--

8 (1) 2013

Các hoạt động dạy và học môn viết tại Khoa Ngoại Ngữ Đại học Mở Tp.HCM


Tác giả - Nơi làm việc:
Phạm Vũ Phi Hổ - Trường Đại học Mở Tp.HCM. , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Phạm Vũ Phi Hổ - kim.npt@ou.edu.vn

Tóm tắt
Việc giảng dạy và nghiên cứu khoa học luôn đồng hành trong các hoạt động của các giảng viên ở các trường đại học. Tuy nhiên, rất ít nghiên cứu đã được thực hiện ở Khoa Ngoại Ngữ Trường ĐH Mở Tp.HCM về các hoạt động dạy và học trong môn Viết Học Thuật tại đây. Bài nghiên cứu này đơn thuần tìm hiểu các hoạt động dạy và học môn Viết đang được thực hiện để có thể tìm ra hướng đi cho các nghiên cứu hành động (Action Research) sau này. Bảng câu hỏi khảo sát được thực hiện vào học kỳ II của năm học 2011-2012 đối với các lớp học môn Viết 1 và 3. 293 phiếu được thu về để phân tích với sự hỗ trợ của phần mền SPSS phiên bản 19. Kết quả cho thấy rằng hầu hết các hoạt động được thực hiện trong các lớp dạy Viết hiện nay tại KNN tương đối đang đi theo khuynh hướng chung của các nhà nghiên cứu trên thế giới. Những hạn chế trong một số hoạt động cũng đã được đề cập và được đề nghị theo các hành động cụ thể. Bài nghiên cứu này cung cấp cái nhìn khá rõ về các hoạt động đang được thực hiện trong các lớp học Viết tại KNN của Trường ĐH Mở Tp.HCM.

ABSTRACT

Teaching and researching are essential activities of instructors at universities and colleges, especially in case of classroom research or action research. However, few research studies on teaching Academic writing have been conducted at the Faculty of Foreign Languages at HCMC Open University. The purpose of this paper is to investigate the extent to which the writing instructors manage the activities in the writing classrooms in order to set lights for future action research. The survey questionnaire was administered at the 2nd semester of the academic year 2011-2012 to the Writing classes 1 & 3. 293 questionnaire papers were collected for data analysis. The results showed that most of the activities employed in the writing classrooms at the Faculty of Foreign Languages were in the mainstreams of the research trends in the world. In addition, some limitations of teaching activities were presented and discussed for better teaching adjustment.

Từ khóa
học nhóm; góp ý chỉnh sửa bài viết; viết theo thể loại; lối viết học thuật; phương pháp dạy môn Viết; khuynh hướng sản phẩm; quá trình viết; người đọc; người viết; bạn cùng nhóm; viết project

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Bacha, N. N., & Bahous, R. (2007). Contrasting views of business students’ writing needs in an EFL environment. English for Specific Purposes (2007), doi:10.1016/j.esp.2007.05.001 Article in Press.


Bailey, S. (2011). Academic Writing: A Handbook for International Students (3rd ed.). New York: Routledge.


Berg, E. C. (1999). The Effects of Trained Peer Response ESL Students’ Revision Types and Writing Quality. Journal of Second Language Writing, 8(3), 215 – 241.


Bernhardt, S. A. (1985). Writing across the curriculum at one university: A survey of faculty members and students. ADE Bulletin, 082, 55–59 cited in Bacha, N. N. & Bahous, R.(2007). Contrasting views of business students’ writing needs in an EFL environment. English for Specific Purposes (2007). Article in Press., doi:10.1016/j.esp.2007.05.001.


Bowker, N. (2007). Academic Writing: A Guide to Tertiary Level Writing. Palmerston North: Massey University.


Braine, G. (1997). Beyond word processing: Networked computers in ESL writing classes. Computers and Composition, 14(1), 45-58.


Çinar, E. (2011, Dec. 30). The Role of Group Work in Learning of English as a Foreign Language. Retrieved Dec. 24, 2012, from COMU ELT: http://www. comuelt.org/formal-articles/articles-from-%C3%A7omu-elt-2011/63-the-role-of-group-work-in-learning-of-english-as-a-foreign-language.html.


Ferris, R. D. (2005). Treatment of Error in Second Language Student Writing. Ann Arbor: The University of Michigan Press.


Hedge, T. (2002). Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press.


Herder, S., & King, R. (2012). Extensive Writing: Another Fluency Approach for EFL Learners. Retrieved from http://erfoundation.org/proceedings/erwc1-Herder-King.pdf.


Hughes, A. (2001). Testing for Language Teachers (3rd ed.). Great Britain: Bell & Bain Ltd, Glasgow.


Hyland, K. (2002). Teaching and Researching Writing. Essex: Longman.


Hyland, K. (2003a). Second Language Writing. Cambridge: Cambridge University Press.


Hyland, K. (2003b). Genre-based pedagogies: A social response to process. Journal of Second Language Writing, 12(1), 17–29.


Jones, H. R., Garralda, A., Li, C. S., & Lock, G. (2006). Interactional dynamics in online and face-to-face peer-tutoring sessions for second language writers. Journal of Second Language Writing, 15(1), 1-23.


