--

15 (1) 2020

Đào tạo E-Learning tại Trung Quốc và một số kinh nghiệm đối với Việt Nam


Tác giả - Nơi làm việc:
Phạm Hồng Hạnh - Trường Đại học Luật Hà Nội
Hà Thanh Hòa - Trường Đại học Luật Hà Nội
Tác giả liên hệ, Email: Phạm Hồng Hạnh - hanh170286@gmail.com

Tóm tắt
Với nhiều ưu thế nhất định so với phương thức đào tạo truyền thống, đào tạo dựa trên công nghệ - E-Learning ngày càng trở thành một phương thức đào tạo phổ biến trên toàn thế giới với khả năng có thể xóa nhòa khoảng cách về địa lý cũng như đảm bảo sự linh hoạt cho người học trên nhiều phương diện. Tại châu Á, Trung Quốc là một trong những quốc gia triển khai phương thức đào tạo E-Learning với số lượng lớn nhất và đã đạt được những thành tựu đáng kể trong phát triển E-Learning như cơ sở hạ tầng, tài nguyên, số lượng người học tham gia học tập điện tử và tăng trưởng thị trường. Tại Việt Nam, phương thức đào tạo E-Learning xuất hiện khá sớm, đồng thời cũng có tốc độ phát triển năng động và bắt kịp xu hướng. Bài viết trình bày những vấn đề khái quát về đào tạo E-Learning tại Việt Nam, đào tạo E-Learning tại Trung Quốc với những thành tựu đạt được và thách thức đặt ra, từ đó, đề xuất một số lưu ý đối với Việt Nam nhằm phát triển hơn nữa và tăng cường chất lượng của phương thức đào tạo này.

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

China Education and Research Computer Network. (2005). Distance education project started in rural primary and secondary schools. Retrieved September 10, 2019, from http://www.edu.cn/xxh/fei/xin_xi_zi_xun/importantnews/200603/t20060323_131720.shtml


Dong, C. F., & Lin, Y. Y. (2014). Chinese courses first show on Future-Learn, Shanghai Morning Post 18 June. Retrieved September 12, 2019, from http://newspaper.jfdaily.com/xwcb/html/2014–06/18/content_42921.htm.


iResearch. (2015). China online education platform research report. Retrieved September 15, 2019, from http://www.iresearch.com.cn/report/2490.html


Jiang, D. C., & Wang, M. Y. (2015). Study on the present situation and development countermeasures for online education in China. E-Business Journal, 2015(9), 68-69.


Liang, Y. Z. (2012). An analysis of the current situation of hearing-impaired population. Software Guide, 11(12), 52-53.


Liu, M. (2015a). China’s education informatization should solve three problems: Vice Minister of Education Du Zhanyuan talking about China’s educational informatization pursuit. Retrieved September 20, 2019, from http://www.ict.edu.cn/news/n2/n20150525_24914.shtml


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (1998). Education promotion plan of action for the 21st Century. Retrieved September 21, 2019, from http://old.moe.gov.cn/publicfiles/business/htmlfiles/moe/s6986/200407/2487.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2001). The launch of ‘Networks Between Schools Project’ in elementary and secondary schools. Retrieved September 22, 2019, from http://old.moe.gov.cn/publicfiles/business/htmlfiles/moe/moe_327/200409/2965.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2003). Notification on launch of the modern distance education project-pilot demonstration programme. Retrieved September 23, 2019, from http://old.moe.gov.cn/publicfiles/business/htmlfiles/moe/moe_36/201001/82050.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2004). Report of the third assessment of the ‘New century online course construction project’. Retrieved September 24, 2019, from http://old.moe.gov.cn//publicfiles/business/htmlfiles/moe/moe_5/201010/110189.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2005). Basic situation of ‘Modern distance education project in rural elementary and secondary schools’. Retrieved September 25, 2019, from http://www.moe.edu.cn/moe_879/moe_207/moe_235/moe_356/tnull_9113.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2011b). Introduction of ‘985 project’. Retrieved September 26, 2019, from http://old.moe.gov.cn//publicfiles/business/htmlfiles/moe/s6183/201112/128828.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2012). 10-year development plan of ICT in education (2011-2020). Retrieved September 27, 2019, from http://old.moe.gov.cn/publicfiles/business/htmlfiles/moe/s3342/201203/xxgk_133322.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2013). Consultation on national excellent courses. Retrieved September 28, 2019, from http://www.moe.gov.cn/jyb_hygq/hygq_zczx/moe_1346/moe_1354/201312/t20131227_161384.html


MOE (Ministry of Education of the People’s Republic of China). (2014). Notification on announcement of the 5th batch of high quality video open courses. Retrieved September 29, 2019, from http://www.moe.gov.cn/publicfiles/business/htmlfiles/moe/s5972/201404/xxgk_167525.html


Ren, Y. Q., & Lu, B. R. (2015). The top design of educational information in the year of planning. E-education Research, 36(6), 5-8.


The State Council of the P.R. China. (2003). Decision on further strengthening rural education by the state council. Retrieved September 30, 2019, from http://www.gov.cn/zhengce/content/2008-03/28/content_5747.htm


Tran, T. T. L. (2019). Quản lý đào tạo trực tuyến tại các trường đại học Việt Nam hiện nay [Managing online training at universities in Vietnam today]. (Unpublished doctoral dissertation). Vietnam Academy of Social Sciences, Hanoi, Vietnam.


Wang, Y., Liu, X., & Zhang, Z. (2018). An overview of e-learning in China: History, challenges and opportunities. Research in Comparative and International Education. doi:10.1177/1745499918763421


West China City Daily. (2016). ‘Invasion’ teaching: Parents also worry about joy. Retrieved October 30, 2019 from http://www.wccdaily.com.cn/shtml/hxdsb/20161101/16596.shtml


Yuan, S. H., & Liu, X. (2014). Status and common problems of MOOC practice in China’s universities: From the reports of the MOOC practice in China’s universities. Modern Distance Education Research, 2014(4), 3-12.


Zhang, J. F. (2014). Chinese students’ goal orientation in english learning: A study based on autonomous inquiry model. English Language Teaching, 7(2), 84-89.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.