little, D. (2009). Language learner autonomy and the European language protfolio: Two L2 English examples. Language Teaching, 42(2), 222-233.


Littlemore, J. (2001). Learner autonomy, self-instruction and new technologes in language learning: Current theory and practice in higher education. In A. Chambers & G. Davies (Eds.), ICT and language learning: An Enropean perspective (pp. 39-52). Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger Publishers.


Littlewood, W. (1997). Design and adapting materials to encourage learner autonomy. In P. Benson & P. Voller (Eds.), Autonomy & independence in language learning (pp. 79-91). New York, NY: Longman.


Liu, H. J. (2012). Understanding EFL undergraduate anxiety in relation to motivation, autonomy, and language proficiency. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 9(1), 123-139.


Macaro, E. (1997). Target language, collaborative learning, and autonomy. Clevedon, UK: Multilingual Matters.


Macià, E. A. I., Ramos, C. R., Cervera, A. S., & Fuentes, C. B. (2003). Developing learner autonomy through a virtual EAP course at university. Retrieved December 3, 2019, from http://www.publicacions.ub.edu/revistes/bells12/PDF/art01.pdf


Najeeb, S. S. (2013). Learner autonomy in language learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70, 1238-1242.


Noytim, U. (2006). The impact of the internet on English languag teaching: A case study at a Thai Rajabhat University. (Doctoral dissertation, University of Technology, Sydney, Australia). Retrieved December 04, 2019, from https://opus.lib.uts.edu.au/bitstream/2100/384/2/02whole.pdf


Nunan, D. (1996). What’s my style? In D. Gardner & L. Miller (Eds.), Tasks for independent language learning (pp. 5-6). Alexandria, Egypt: Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc.


Nunan, D. (1997). Design and adapting materials to encourage learner autonomy. In P. Benson & P. Voller (Eds.), Autonomy & independence in language learning (pp. 192-203). New York, NY: Longman.


Nunan, D., & Lamb, C. (1996). The self-directed teacher: Managing the learning process. Cambridge, UK: Cambridge University Press.


Reid, J. M. (1993). Teaching ESL writing. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents.


Rivers, W. P., & Golonka, E. M. (2009). Third language acquisition theory and practice. In M. H. Long & C. J. Doughty (Eds.), The handbook of language teaching (pp. 250-266). Oxford, UK: Blackwell Publishing.


Rubin, J., & Thompson, I. (1994). How to be a more successful language learner. Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers.


Sanprasert, N. (2010). The application of a course management system to enhance autonomy in learning English as a foreign language. ScienceDirect, 38, 109-123.


Scharle, Á., & Szabó, A. (2000). Learner autonomy: A guide to developing learner responsibility. Cambridge, UK: Cambridge University Press.


Scheb-Buenner, P. (2018). University students’ perception on autonomous learning: A case of private university, Thailand. In Proceedings of The 1st International Conference on English Studies Organizing Committee (pp. 321-332). Krabi, Thailand: Thaksin University.


Stevens, R. J. (2007). Cooperative learning and literacy instruction in middle level education. In R. M. Gillies, A. Ashman, & J. Terwel (Eds.), The teacher’s role in implementing cooperative learning in the classroom (pp. 92-109). New York, NY: Springer.


Thanasoulas, D. (2000). What is learner autonomy and how can it be fostered? The Internet TESL Journal, 6(11). Retrieved December 04, 2020, from http://iteslj.org/Articles/Thanasoulas-Autonomy.html


Voller, P. (1997). Does the teacher have a role in autonomous language learning? In P. Benson P. Voller (Eds.), Autonomy & independence in language learning (pp. 98-113). London, UK: Longman.


Wenden, A. (1991). Learner strategies for learner autonomy: Planning and implementing learner training for language learners. New York, NY: Prentice Hall.


Yunus, M. M., & Arshad, N. D. M. (2015). ESL teachers' perceptions toward the practices and prospects of autonomous language learning. Asian Social Science, 11(2), 41-51.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.