--

16 (3) 2021

Tác động của các yếu tố marketing tại điểm bán đến hành vi mua hàng tùy hứng thực phẩm đóng gói tại các điểm bán lẻ ở Thành phố Hồ Chí Minh


Tác giả - Nơi làm việc:
Dương Hữu Hạnh - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Kiều Anh Tài - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Dương Hữu Hạnh - hanhdh.188b@ou.edu.vn
Ngày nộp: 21-09-2020
Ngày duyệt đăng: 04-12-2020
Ngày xuất bản: 07-07-2021

Tóm tắt
Trong điều kiện cạnh tranh ngày càng gay gắt, các điểm bán lẻ không chỉ đơn thuần là một nơi phân phối, mua bán hàng hóa mà còn là nơi mà cả nhà bán lẻ và nhà sản xuất tiến hành các hoạt động marketing để gây ảnh hưởng lên quyết định của người mua hàng. Nghiên cứu này xem xét tác động của marketing tại điểm bán lên hành vi mua hàng tùy hứng. Nghiên cứu đã tiến hành khảo sát, sử dụng với mẫu thuận tiện, với khách hàng đã mua một món hàng thực phẩm đóng gói cụ thể tại một cửa hàng bán lẻ ở Thành phố Hồ Chí Minh để dùng ngay tại chổ hay mang dùng trên đường đi. Dữ liệu thu thập được sau khi kiểm tra lọc thì có 302 mẫu được sử dụng để đánh giá thang đo và kiểm định mô hình bằng phân tích nhân tố khám phá và phân tích cấu trúc tuyến tính theo phương pháp bình phương tối thiểu từng phần. Kết quả nghiên cứu cho thấy các yếu tố trưng bày vật phẩm quảng cáo tại điểm bán, nhận biết thương hiệu, trưng bày sản phẩm có ảnh hưởng đến hành vi mua hàng tùy hứng thông qua lần lượt là cảm giác hứng thú với món hàng và sự thôi thúc mua hàng tùy hứng. Các hàm ý quản trị đã được thảo luận trong bài báo dựa trên kết quả nghiên cứu.

Từ khóa
marketing tại điểm bán; mua hàng tùy hứng; nhận biết thương hiệu; trưng bày sản phẩm; vật phẩm quảng cáo tại điểm bán

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Duong, H. H., & Kieu, A. T. (2021). Tác động của các yếu tố marketing tại điểm bán đến hành vi mua hàng tùy hứng thực phẩm đóng gói tại các điểm bán lẻ ở Thành phố Hồ Chí Minh [The impact of point-of-sale marketing on impulse buying behaviour of packaged foods at retailers in Ho Chi Minh City]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 16(3), 93-108. doi:10.46223/HCMCOUJS. econ.vi.16.3.983.2021


Tài liệu tham khảo

Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102-120.


Abratt, R., & Goodey, S. D. (1990). Unplanned buying and in-store stimuli in supermarkets. Managerial and Decision Economics, 11(2), 111-121.


Amos, C., Holmes, G. R., & Keneson, W. C. (2014). A meta-analysis of consumer impulse buying. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(2), 86-97.


Atulkar, S., & Kesari, B. (2018). Role of consumer traits and situational factors on impulse buying. Does gender matter? International Journal of Retail and Distribution Management, 46(4), 386-405.


Badgaiyan, A. J., & Verma, A. (2014). Intrinsic factors affecting impulsive buying behaviour-Evidence from India. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(4), 537-549.


Bandyopadhyay, N. (2016). The role of self-esteem, negative affect and normative influence in impulse buying: A study from India. Marketing Intelligence và Planning, 34(4), 523-539.


Bearden, W. O., & Netemeyer, R. G. (1999). Handbook of marketing scales: Multi-item measures for marketing and consumer behavior research. London, UK: Sage Publications.


Beatty, S. E., & Ferrell, M. E. (1998). Impulse buying: Modeling its precursors. Journal of Retailing, 74(2), 169-191.


