--

7 (2) 2012

Ứng dụng phương pháp nghiên cứu hành động (action research) vào hoạt động dạy học nhằm nâng cao chất lượng giảng dạy môn tiếng Anh


Tác giả - Nơi làm việc:
Dương Đức Minh - Đại học Kỹ thuật Công nghiệp Thái Nguyên. , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Dương Đức Minh - kim.npt@ou.edu.vn

Tóm tắt
Nghiên cứu hành động là quá trình nghiên cứu tự thẩm định được giáo viên tiến hành để nâng cao tính hợp lý và chính đáng của những phương pháp hay tình huống sư phạm mà mình gặ̣p phải trong hoạt động giảng dạy của mình. Bài viết này sẽ cung cấp một cái nhìn đầy đủ, toàn diện về phương pháp nghiên cứu hành động, các bước để tiến hành một Nghiên cứu hành động trong giáo dục. Bên cạnh đó, bài viết cũng nêu một vài gợi ý cụ thể giúp giáo viên, đặ̣c biệt là giáo viên ngoại ngữ, có thể thực hành nghiên cứu hành động nhằm nâng cao hiệu quả giảng dạy của mình, góp phần nâng cao chất lượng giảng dạy ngoại ngữ, đáp ứng đòi hỏi ngày càng cao của xã hội.

ABSTRACT

Action research is a process of self-reflective inquiry study conducted by teachers to improve the rationality and legitimacy of the methods or pedagogical situations they encounter in their teaching activities. This article will provide a comprehensive overview to action research method, the detailed steps to conduct an action research in education. In addition, the article also mentioned some specific suggestions to help teachers, especially foreign language teachers, practice doing action research to improve their teaching effectiveness, contributing to improving the quality of teaching foreign languages to meet the increasing demands of society.

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Adarms, S. (2006). “Action research in Education”. Retrieved from http://www. edu.plymouth.ac.uk/resined/actionresearch/arhome.htm. (27/10/2010).


Burns, A. (2010). “Doing Action Research in English Language Teaching: A Guide for Practitioners”. Routledge, New York.


Creswell, J. D. (2003). “Research design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches” Sage Publication, Inc, thousand Oak, California.


Carr, W & Kemmis, S. (1986). “Becoming critical: education, knowledge and action research”. Palmer Press, London, 1986.


Descartes (n.d)


Dick, B. (2002). Action research: Action and research. Retrieved from http://www. scu.edu.au/schools/gcm/ar/arp/aandr.html (18/10/2010).


Elliott, J. (1991). “Action research for educational change. Milton Keynes” Open University Press.


Kemmis, S & Mc Targat, R. (1982). “The Action Research Planner”. Victoria. Deakin University Press.


Hien, T. (2009). “Why is action research suitable for education?” VNU Journal of Science, Foreign Languages, 25 pp. 97-106.


MacIsaac, D. (1995). “An Introduction to Action Research.”


Retrieved from http://www.phy.nau.edu/~danmac/actionrsch.html (22/10/2010).


Nunan, D. (2001). “Research methods in language learning”. 9th ed, Cambridge University Press, The United States.


O’Brien, R. (1998). “An Overview of the Methodological Approach of Action Research”. Retrieved from www2.hcmuaf.edu.vn/.../ AnOverviewtheMethodologicalApproach. (27/10/2010).


Susman, G.I. (1983). Action Research: A Sociotechnical Systems Perspective” London: Sage Publications.


Tuan, N.V (2009). The nao la “nghien cuu khoa hoc”? Retrieved from http://tuanvannguyen.blogspot.com/2009/nao-la-nghien-cuu-khoa-hoc.html (21/10/2010).


Van Lier, L. (1996). “Interaction in the language curriculum”. London: Longman.


Winter, R. (1987). Action-Research and the Nature of Social Inquiry: Professional Innovation and Educational Work. Aldershot, England: Gower Publishing Company, 1987.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.