--

9 (2) 2014

PR Việt Nam: Từ lý thuyết đến thực tiễn


Tác giả - Nơi làm việc:
Vân Thị Hồng Loan - Trường Đại học Mở TP.HCM , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Vân Thị Hồng Loan - loan.vth@ou.edu.vn

Tóm tắt
Mục đích của nghiên cứu là tìm hiểu các yếu tố văn hóa ảnh hưởng PR Việt Nam. Tác giả sử dụng nghiên cứu định tính với phương pháp chính là phỏng vấn sâu hai mươi chín chuyên viên tư vấn PR và chuyên viên PR nội bộ, bao gồm cả người Việt Nam và người nước ngoài, đang làm việc ở các công ty tư vấn PR và doanh nghiệp, trong nước và nước ngoài tại Việt Nam. Nghiên cứu đã phát hiện ra “quan hệ”, “thể diện” (face) và “quà cáp” (favor) tác động lên PR Việt Nam. PR Việt Nam sử dụng mô hình “chia sẻ thông tin hai chiều” (the “two-way shared perspective”): về hình thức thì giống mô hình “thông tin hai chiều” (the “symmetrical model”) của hai nhà lý thuyết người Mỹ Grunig & Hunt (1984), nhưng về bản chất thì khác biệt. PR Việt Nam xem trọng mối quan hệ giữa chuyên viên PR và nhà báo để đạt được hiệu quả truyền thông, trong khi đó, về mặt lý thuyết thì PR tập trung vào mối quan hệ hai chiều giữa tổ chức và công chúng. Nghiên cứu kết luận rằng lý thuyết PR, vốn thành công trong việc giải thích và định hướng hoạt động PR ở các nước nhưng lại bị thách thức tại Việt Nam vì chưa mô tả và phản ánh đầy đủ hiện trạng PR trong thực tiễn.

Từ khóa
Quan hệ công chúng; quan hệ; thể diện; quà cáp; mô hình thông tin hai chiều.

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Berger, A 2000. Media and communication research methods: An introduction to qualitative and quantitative approaches, Thousand Oaks, Sage Publications.


Bộ Ngoại giao Việt Nam 2011. Thông tin Việt Nam [Online]. Available: http://mofa.gov.vn/vi/tt_vietnam/#VSOxlH6Oh9PE [Accessed 23/04/2011].


Đinh Thị Thúy Hằng 2008. PR lý luận và ứng dụng Hà nội, Lao động xã hội.


FTA Market Research 2010. Advertising and PR trends in 2010: PR agency aided awareness. TP. HCM: FTA Market Research.


Grunig, J. & Hunt, T 1984. Managing public relations, Fort Worth, Harcourt Brace.


Hallin, D 1992. Vietnam on televison [Online]. Available: http://museum.tv/archivess/etv/V/htmlV/vietnamonte.htm [Accessed 08/09/2009].


Học viện Báo chí và Tuyên truyền 2007. Quan hệ công chúng: Lý thuyết và thực tiễn Hà Nội: Nhà xuất bản Chính trị quốc gia


Học viện chính trị quốc gia Hồ Chí Minh 2004. Giáo trình công tác quần chúng của Đảng Hà nội, Chính trị quốc gia


Hon, L. & Grunig, J 1999. Guidelines for measuring relationships in public relations [Online]. Available: http://www.instituteforpr.org/wp-content/uploads/Guidelines_Measuring_Relationships.pdf [Accessed 10/2/2014].


Huang, Y. H 2000. The personal influence model and gao guanxi in Taiwan Chinese public relations. Public Relations Review, 26, 219-36.


Huang, Y. H 2001. OPRA: A cross-cultural, multiple-item scale for measuring organization-public relationships. Journal of Public Relations Research, 13, 61-90.


Huỳnh Văn Tòng 1994. Giao tế nhân sự trong kinh doanh, Tp. Hồ Chí Minh, Đại học Mở Bán công TP. HCM.


Hwang, K 1987. Face and favor: The Chinese power game. American Journal of Sociology, 92, 944-974.