Bell, D., Corsten, D., & Knox, D. (2011). From point of purchase to path to purchase. How pre-shopping factors drive unplanned buying. Journal of Marketing, 75(1), 31-45.


Bellini, S., Cardinali, M. G., & Grandi, B. (2017) A structural equation model of impulse buying behaviour in grocery retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 36, 164-171.


Bigné, J. E., Andreu, L., & Gnoth, J. (2005). The theme park experience: An analysis of pleasure, arousal and satisfaction. Tourism Management, 26(6), 833-844.


Chang, H. J., Eckman, M., & Yan, R. N. (2011). Application of the stimulus-organism-response model to the retail environment: The role of hedonic motivation in impulse buying behavior. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 21(3), 233-249.


Chen, H. T., & Lin, Y. T. (2018). A study of the relationships among sensory experience, emotion, and buying behavior in coffeehouse chains. Service Business, 12(3), 551-573.


Choi, J. (2016). Consumer impulse buying of food at festivals and events understanding the role of sensory cues (Doctoral dissertation). Kansas State University, Manhattan, Kansas, USA.


Coley, A., & Burgess, B. (2003). Gender differences in cognitive and affective impulse buying. Journal of Fashion Marketing and Management, 7(3), 282-295.


Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (and sex and drugs and rock ‘n’ roll) (3rd ed.). London, UK: Sage.


Fiore, A. M., Yah, X., & Yoh, E. (2000). Effects of a product display and environmental fragrance on approach responses and pleasurable experiences. Journal of Psychology and Marketing, 17(1), 27-54.


Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.


Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective. Upper Saddle River, NJ: Pearson.


Henseler, J., Dijkstra, T. K., Sarstedt, M., Ringle, C. M., Diamantopoulos, A., Straub, D. W., … Calantone, R. J. (2014). Common beliefs and reality about PLS: Comments on Rönkkö and Evermann (2013). Organizational Research Methods, 17(2), 182-209.


Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.


Inman, J. J., Winer, R. S., & Ferraro, R. (2009). The interplay among category characteristics, customer characteristics, and customer activities on in-store decision making. Journal of Marketing, 73(5), 19-29.


Iyer, G. R., Blut, M., Xiao, S. H., & Grewal, D. (2020). Impulse buying: A meta-analytic review. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(3), 384-404.


Jones, M. A., Reynolds, K. E., Weun, S., & Beatty, S. E. (2003). The product-specific nature of impulse buying tendency. Journal of Business Research, 56(7), 505-511.


Kacen, J. J., & Lee, J. A. (2002). The influence of culture on consumer impulsive buying behavior. Journal of Consumer Psychology, 12(2), 163-176.


Keller, K. L., Parameswaran, M. G., & Jacob, I. (2011). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity.  Delhi, India: Pearson Education.


Kenny, D. A. (2008). Reflections on mediation. Organizational Research Methods, 11(2), 353-358.


Kim, M. J., Lee, C. K., & Jung, T. (2020). Exploring consumer behavior in virtual reality tourism using an extended stimulus-organism-response model. Journal of Travel Research, 59(1), 69-89.


Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). London, UK: Pearson.


Lee, J. (2008). Relative and interaction effects of situational and personal factors on impulse buying (Doctoral dissertation). University of Minnesota, Minnesota, USA.


Leith, K. P., & Baumeister, R. F. (1996). Why do bad moods increase self-defeating behavior? Emotion, risk tasking, and self-regulation. Journal of Personality and Social Psychology, 71(6), 1250-1267.


Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). An approach to environmental psychology. Cambridge, MA: MIT Press.


Mishra, N. (2012). A study on impulse buying behavior of working men and women in Delhi/NCR. Anvesha, 5(3), Article 23.


Mohan, G., Sivakumaran, B., & Sharma, P. (2013). Impact of store environment on impulse buying behavior. European Journal of Marketing, 47(10), 1711-1732.


