--

9 (3) 2014

Danh tiếng tổ chức đào tạo theo góc nhìn học viên cao học


Tác giả - Nơi làm việc:
Hoàng Thị Phương Thảo - Trường Đại học Mở TP.HCM , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Hoàng Thị Phương Thảo - hthiphuongthao@yahoo.com

Tóm tắt
Trong lĩnh vực đào tạo sau đại học, cạnh tranh đang ngày càng gay gắt thì danh tiếng tổ chức trở nên rất quan trọng để thu hút học viên. Bài báo trình bày các nhân tố ảnh hưởng đến danh tiếng tổ chức đào tạo cao học và mối quan hệ của chúng với lòng trung thành của người học để từ đó giúp cho nhà quản lý giáo dục trong việc ra quyết định cải thiện dịch vụ, nhận ra vai trò của công cụ truyền thông để phát triển thương hiệu của một tổ chức đào tạo. Công cụ hệ số tin cậy Cronbach alpha, phân tích nhân tố EFA, phân tích hồi quy tuyến tính và phân tích phương sai ANOVA được dùng để xử lý số liệu dựa trên mẫu khảo sát 756 học viên cao học thuộc 3 tổ chức đào tạo điển hình tại TP.HCM. Kết quả là danh tiếng tổ chức đào tạo có được từ sự tin tưởng của người học về chất lượng dịch vụ và từ truyền thông đại chúng và truyền miệng.

Từ khóa
danh tiếng; đào tạo cao học; truyền thông đại chúng; truyền miệng; tin tưởng.

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Anderson, EW (1998). ‘‘Customer satisfaction and word-of-mouth’’. Journal of Service Research, Vol. 1 No. 1, pp. 5-17.


Angell, RJ, Heffernan, TW and Megicks, P (2008). “Service quality in postgraduate education”. Quality Assurance in Education, 16(3), pp. 236-54.


Barney, J (1991). “Firm resources and sustainable competitive advantage”. Journal of Management, 17, pp. 99-120.


Bennett, R and Kottasz, R (2000). “Practitioner perceptions of corporate reputation: an empirical investigation”. Corporate Communication: An International Journal, 5(4), pp.224-35.


Bhattacharya, CB and Sen, S (2003). “Consumer-company identification: a framework for understanding consumers’ relationships with companies”. Journal of Marketing, 67(2), pp.76-89.


Cornelissen, J and horpe, R (2002).“Measuring a business school’s reputation: perspectives, problems and prospects”. European Management Journal, 20(2), pp. 172-8.


Datta, P, Chowdhurry, D and Chakraborty, B (2005). “Viral marketing: new form of wordof-mouth through internet”. The Business Review, Cambridge, 3(2), pp. 69-75.


Fombrun, CJ and Gardberg, N (2000). “Who’s tops corporate reputation?”. Corporate Reputation Review, 3(1), pp. 13-17.


Helgesen, O and Nesset, E (2007). “Images, satisfaction and antecedents: drivers of student loyalty? A case study of Norwegian University College”. Corporate Reputation Review, 10(1), pp. 38-59.


Henning-Thurau, T, Langer, M and ansen, U (2001). “Modelling and managing student loyalty: an approach based on the concept of relationship quality”. Journal of Service Research, 3(4), pp. 331-44.


Hoàng Thị Phương Thảo và Nguyễn Kim hảo (2012). “Xây dựng hình ảnh trường đại học dựa trên chất lượng dịch vụ - trường hợp đại học Kinh Tế TP. HCM”. Tạp chí Phát Triển Kinh Tế, Số 260, tr. 47-56.


Howard, S (1998). Corporate Image Management. Butterworth-Heinemann, Singapore, pp. 41-53.


Hsu, YJ (2003). ‘‘ The relationship between service quality and customer trust: a study in different relationship phase’’. Master’s degree thesis, Institute of Department of and Graduate Program in International Business, Ming Chuan University, Taipei.


James, R, Balwin, G and Mcinnis, C (1999). “Which University? The factors Influencing the Choice of Prospective Undergraduates”. Centre for the Study of Higher Education, The University of Melbourne, Melbourne.


John, OP, and Benet-Martinez, V (2000). “Measurement: reliability, construct validation, and scale construction”, In . . Reis and C. M. Judd (Eds.). Handbook of Research Methods in Social Psychology, pp. 39-369, New York: Cambridge University Press.


Kassim, N M, Najdawi, M, Azmeh, ZA and Sadiq, (2010). “Effects of institutional reform on corporate image and value in a developing country context”. Measuring Business Excellence, 14(2), pp. 32-45.


Kotler, P and Amstrong, G (2010). Principle of Marketing. 13th Ed., Pearson Prentice Hall.


Marzo-Navarro, M, Pedraja-Iglesisias, M and Rivera-Torres, P (2005). “A new


management element for universities: satisfaction with the offered courses”. International Journal of Education Management, 19(6), 505 – 526.


Nguyen, N and Leblanc, G (2001). ‘‘Corporate image and corporate reputation in customers’ retention decisions in services’’, Journal of Retailing and Consumer Services, 8, pp. 227-36.


Rai, A and Srivastava, M (2012). “Customer loyaty attributes: A perspective”. NMIMS Management Review, Vol.12, November.


Rojas-Méndez, V, Kara, A, and Cerda-Urrutia, A (2009). “Determinations of Student Loyalty in Higher Education: A Tested Relationship Approach in Latin America”. Latin American Business Review, Vol.10, pp. 21-39.


Standifird, SS (2005). “Reputation among peer academic institutions: An investigation of the US News and World Report's rankings”. Corporate Reputation Review, 8(3), 233–244.


Sultan, P and Wong, (2010). “Performance-based service quality model: an empirical study on Japanese universities”. Quality Assurance in Education, 18(2), pp.126-143.


Vidaver-Cohen, D (2007). “Reputation beyond the rankings: a conceptual framework for business school research”. Corporate Reputation Review, 10(4), pp. 787-811.


Wartick, S 2002. “Measuring corporate reputation”. Business and Society, 41(4), pp. 371- 92.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.