--

5 (1) 2015

Structural, orientational, ontological conceptual metaphors and implications for language teaching


Author - Affiliation:
Nguyen Ngoc Vu - Ho Chi Minh City University of Education , Vietnam
Corresponding author: Nguyen Ngoc Vu - vunn@hcmup.edu.vn

Abstract
Language expressions in most languages are largely shaped by conceptual metaphors. However, the underlying metaphor that can help language learners better understand language expressions is often taken for granted. This article discusses how structural, orientation, ontological conceptual metaphors work in forming new language expressions or idioms. From this insight, several suggestions for EFL classes are made.

Keywords
Conceptual metaphor theory; EFL classes; ontological metaphor; orientational metaphor; structural metaphor.

Full Text:
PDF

References

Boers, F. (2000). Enhancing metaphorical awareness in specialised reading, English for Specific Purposes, vol 19, 137-147.


Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphor We Live By. Chicago: The University of Chicago Press.


Nguyễn Ngọc Vũ. (2006). Về một cách giải thích nghĩa của thành ngữ từ góc độ ngôn ngữ học tri nhận. Kỉ yếu hội thảo ngữ học trẻ (pp. 504-508). Hà Nội: NXB ĐHSP.


Nguyễn Ngọc Vũ. (2008). Hoán dụ ý niệm "Bộ phận cơ thể người biểu trưng cho sự chú ý" trong thành ngữ chứa yếu tố "mắt", "mũi" và "tai" tiếng Anh và tiếng Việt. Tạp chí Ngôn Ngữ, số 9/2008 (232), pp. 17-23.


Trần Văn Cơ. (2007). Ngôn ngữ học tri nhận. Hà Nội: NXB Khoa học Xã hội.


Wray, A. (2002). Formulaic Language and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.