--

15 (1) 2020

Đầu tư cho phát triển bền vững E-Learning trong giáo dục đại học – Chính sách các quốc gia và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam


Tác giả - Nơi làm việc:
Vũ Hữu Đức - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh
Tác giả liên hệ, Email: Vũ Hữu Đức - duc.vh@ou.edu.vn

Tóm tắt
Bài viết này khảo sát cách thức một số quốc gia thành công trong việc tạo lập một môi trường E-Learning phát triển bền vững trong giáo dục đại học. Trên cơ sở đó, hai vấn đề được phân tích là mục tiêu chính sách và nguồn lực huy động. Các bài học kinh nghiệm có thể rút ra cho Việt Nam là (i) Sử dụng lợi thế đi sau để có cách tiếp cận tốt ngay từ đầu trong xác định mục tiêu chính sách phát triển E-Learning và (ii) Có các chính sách phù hợp để thúc đẩy sự năng động của các trường đại học như một nhân tố quan trọng hàng đầu của sự phát triển bền vững E-Learning.

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Agenda, P. (2013). Not yet sold: What employers and community college students think about online education. A taking stock report from Public Agenda. New York, NY: ERIC Clearinghouse.


Allen, I. E., & Seaman, J. (2016). Online report card: Tracking online education in the United States. Wellesley, MA: Babson Survey Research Group.


Anderson, B., Brown, M., Murray, F., Simpson, M. & Mentis, M. (2006). Global picture, local lessons: E-Learning policy and accessibility: Final report. Retrieved from Ministry of Education, Wellington, New Zealand website: https://www.educationcounts.govt.nz/__data/assets/pdf_file/0005/58289/Global-Picture-Local-Lessons-e-Learning-Policy-and-Accessibility.pdf


Choi, H., Lee, Y., Jung, I., & Latchem, C. (2013). The extent of and reasons for non re-enrollment: A case of Korea National Open University. International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(4), 19-36.


Erichsen, E. R., & Salajan, F. D. (2013). A comparative analysis of E-Learning policy formulation in the European Union and the United States: Discursive convergence and divergence. Comparative Education Review, 58(1), 135-165.


Mason, J. (2003). An overview of government-sponsored E-Learning activities in Australia. In Proceedings, global standards: E-Learning and corporate education and development, Korean society for corporate education, Seoul (pp. 161-179). Seoul, Korea: Seoul E-Learning Conference.


Misko, J., Choi, J., Hong, S. Y., & Lee, I. S. (2004). E-Learning in Australia and Korea: Learning from practice. Retrieved September 20, 2019, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED493966.pdf


Norton, A., Cherastidtham, I., & Mackey, W. (2018). Mapping Australian higher education 2018. Retrieved September 21, 2019, from Grattan Institute website: https://grattan.edu.au/report/mapping-australian-higher-education-2018/


Qayyum, A., & Zawacki-Richter, O. (2018). Open and distance education in Australia, Europe and the Americas: National perspectives in a digital age. Berlin, Germany: Springer.


Rodrigues, H., Almeida, F., Figueiredo, V., & Lopes, S. L. (2019). Mapping key concepts of E-Learning and education: A systematic review through published papers. In L. G. Chova, A. L. Martínez, & I. C. Torres (Eds.), 11th annual international conference of education, research and innovation (pp. 8949-8952).


Wisbauer, S. (2017). Shifts in learning: Will traditional universities survive?


Retrieved September 22, 2019, from E-Learning Industry website: https://elearningindustry.com/shifts-learning-will-traditional-universities-survive


Zawacki-Richter, O., & Qayyum, A. (2019). Open and distance education in Asia, Africa and the Middle East: National perspectives in a digital age. Berlin, Germany: Springer.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.