John, B 1998. Public relations as community building, then and now. Public Relations Quarterly, 43 (Spring).


Ledingham, J 2006. Relationship management: A general theory of public relations. In: Botan, C. H. & Hazleton, V. (eds.) Public relations theory II. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.


Ledingham, J. & Bruning, S 2000. A longitudinal study of organization-public relationship dimensions: Defining the role of communication in the practice of the relationship management. In: Ledingham, J. A. & Bruning, S.(eds.) Public relations as relationship management: A relational approach to the study and practice of public relations. Mahwah: Lawrence Erlbaum.


Lindlof, T. R. & Taylor, B. C 2002. Qualitative communication research methods, Thousand Oaks, SAGE Publications.


McKinney, B 2000. Public relations in the land of the ascending dragon: Implications in light of the U.S./Vietnam bilateral trade agreement. Public Relations Quarterly, 45, 23-26.


McKinney, B 2006. Public relations in Vietnam: A six-year perspective. Public Relations Quarterly, 51, 18-22.


McKinney, B 2007. An investigation into the perceptions of public relations of Vietnamese business managers. Public Relations Quarterly, 52, 44-48.


Nguyễn Thị Thanh Huyền 2010. Co-orientation study of professional relationship, public relations practitioners’ roles, and news values between Vietnamese journalists and public relations practitioners (PhD thesis). Korea: Sogan University.


Nvivo 8. Nvivo is a qualitative data analysis computer software package produced by QSR International [Online]. Available: http://www.qsrinternational.com/products_nvivo.aspx].


RMIT Vietnam 2011. Communication [Online]. Available: http://www.rmit.edu.vn/543_ENG_HTML.htm [Accessed 14/05/2011 ].


Sriramesh, K 2009. The relationship between culture and public relations. In: Sriramesh, K. & Verčič, D. (eds.) The global public relations handbook: Theory, research and practice. Expanded and revised edition ed. New York and London: Routledge.


Sriramesh, K., Kim, Y. & Takasaki, M 1999. Public relations in three Asian cultures: An analysis. Journal of Public Relations Research, 11, 271-292.


Stack, D. W. & Watson, M. L 2007. Two-way communication based on quantitative research and measurement In: Toth, E. L. (ed.) The future of excellence in public relations and communication management: Challenges for the next generation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Assocates.


Stanton, R. C 2009. Focus on Asian public relations management. In: Chia, J. & Synnott, G. (eds.) An introduction to public relations: from theory to practice. Australia and New Zealand: Oxford University Press.


Tổng cục thống kê Việt Nam 2011. Foreign direct investment projects licensed in period 1998-2011 [Online]. Hà nội: Tổng cục thống kê Việt Nam. Available: http://www.gso.gov.vn/default_en.aspx?tabid=471&idmid=3&ItemID=13121 [Accessed 10/01/2013].


Trần Ngọc Thêm 2004. Tìm về bản sắc văn hóa Việt Nam Tp. Hồ Chí Minh, Nhà xuất bản Tổng hợp TP. Hồ Chí Minh


Vân Thị Hồng Loan 2011. Public relations in Vietnam: History in the making. In: Watson, T. (ed.) The proceedings of the International History of Public Relations Conference 2011. Dorset, United Kingdom: Bournemouth University.


Vân Thị Hồng Loan 2013. Contemporary Public Relations in Vietnam: Public Relations challenges in a culturally different setting. PhD thesis, University of South Australia.


Vân Thị Hồng Loan 2014. Public relations in Viet Nam: Public relations struggles for Western practitioners. In: Watson, T. (ed.) Asian Perspectives on the Development of Public Relations. Palgrave Macmillan, United Kingdom.


Wimmer, R. P. & Dominick, J. R 2000. Mass media research: An introduction, Belmont, Wadsworth Publishing Company.


WPP 2009. Ogilvy acquires majority stake in T& A Communication in Vietnam: Press releases [Online]. WPP. Available: http://www.wpp.com/wpp/press/press/default.htm?guid=%7B7cf53b75-d6le-4f5d-b8f5-3c4322301d47%7D [Accessed 24/04/2011].




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.