--

13 (2) 2018

Thái độ đối với quảng cáo trực tuyến và ý định tiếp tục mua của người tiêu dùng: Một nghiên cứu trong ngành hàng tiêu dùng nhanh


Tác giả - Nơi làm việc:
Nguyễn Đinh Yến Oanh - Trường Đại học Cần Thơ , Việt Nam
Quách Lý Xuân An - Công ty TNHH Siam City Cement , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Quách Lý Xuân An - an.quach@siamcitycement.com

Tóm tắt
Dựa trên Thuyết hành động hợp lý TRA và mô hình Ducoffe (1996), nghiên cứu này phân tích các yếu tố tác động đến thái độ, đồng thời kiểm định ảnh hưởng của thái độ đối với quảng cáo trực tuyến đến ý định tiếp tục mua sản phẩm nước giải khát có ga. Dữ liệu được thu thập từ 557 người tiêu dùng tại Đồng bằng sông Cửu Long. Kết quả phân tích cho thấy ý định tiếp tục mua chịu ảnh hưởng bởi 3 yếu tố (1) Thái độ của người tiêu dùng đối với quảng cáo trực tuyến, (2) Giá trị cảm nhận, (3) Tính thông tin. Ngoài ra, có 4 yếu tố ảnh hưởng đến thái độ của người tiêu dùng đối với hoạt động quảng cáo trực tuyến: (1) Giá trị cảm nhận, (2) Tính thông tin, (3) Tính giải trí, (4) Danh tiếng của công ty. Kết quả nghiên cứu có ý nghĩa quan trọng về mặt học thuật và là cơ sở khoa học giúp các doanh nghiệp kinh doanh ngành hàng nước giải khát có ga giữ chân khách hàng trong thời đại số hóa, từ đó phát triển các chiến lược quảng cáo trực tuyến một cách hiệu quả.

Từ khóa
ngành hàng tiêu dùng nhanh; nước giải khát có ga; quảng cáo trực tuyến; thái độ người tiêu dùng; ý định tiếp tục mua

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. New York, NY: Free Press.


Aaker, D. A., & Bruzzone, D. E. (1985). Causes of irritation in advertising. Journal of Marketing, 49 (2), 47-57.


Ajzen, I. (1985) From intentions to actions: A theory of planned behavior. In J. Kuhl & J. Beckmann (Eds.), Action control : From cognition to behavior (pp. 11-39). doi:0.1007/978-3-642-69746-3_2


Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50 (2), 179-211.


Ajzen, I., & Fishbein, M. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.


Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 10 (3), 411-423.


Aydin, G., & Karamehmet, B. (2017). A comparative study on attitudes towards SMS advertising and mobile application advertising. International Journal of Mobile Communications, 15 (5), 514-536.


Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88 (3), 588-606.


Berthon, P., Pitt, L. F., & Watson, R. T. (1996). The World Wide Web as an advertising medium. Journal of Advertising Research, 36 (1), 43-54.


Bộ Công Thương. (2015). Hiệp hội Bia - Rượu - Nước giải khát Việt Nam hoàn thành vượt mức các chỉ tiêu kế hoạch 2014 [The Vietnam Beer - Wine - Beverage Association has exceeded the 2014 target targets] . Retrieved from October 12, 2017, from http://www.moit.gov.vn/vn/tin-tuc/4653/hiep-hoi--bia--ruou-- nuoc-giai-khat-viet-nam-hoan-thanh-vuot-muc-cac-chi-tieu-ke-hoach-2014.aspx


Boateng, H., & Okoe, A. F. (2015). Consumers attitude towards social media advertising and their behavioural response: The moderating role of corporate reputation. Journal of Research in Interactive Marketing, 9 (4), 299-312.


Brettel, M., & Spilker-Attig, A. (2010). Online advertising effectiveness: A cross-cultural comparison. Journal of Research in Interactive Marketing, 4 (3), 176-196.


