--

9 (2) 2014

Tác động của hoạt động quản trị nguồn nhân lực đối với độ hài lòng trong công việc và hiệu quả công việc


Tác giả - Nơi làm việc:
Lưu Thị Bích Ngọc - Công ty truyền số liệu Khu vực II; Đại học Mở Malaysia , Việt Nam
Lưu Hoàng Mai - Đại học Thủ Dầu Một , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Lưu Thị Bích Ngọc - kim.npt@ou.edu.vn

Tóm tắt
Nguồn nhân lực là nguồn vốn quan trọng của tổ chức, và càng quan trọng trong ngành khách sạn nơi chất lượng phục vụ của nhân viên là một yếu tố quyết định giữ khách và xây dựng thương hiệu. Nghiên cứu nhằm khảo sát tác động của các hoạt động quản trị nhân sự đối với độ hài lòng của nhân viên trong công việc cũng như hiệu quả công việc. Phân tích hồi quy được sử dụng để phân tích dữ liệu thu về từ 162 bản trả lời hợp lệ từ các nhân viên ở các bộ phận khác nhau làm việc trong 23 khách sạn từ ba đến năm sao trên địa bàn TP. HCM. Kết quả nghiên cứu cho thấy tác động dương của các hoạt động quản trị nhân sự đối với độ hài lòng trong công việc và hiệu quả hoạt động của nhân viên, nhấn mạnh hơn nữa tầm quan trọng của quản trị nhân sự trong các dịch vụ hiếu khách.

Từ khóa
quản trị nguồn nhân lực; độ hài lòng trong công việc; hiệu quả công việc; khách sạn

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Andreassi, J.K ., Lawter, L., Brockerhoff, M., & Rutigli no, P.J 2014, ‘Cultural impact of human resource practices on job satisfaction: A global study cross 48 countries’, Cross Cultural Management: An International Journal, 21(1), 55-77.


Armstrong, M. and Baron, A 2004, Managing performance: performance management in action, London: Chartered Institute of Personnel and Development.


Aryee, S., Walumbwa, F.O., Mondejar, R., & Chu, C.W 2013, Accounting for the Influence of Overall Justice on Job Performance: Integrating Self‐Determination and Social Exchange Theories. Journal of Management Studies, in press.


Atteya , N.M 2012, ‘ Testing the Impact of the Human Resource Management Practices on Job Performance : An Empirical Study in the Egyptian Joint Venture Petroleum Companies’, International Journal of Business and Social Science, Vol. 3 No. 9, pp. 105-119.


Babin, B .J., & Boles, J.S 1998, ‘ Employee behavior in a service environment: A model and test of potential differences between men and women’, Journal of Marketing, 62(2), 77-91.


Barney , J.B 1991, ‘Firm resource and sustained competitive advantage ’, Journal of Management, 17, pp. 99-120.


Berry, L.M 1997, Psychology at Work, San Francisco, CA: McGraw Hill Companies Inc.


Byars, L.L. and Rue, L.W 2004, Human resource management (8th ed.), London: McGrawHill Irwin.


Dessler, G 2005, Human resource management (10th ed.), Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall.


Fiedler, A.M1993, The effect of vision congruence on employee empowerment, commitment, satisfaction, and performance, Unpublished doctoral dissertation, Florida International University.


Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black, W.C 1998, Multivariate data analysis, (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.


Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc 2008, Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS, Nxb Hồng Đ c, TP.HCM.


Jackson, S.E. and Schuler, R.S 2000, Managing Human Resource, A Partnership Perspective, London: Southern-Western College Publishing.


Kehoe , R.R., & Wright, P.M 2013, ‘ The impact of high-performance human resource practices on employee s’ attitudes and behaviors’, Journal of Management, 39(2), 366-391.


Kooij, D. T., Jansen, P.G., Dikkers, J.S., & De Lange , A.H 2010, ‘ The influence of age on the associations between HR practices and both affective commitment and job satisfaction: A meta‐ analysis’, Journal of Organizational Behavior, 31(8), 1111-1136.


Lim, L.J., & Ling, F.Y 2012, ‘Human resource practices of contractors that lead to job satisfaction of professional staff’, Engineering, Construction and Architectural Management, 19(1), 101-118.


Luu Trong Tuan 2010, ‘Organisational culture , leadership and performance measurement integratedness’, International Journal of Management and Enterprise Development, 9(3), 251-275.


Luu Trong Tuan 2012, ‘What trust grows through upward influence?’, Asia-Pacific Journal of Business Administration, 4(2), 158-181.


Lưu Trọng Tuấn, Lê Thị Lan Anh, Nguyễn Phạm Hạnh Phúc, Lưu Thị Bích Ngọc 2014, Giáo trình quản trị nguồn nhân lực ngành khách sạn, Hà Nội: Nhà xuất bản Th ng Kê.


MacDuffi , J.P 199 , ‘Human resource bundles and manufacturing performance : organisational logic and flexible production systems in the world auto industry ’, Industrial and Labor Relations Review, 48, pp. 197-221.


Madamba , A. B. and De Jong, G.F 1997, ‘Job mismatch among Asians in the United States: ethnic group comparisons’, Social Science Quarterly, 78(2), 524-42.


Mostafa, A.M.S., & Gould-Willi ms, J.S 2014, ‘ Testing the mediation effect of person–organization fit on the relationship between high performance HR practices and employee outcomes in the Egyptian public sector’, The International Journal of Human Resource Management, 25(2), 276-292.


Myloni, B., Harzing, A.-W. K. and Mirza , H 2004, ‘Host country specific factors and the transfer of human resource management practices in multinational companies’, International Journal of Manpower, 25(6), pp. 518 – 534.


Nadiri, H., & Tanova , C 2010, ‘An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry ’, International Journal of Hospitality Management, 29(1), 33-41.


Nunnally, J.C 1967, Psychometric theory, New-York: McGraw-Hill.


Pfeffer, J 1994, Competitive advantage through people: unleashing the power of the work force, Boston: Harvard Business School Press.


Sink, D., and Tuttle , T 1989, ‘Planning and Measurement in your Organisation of the Future. In Tangen, S 2004, Performance measurement: from philosophy to practice ’, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 53, No. 8, pp. 726-737.


Storey , J 1995 , ‘Human resource management: still marching on, or marching out?. In J. Storey ( ed.)’, Human Resource Management: A Critical Text. Routledge, pp. 3–32.


Tsaur, H., and Lin, C.Y 2002, ‘Promoting service quality in tourist hotels: the role of HRM practices and service behavior’, Tourism Management, 25(1), 471-81.


Waal, A.A. de 2007, Strategic Performance Management, A Managerial and Behavioural Approach, London: Palgrave MacMillan.


W rn rf lt, 1984, ‘A resource - based view of the firm’, Strategic Management Journal, 5, pp. 171-180.


Wright, P.M., McMahan, G.C., McCormick, B. and Sherman, W.A 1998, ‘Strategy, Core Competence, and HR Involvement as Determinants of HR Effectiveness and Refinery Performance ’, Human Resource Management, 37: 17–29.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.