--

20(4)2025

Tác động của hành vi khiếm nhã từ khách hàng lên hiệu suất làm việc và ý định nghỉ việc của nhân viên bán hàng qua điện thoại


Tác giả - Nơi làm việc:
Nguyễn Mỹ Phúc - Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Ngô Quang Huân - Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Nguyễn Viết Bằng - Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Nguyễn Viết Bằng - bangnv@ueh.edu.vn
Ngày nộp: 18-08-2024
Ngày duyệt đăng: 11-10-2024
Ngày xuất bản: 03-12-2024

Tóm tắt
Sự khiếm nhã của khách hàng trong ngành dịch vụ đang ngày một trở thành đề tài thu hút nhiều sự chú ý bởi hệ quả của nó gây ra cho nhân viên. Nhân viên bán hàng qua điện thoại là một trong số các trường hợp thường xuyên phải đối mặt với sự khiếm nhã từ khách hàng. Nghiên cứu sử dụng phương pháp khảo sát trực tiếp lẫn gián tiếp với 420 nhân viên bán hàng qua điện thoại. Dữ liệu được phân tích thông qua phương pháp mô hình cấu trúc (SEM). Kết quả nghiên cứu cho biết sự khiếm nhã của khách hàng ảnh hưởng đến nhân viên bán hàng qua điện thoại khi làm họ kiệt quệ cảm xúc, gây hiệu suất làm việc kém và gia tăng ý định nghỉ việc, nhưng lại không tìm thấy ý nghĩa trong vai trò điều tiết của sự hỗ trợ của nhà quản lý lên mối quan hệ giữa sự khiếm nhã của khách hàng và kiệt quệ cảm xúc của nhân viên bán hàng qua điện thoại. Nghiên cứu mang lại ý nghĩa kiểm định hệ quả và vai trò điều tiết của sự hỗ trợ từ nhà quản lý trong bối cảnh khiếm nhã của khách hàng, đồng thời cũng góp phần tạo nên ý nghĩa quản trị cho các cấp lãnh đạo trong việc định hướng và đề xuất các phương án gia giảm cảm xúc kiệt quệ của nhân viên, từ đó tăng hiệu suất làm việc và kiềm hãm ý định nghỉ việc của họ.

Chỉ số JEL
M12; M54

Từ khóa
hiệu suất làm việc; kiệt quệ cảm xúc; sự khiếm nhã của khách hàng; ý định nghỉ việc

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Nguyen, P. M., Ngo, H. Q., & Nguyen, B. V. (2025). Tác động của hành vi khiếm nhã từ khách hàng lên hiệu suất làm việc và ý định nghỉ việc của nhân viên bán hàng qua điện thoại [Customer incivility’s impacts on the telesales’ job performance and turnover intention]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 20(4), 3-15. https://doi.org/10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.20.4.369.2025


Tài liệu tham khảo

Al-Hawari, M. A., Bani-Melhem, S., & Quratulain, S. (2020). Do frontline employees cope effectively with abusive supervision and customer incivility? Testing the effect of employee resilience. Journal of Business and Psychology, 35(2), 223-240.


Alola, U. V., Olugbade, O. A., Avci, T., & Öztüren, A. (2019). Customer incivility and employees’ outcomes in the hotel: Testing the mediating role of emotional exhaustion. Tourism Management Perspectives, 29, 9-17.


Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demands‐resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328.


Bani-Melhem, S., Abukhait, R. M., Shamsudin, F. M., & West, M. (2022). Customer incivility and customer problem-solving behaviour in frontline employees: Testing a moderated mediation model. Total Quality Management & Business Excellence, 33(3/4), 278-296.


Bani-Melhem, S., Quratulain, S., & Al-Hawari, M. A. (2020). Customer incivility and frontline employees’ revenge intentions: Interaction effects of employee empowerment and turnover intentions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(4), 450-470.


Chan, S. H. G., Lin, Z. C., Wong, I. A., & So, A. C. Y. (2022). When employees fight back: Investigating how customer incivility and procedural injustice can impel employee retaliation. International Journal of Hospitality Management, 107, Article 103308.


Feigon, J. C. (2017). Bán hàng thông minh qua Điện thoại & Internet [Smart selling via Phone & Internet]. NXB Lao động.


Hair, J. F. (2020). Next-generation prediction metrics for composite-based PLS-SEM. Industrial Management & Data Systems, 121(1), 5-11.


Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2-24.


Han, S. J., Bonn, M. A., & Cho, M. (2016). The relationship between customer incivility, restaurant frontline service employee burnout and turnover intention. International Journal of Hospitality Management, 52, 97-106.


Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43, 115-135.


Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), 513-524.