Breuer, R., & Brettel, M. (2012). Short-and long-term effects of online advertising: Differences between new and existing customers. Journal of Interactive Marketing, 26 (3), 155-166.


Carmines, E. G., & McIver, J. P. (1981). Analyzing Models with unobserved variables: Analysis of covariance structures. In G. W. Bohrnstedt & E. F. Borgatta (Eds.), Social measurement: Current issues (pp. 65-115). Beverly Hills, CA: Sage Publications.


Chernatony, L. D. (1999). Brand management through narrowing the gap between brand identity and brand reputation. Journal of Marketing Management, 15 (1/3), 157-179.


Chiu, C., Wang, E., Fang, Y., & Huang, H. (2014). Understanding customers repeat purchase intentions in B2C e-commerce: The roles of utilitarian value, hedonic value and perceived risk. Information Systems Journal, 24, 85-114.


Chowdhury, H. K., Parvin, N., Weitenberner, C., & Becker, M. (2006). Consumer attitude toward mobile advertising in an emerging market: An empirical study. International Journal of Mobile Marketing, 1 (1), 30-42.


Cục Thương mại điện tử và Công nghệ thông tin. (2014). Báo cáo Thương mại điện tử Việt Nam 2014 [Vietnam E-Commerce report 2014] . Retrieved October 13, 2017, from http://www.moit.gov.vn/documents/20182/1577125/1508897822937-709f2858-88e2-427c-9bbc-48d2cb974902.pdf?download=true


Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35 (8), 982-1003.


Dickinger, A., Haghirian, P., Murphy, J., & Scharl, A. (2004). An investigation and conceptual model of SMS marketing. In System sciences, 2004. Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on (pp. 1-10). New York, NY: IEEE.


Do, H. T. L. (2017). Nghiên cứu yếu tố ảnh hưởng và hệ quả của cảm nhận bị làm phiền trong quảng cáo trực tuyến [Study the influencing factors and consequences of the perceived disturbance in online advertising]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 56 (5), 116-130.


Dobni, D., & Zinkhan, G. M. (1990). In search of brand image: A foundation analysis. ACR North American Advances, 17, 110-119.


Ducoffe, R. H. (1995). How consumers assess the value of advertising. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 17 (1), 1-18.


Ducoffe, R. H. (1996). Advertising value and advertising on the web. Journal of Advertising Research, 36 (5), 21-21.


Elliot, M. T., & Speck, P. S. (2005). Factors that affect attitude toward a retail website. Journal of Marketing Theory and Practice, 13 (1), 40-51.


Fang, J., George, B., Shao, Y., & Wen, C. (2016). Affective and cognitive factors influencing repeat buying in e-commerce. Electronic Commerce Research and Applications, 19, 44-55.


Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50.


Fornell, C., VanAmburg, D., Morgeson, F. V., Anderson, E. W., Bryant, B. E., & Johnson, M. D. (2005). The American customer satisfaction index at ten years. Ann Arbor, MI: Stephen M. Ross School of Business.


Ha, L. (2008). Online advertising research in advertising journals: A review. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 30 (1), 31-48.


Ha, T. N., & Nguyen, D. T. (2016). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng Việt Nam: Nghiên cứu mở rộng thuyết hành vi có hoạch định [Factors affecting online shopping intentions of Vietnamese consumers: Extensive study of planned behavioral theory]. Tạp chí Khoa học ĐHQGHN: Kinh tế và Kinh doanh, 32 (4), 21-28


Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, Inc.


Hausman, A. V., & Siekpe, J. S. (2009). The effect of web interface features on consumer online purchase intentions. Journal of Business Research, 62 (1), 5-13.


Herbig, P., & Milewicz, J. (1995). The relationship of reputation and credibility to brand success. Journal of Consumer Marketing, 12 (4), 5-10.


Hoffman, D. L., Kalsbeek, W. D., & Novak, T. P. (1996). Internet and Web use in the US. Communications of the ACM, 39 (12), 36-46.