LeThiThanhThu, NguyenThuyNga, & NguyenTriQuynhNga. (2012). Thực Trạng Sinh Viên Tốt Nghiệp hệ Chính Quy, Ngành Tiếng Anh của Các Trường Đại Học tại Tp. HCM. Tạp Chí Khoa Học - Trường Đại Học Mở Tp. HCM, 1(24), 54-69.


Liu, J., & Hansen, G. J. (2005). Peer Response in Second Language Writing Classroom. U.S.A: The University of Michigan Press.


Min, H. T. (2005). Training students to become successful peer reviewers. System, 33(2), 293-308.


Min, H. T. (2006). The effects of trained peer review on EFL students’ revision types and writing quality. Journal of Second Language Writing, 15(2), 118-141.


Mullen, C. (2001). The Need for a Curricular Writing Model for Graduate Students. Journal of Further and Higher Education (Abstract), 25(1), 117-126.


Murphy, A. (2009). GENERAL GUIDE for ACADEMIC WRITING and PRESENTATION of WRITTEN ASSIGNMENTS. Dublin: Dublin Institue of Technology.


Murphy, A. (2010). Academic Writing and Publishing Matters for the scholar-researcher. Dublin: Dublin University of Technology.


Nelson, G. L., & Carson, J. G. (1996). Chinese Students’ Perceptions of ESL Peer Response Group Interaction. Journal of second language writing, 5(1), 1-19.


NguyenThiKieuThu. (2002). Error Feedback in L2 Writing Classes: How explicit does it need to be? Unpublished M.A. Dissertation, University of Social Sciences & Humanities, HCMC.


NguyenThiThuHa. (2004). The use of group work in foreign language classes: Factors leading to success. Unpublished M.A. Dissertation, University of Social Sciences & Humanities, HCM City, Vietnam.


Ojima, M. (2006). Concept mapping as pre-task planning: A case study of three Japanese ESL writers. System, 34(4), 566-585.


Oshima, A., & Hogue, A. (2006). Writing Academic English (4th ed.). New York: Pearson Education, Inc.


Phamvuphiho. (2010, Jan. 25). Blog-based peer response for l2 writing revision. Retrieved Jan. 24, 2013, from Sutir Suranaree University of Technology, Intellectual Repository: http://sutir.sut.ac.th:8080/sutir/bitstream/123456789/3392/2/Fulltext.pdf.


Phamvuphiho, & Usaha, S. (2009). Blog-based Peer Response for EFL Writing: A Case Study in Viet Nam. AsiaCall Online Journal, 4 (1), 1-29.


Phamvuphiho, & Usaha, S. (2011). The effectiveness of the blog-based peer response for L2 writing. Journal of Science - HCMC Open University, 3(3).


Reid, J. (1995). Teaching ESL Writing. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents. In R. &. Carter, Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press.


Rodriguez, R. R. (2003). Computer-Mediated Peer Response and Its Impact on Revision in The College Spanish Classroom: A Case Study. Floria: Unpublished Ph.D. Dissertation, College of Arts & Sciences and College of Education University of South Florida.


Rokams, T. (1999). Chinese EFL students’ attitudes to peer feedback and peer assessment in an extended pairwork setting. RELC Journal, 30(1), 79-123.


Stanley, J. (1992). Coaching student writers to be effective peer evaluators. Journal of Second Language Writing, 1(3), 217-233.


Sullivan, N., & Pratt, E. (1996). A comparative study of two ESL writing environments: A computer-assisted classroom and a traditional oral classroom. System, 24(4), 491-501.


TranBaoNgoc. (2000). A combination of skills & strategies and genre analysis approaches in designing a course to improve magazine writing. Unpublished M.A. Dissertation, University of Social Sciences and Humanities, HCM City, Vietnam.


Treglia, O. M. (2006). A Study of Teacher – Written commentary in Relation to Students Revisions and Perceptions in College Writing Classes. New York: New York University Press.


Tsui, A. B., & Ng, M. (2000). Do Secondary L2 Writers Benefit from Peer Comments? Journal of Second Language Writing, 9(2), 147-170.


Tuzi, K. (2004). The impact of e-feedback on the revisions of L2 writers in an academic writing course. Computers and Composition, 21(2), 217-235.


Vyatkina, N. (2011). Writing Instruction and Policies for Written Corrective Feedback in the Basic Language Sequence. L2 Journal, 3(1), 63-92.


Weigle, S. C. (2002). Assessing Writing. (L. F. Bachman, & J. C. Alderson, Eds.) Cambridge: Cambridge University Press.


Weir, J. C. (1993). Understanding & Developing Language Tests. Hemel Hempstead: Prentice Hall International (UK) Ltd.


Wennerstrom, A. (2006). Discourse Analysis in the Language Classroom. Ann Arbor: The University of Michigan Press.


Wilkinson, D., & Birmingham, P. (2003). Using Research Instruments – A Guide for Researcher. London: RoutledgeFalmer.


Yang, M., Badger, R., & Yu, Z. (2006). A comparative study of peer and teacher feedback in a Chinese EFL writing class. Journal of Second Language Writing, 15(3), 179-200.


You, X. (2004a). New directions in EFL writing: A Report from China. Journal of Second Language Writing, 13(4), 253–256.


You, X. (2004b). “The choice made from no choice”: English writing instruction in a Chinese University. Journal of Second Language Writing, 13(2), 97–110.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.