Hur, W. M., Moon, T. W., & Lee, J. H. (2021). The effect of self-efficacy on job performance through creativity: The moderating roles of customer incivility and service scripts. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 33(3), 888-905.


Hwang, Y., Wang, X., & Guchait, P. (2022). When observers of customer incivility revisit the restaurant: Roles of relationship closeness and norms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(11), 4227-4244.


Kern, J. H., & Grandey, A. A. (2009). Customer incivility as a social stressor: The role of race and racial identity for service employees. Journal of Occupational Health Psychology, 14(1), 46-57.


Kim, H. J., Hur, W. M., Moon, T. W., & Jun, J. K. (2017). Is all support equal? The moderating effects of supervisor, coworker, and organizational support on the link between emotional labor and job performance. BRQ Business Research Quarterly, 20(2), 124-136.


Lages, C. R., Perez-Vega, R., Kadić-Maglajlić, S., & Borghei-Razavi, N. (2023). A systematic review and bibliometric analysis of the dark side of customer behavior: An integrative customer incivility framework. Journal of Business Research, 161, Article 113779.


Nguyen, B. V., & Nguyen, M. P. (2023). Customer incivility: Cause and effect in the food and beverage industry in Vietnam. Evidence-based HRM: A Global Forum for Empirical Scholarship. https://doi.org/10.1108/ebhrm-07-2023-0191


Nguyen, B. V., & Nguyen, M. P. (2024). The role of social support on frontline employees’ revenge motivation in customer incivility: A case study of the banking industry in an emerging market. Current Psychology, 43(34), 27377-27392.


Pap, Z., Vîrgă, D., & Notelaers, G. (2021). Perceptions of customer incivility, job satisfaction, supervisor support, and participative climate: A multi-level approach. Frontiers in Psychology, 12, Article 713953.


Pu, B., Ji, S., & Sang, W. (2022). Effects of customer incivility on turnover intention in China’s hotel employees: A chain mediating model. Journal of Hospitality and Tourism Management, 50, 327-336.


Ribeiro, N., Gomes, D., Oliveira, A. R., & Semedo, A. S. D. (2023). The impact of the work-family conflict on employee engagement, performance, and turnover intention. International Journal of Organizational Analysis, 31(2), 533-549.


Shin, G., Hur, W. M., & Shin, Y. (2023). Does person-job fit buffer employees from rumination about customer incivility? Current Psychology, 43(8), 7411-7423.


Shin, Y., & Hur, W. M. (2022). Having control or lacking control? Roles of job crafting and service scripts in coping with customer incivility. Journal of Occupational Health Psychology, 27(1), 104-118.


Shin, Y., Hur, W. M., & Hwang, H. (2022). Impacts of customer incivility and abusive supervision on employee performance: A comparative study of the pre-and post-Covid-19 periods. Service Business, 16(2), 309-330.


Sliter, M., & Jones, M. (2016). A qualitative and quantitative examination of the antecedents of customer incivility. Journal of Occupational Health Psychology, 21(2), 208-219.


Sliter, M., Jex, S., Wolford, K., & McInnerney, J. (2010). How rude! Emotional labor as a mediator between customer incivility and employee outcomes. Journal of Occupational Health Psychology, 15(4), 468-481.


Sommovigo, V., Filosa, L., Hobfoll, S., Tavolucci, S., Rosa, V., & Alessandri, G. (2024). What does the customer incivility tell me about my worth? A diary study on the short-term effects of customer incivility on self-esteem and job satisfaction. Work & Stress, 1-27.


Susskind, A. M., Kacmar, K. M., & Borchgrevink, C. P. (2003). Customer service providers’ attitudes relating to customer service and customer satisfaction in the customer-server exchange. Journal of Applied Psychology, 88(1), 179-187.


Ugwu, F. O., Onyishi, E. I., Anozie, O. O., & Ugwu, L. E. (2022). Customer incivility and employee work engagement in the hospitality industry: Roles of supervisor positive gossip and workplace friendship prevalence. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(3), 515-534.


Van Jaarsveld, D. D., Walker, D. D., & Skarlicki, D. P. (2010). The role of job demands and emotional exhaustion in the relationship between customer and employee incivility. Journal of Management, 36(6), 1486-1504.


Walker, D. D., Van Jaarsveld, D. D., & Skarlicki, D. P. (2014). Exploring the effects of individual customer incivility encounters on employee incivility: The moderating roles of entity (in) civility and negative affectivity. Journal of Applied Psychology, 99(1), Article 151.


Zhu, J. N., Lam, L. W., & Lai, J. Y. (2019). Returning good for evil: A study of customer incivility and extra-role customer service. International Journal of Hospitality Management, 81, 65-72.



Creative Commons License
© The Author(s) 2025. This is an open access publication under CC BY NC licence.