Hwang, J. S., McMillan, S. J., & Lee, G. (2003). Corporate web sites as advertising: An analysis of function, audience, and message strategy. Journal of Interactive Advertising, 3 (2), 10-23.


Jones, M. A., Mothersbaugh, D. L., & Beatty, S. E. (2000). Switching barriers and repurchase intentions in services. Journal of Retailing, 76 (2), 259-274.


Kaasinen, E. (2003). User needs for location-aware mobile services. Personal and Ubiquitous Computing, 7 (1), 70-79.


Kim, J. U., Kim, W. J., & Park, S. C. (2010). Consumer perceptions on web advertisements and motivation factors to purchase in the online shopping. Computers in Human Behavior, 26 (5), 1208-1222.


Kim, M. K., Park, M. C., & Jeong, D. H. (2004). The effects of customer satisfaction and switching barrier on customer loyalty in Korean mobile telecommunication services. Telecommunications Policy, 28 (2), 145-159.


Ko, H., Cho, C. H., & Roberts, M. S. (2005). Internet uses and gratifications: A structural equation model of interactive advertising. Journal of Advertising, 34 (2), 57-70.


Logan, K., Bright, L. F., & Gangadharbatla, H. (2012). Facebook versus television: Advertising value perceptions among females. Journal of Research in Interactive Marketing, 6 (3), 164-179.


Luk, S. T. K., Sharma, P., & Chen, I. S. N. (2013). Shopping motivation as a moderator in the retail service evaluation. Journal of Services Marketing, 27 (1), 40-48.


Macias, W. (2003). A beginning look at the effects of interactivity, product involvement and web experience on comprehension: Brand web sites as interactive advertising. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 25 (2), 31-44.


Mouzas, S., & Naudé, P. (2007). Network mobilizer. Journal of Business & Industrial Marketing, 22 (1), 62-71.


Mudambi, S. M., Doyle, P., & Wong, V. (1997). An exploration of branding in industrial markets. Industrial Marketing Management, 26 (5), 433-446.


Ngo, T. M., & Mai, T. V. N. (2017). Phân tích tác động của quảng cáo qua mạng xã hội đến ý định mua sắm của người tiêu dùng tại thành phố Cần Thơ [Analyzing the impact of social media advertising on consumers' shopping intentions in Can Tho City]. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 48d, 66-76.


Ngobo, V. P. (2004). Drivers of customers cross-buying intentions. European Journal of Marketing, 38 (9/10), 1129-1157.


Nguyen, C. T. B., & Le, D. X. N. (2014). Phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến hành vi mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng Thành phố Cần Thơ [Analysis of factors affecting online shopping behavior of Can Tho City consumers]. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 30, 8-14.


Nguyen, H. D. H., Nguyen, M. T. B., & Nguyen, T. N. B. (2016). Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến thái độ của người mua trong thị trường thương mại điện tử [Study the factors that influence buyers' attitudes in the e-commerce market]. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, 19, 68-80.


Nguyen, N., & Leblanc, G. (2001). Corporate image and corporate reputation in customer retention decisions in services. Journal of Retailing and Consumer Services, 8 (4), 227-236.


Nguyen, T. D. (2011). Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh [Scientific research method in business] . Hanoi, Vietnam: Nhà xuất bản Lao động - Xã hội.


Nguyen, T. D., Tran, N. D., & Pham, C. M. (2013). Đề xuất mô hình chấp nhận quảng cáo trực tuyến trên mạng xã hội ởViệt Nam [Proposing an acceptable model for online advertising on social networks in Vietnam]. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, 16, 5-19.


Nguyen, V. T. K., & Quach, N. T. K. (2013). Các nhân tố ảnh hưởng đến thái độ và ý định mua hàng trực tuyến tại Thành phố Nha Trang [Factors affecting attitudes and intention to buy online in Nha Trang City]. Tạp chí Khoa học - Công nghệ Thủy sản, 2, 155-161.


Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.


Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.


Okazaki, S. (2005). Mobile advertising adoption by multinationals: Senior executive initial responses. Internet Research, 15 (2), 160-180.