Nguyen, H. M. (2014). Nghiên cứu quyết định mua và sự lựa chọn của khách hàng [Researching customers’ purchasing decisions and choices]. Ho Chi Minh City, Vietnam: Nhà Xuất bản Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh.


Nguyen, H. M., & Vu, T. H.  (2020). Phân tích dữ liệu áp dụng mô hình PLS - SEM [Data analysis using PLS - SEM model]. Ho Chi Minh City, Vietnam: Nhà Xuất bản Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh.


Palazon, M., & Ballester, E. D. (2011). The expected benefit as determinant of deal-prone consumers’ response to sales promotions. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(6), 542-547.


Park, E. J., Kim, E. Y., & Forney, J. C. (2006). A structural model of fashion oriented impulse buying behavior. Journal of Fashion Marketing and Management, 10(4), 433-446.


Parsad, C., Prashar, S., & Tata, V. S. (2017). Understanding nature of store ambiance and individual impulse buying tendency on impulsive purchasing behaviour: An emerging market perspective. Decision, 44(4), 297-311.


Peck, J., & Childers, T. L. (2006). If I touch it I have to have it: Individual and environmental influences on impulse purchasing. Journal of Business Research, 59(6), 765-769.


Poels, K., & Dewitte, S. (2008). Getting a line on print ads: Pleasure and arousal reactions reveal an implicit advertising mechanism. Journal of Advertising, 37(4), 63-74.


Prashar, S., Parsad, C., Tata, S. V., & Sahay, V. (2015). Impulsive buying structure in retailing: An interpretive Structural modeling approach. Journal of Marketing Analytics, 3(4), 215-233.


Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891.


Robert, D., & John, R. (1982). Store atmosphere an environmental psychology approach. Journal of Retailing, 58(1), 34-57.


Rook, D. W. (1987). The buying impulse. Journal of Consumer Research, 14(2), 189-197.


Rook, D. W., & Fisher, R. J. (1995). Normative influences on impulsive buying behavior. Journal of Consumer Research, 22(3), 305-313.


Rook, D. W., & Gardner, M. P. (1993). In the mood: Impulse buying’s affective antecedents. Research in Consumer Behavior, 6(7), 1-28.


Rossiter, J. R., Percy, L., & Donovan, R. J. (1991). A better advertising planning grid. Journal of Advertising Research. 31(5), 11-21.


Ryu, K., & Jang, S. S. (2007). The effect of environmental perceptions on behavioral intentions through emotions: The case of upscale restaurants. Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(1), 56-72.


Santini, F. D. O., Ladeira, W. J., Vieira, V. A., Araujo, C. F., & Sampaio, C. H. (2019). Antecedents and consequences of impulse buying a meta-analytic study. RAUSP Management Journal, 54(2), 178-204.


Sheth, J. N. (2011). Impact of emerging markets on marketing: Rethinking existing perspectives and practices. Journal of Marketing, 75(4), 166-182.


Sorensen, H., Bogomolova, S., Anderson, K., Trinh, G., Sharp, A., Kennedy, R., ... Wright, M. (2017). Fundamental patterns of in-store shopper behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 37, 182-194.


Weun, S., Jones, M. A., & Beatty, S. E. (1998). Development and validation of the impulse buying tendency scale. Psychological Reports, 82(3), 1123-1133.


Wu, L., Chen, K. W., & Chiu, M. L. (2016). Defining key drivers of online impulse purchasing: A perspective of both impulse shoppers and system users. International Journal of Information Management, 36(3), 284-296.


Wu, P. T., & Lee, C. J. (2016). Impulse buying behaviour in cosmetics marketing activities. Total Quality Management and Business Excellence, 27(9/10), 1091-1111.


Zhou, L., & Wong, A. (2004). Consumer impulse buying and in-store stimuli in Chinese supermarkets. Journal of International Consumer Marketing, 16(2), 37-53.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.