Pham, H. T. L., & Tran, M. N. P. (2014). Các nhân tố ảnh hưởng đến thái độ của người tiêu dùng trẻ đối với quảng cáo SMS [Factors influencing young consumers' attitudes toward SMS advertising]. Tạp chí Phát triển Kinh tế, 286, 89-108.


Pham, T. Q., & Nguyen, H. N. H. (2017). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự thôi thúc mua hàng ngẫu hứng trực tuyến của người tiêu dùng TP.HCM [Factors affecting the urge to buy online impromptu of Ho Chi Minh City consumers]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 55 (4), 38-50.


Qureshi, I., Fang, Y., Ramsey, E., McCole, P., Ibbotson, P., & Compeau, D. (2009). Understanding online customer repurchasing intention and the mediating role of trust-An empirical investigation in two developed countries. European Journal of Information Systems, 18 (3), 205-222.


Reichheld, F. F., & Sasser, J. (1996). Zero defections: Quality come to services. Harvard Business Review, 68 (5), 105-111.


Sánchez-Fernández, R., & Iniesta-Bonillo, M. Á. (2007). The concept of perceived value: A systematic review of the research. Marketing Theory, 7 (4), 427-451.


Selnes, F. (1993). An examination of the effect of product performance on brand reputation, satisfaction and loyalty. European Journal of Marketing, 27 (9), 19-35.


Shavitt, S., Lowrey, P., & Haefner, J. (1998). Public attitudes toward advertising: More favorable than you might think. Journal of Advertising Research, 38 (4), 7-22.


Sheppard, B. H., Hartwick, J., & Warshaw, P. R. (1988). The theory of reasoned action: A meta-analysis of past research with recommendations for modifications and future research. Journal of Consumer Research, 15 (3), 325-343.


Shin, J. I., Chung, K. H., Oh, J. S., & Lee, C. W. (2013). The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables: The case of university students in South Korea. International Journal of Information Management, 33 (3), 453-463.


Sinkovics, R. R., Pezderka, N., & Haghirian, P. (2012). Determinants of consumer perceptions toward mobile advertising - A comparison between Japan and Austria. Journal of Interactive Marketing, 26 (1), 21-32.


Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25 (2), 173-180.


Tsai, H. T., & Huang, H. C. (2007). Determinants of e-repurchase intentions: An integrative model of quadruple retention drivers. Information & Management, 44 (3), 231-239.


Tsang, M. M., Ho, S. C., & Liang, T. P. (2004). Consumer attitudes toward mobile advertising: An empirical study. International Journal of Electronic Commerce, 8 (3), 65-78.


Tu, Y. T. H. (2015). Nghiên cứu các nhân tố tác động đến ý định mua sắm trực tuyến (online shopping) của người tiêu dung [Research the factors affecting the intention of online shopping (online shopping) of consumers]. Tạp chí KH - GD Trường Đại học Đông Á, 29-39.


Veloutsou, C., & Moutinho, L. (2009). Brand relationships through brand reputation and brand tribalism. Journal of Business Research, 62 (3), 314-322.


Wu, L. Y., Chen, K. Y., Chen, P. Y., & Cheng, S. L. (2014). Perceived value, transaction cost, and repurchase-intention in online shopping: A relational exchange perspective. Journal of Business Research, 67 (1), 2768-2776.


Yoon, E., Guffey, H. J., & Kijewski, V. (1993). The effects of information and company reputation on intentions to buy a business service. Journal of Business Research, 27 (3), 215-228.


Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52 (3), 2-22.


Zeng, F., Huang, L., & Dou, W. (2009). Social factors in user perceptions and responses to advertising in online social networking communities. Journal of Interactive Advertising, 10 (1), 1-13.


Zhang, Y., Fang, Y., Wei, K. K., Ramsey, E., McCole, P., & Chen, H. (2011). Repurchase intention in B2C e-commerce - A relationship quality perspective. Information & Management, 48 (6), 192-200.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.