--

20(2)2025

Vai trò của xu hướng mua sắm điều tiết các nhân tố thúc đẩy và cản trở lên hành vi mua lại thực phẩm hữu cơ


Tác giả - Nơi làm việc:
Nguyễn Lê Thái Hòa - Trường Đại học Công nghệ Sài Gòn, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Nguyễn Lê Thái Hòa - hoamai54@yahoo.com
Ngày nộp: 04-06-2024
Ngày duyệt đăng: 15-07-2024
Ngày xuất bản: 18-10-2024

Tóm tắt
Bài nghiên cứu này nhằm khám phá vai trò của hai Xu Hướng Mua Sắm (XHMS) phổ biến hiện nay (nhiệm vụ và xã hội) trong việc điều tiết tác động của các nhân tố thúc đẩy và cản trở hành vi mua lại Thực Phẩm Hữu Cơ (TPHC) của người tiêu dùng Thành phố Hồ Chí Minh. Bằng việc áp dụng mô hình lý thuyết SOR kết hợp với lý thuyết hai nhân tố và thuyết chống lại sự đổi mới, mô hình nghiên cứu với ba nhóm nhân tố (kích thích - chủ thể - phản hồi) được hình thành. 450 bảng khảo sát được phát ra, 394 mẫu chính thức thu về cho phân tích bằng phương pháp chọn mẫu phi xác suất, lấy mẫu thuận tiện khách hàng đã từng mua TPHC tại Thành phố Hồ Chí Minh. Dữ liệu đưa vào phân tích bằng phương trình cấu trúc tuyến tính SEM tiết lộ rằng ý thức sức khỏe chỉ có tác động trực tiếp ý nghĩa lên ba nhân tố thúc đẩy, tiếp theo phúc lợi sinh thái và hàm lượng dinh dưỡng có tác động ý nghĩa và thuận chiều còn rào cản sử dụng có tác động trái chiều lên hành vi mua lại. Kết quả biến điều tiết với MSEM khám phá rằng cả hai XHMS đều làm giảm tác động của các nhân tố thúc đẩy nhưng làm tăng độ mạnh của nhân tố cản trở lên hành vi mua lại TPHC. Bài báo này được xem là một đóng góp ý nghĩa khi xác định được vai trò điều tiết của xu hướng mua sắm trong tác động của các nhân tố thúc đẩy và cản trở lên hành vi mua lại đồng thời đề xuất một số hàm ý quản trị nhằm gia tăng lợi nhuận cho doanh nghiệp.

Chỉ số JEL
M31; M10; O32

Từ khóa
hành vi mua lại; nhân tố thúc đẩy và cản trở; thuyết SOR; thực phẩm hữu cơ; ý thức sức khỏe

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Nguyen, H. L. T. (2025). Vai trò của xu hướng mua sắm điều tiết các nhân tố thúc đẩy và cản trở lên hành vi mua lại thực phẩm hữu cơ [The moderating role of shopping orientations on the impact of facilitators and inhibitors on organic food patronage]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 20(2), 68-85. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.20.2.3469.2025


Tài liệu tham khảo

Anisimova, T., Mavondo, F., & Weiss, J. (2019). Controlled and uncontrolled communication stimuli and organic food purchases: The mediating role of perceived communication clarity, perceived health benefits, and trust. Journal of Marketing Communications, 25(2), 180-203.


Baker, J., & Wakefield, K., L. (2012). How consumer shopping orientation influences perceived crowding, excitement, and stress at the mall. Journal of the Academic of Marketing Science, 40(2012), 791-806.


Basha, M. B., & Lal, D. (2019). Indian consumers’attitudes towards purchasing organically produced foods: An empirical study. Journal of Clean Production, 215(2019), 99-111.


Batt, P. J., & Liu, A. (2012). Consumer behavior towards honey products in Western Australia. British Food Journal, 114(2), 285-297.


Bazzani, C., Capitello, R., Ricci, E. C., Scarpa, R., & Begalli, D. (2020). Nutritional knowledge and health consciousness: Do they affect consumer wine choices? Evidence from a survey in Italy. Nutrients, 12(1), Article 84.


Binninger, A. S. (2017). Perception of naturalness of food packaging and its role in consumer product evaluation. Journal of Food Production and Marketing, 23(3), 251-266.


Birch, D., Memery, J., & Kanakaratne, M. (2018). The mindful consumer: Balancing egoistic and altruistic motivations to purchase local food. Journal of Retailing Consumer Services, 40, 221-228.


Brown M., Pope N., & Voges K. (2001). Buying or browsing? An exploration of shopping orientation and online purchase intention. European Journal of Marketing37(11), 1666-1684.


Bryła, P. (2016). Organic food consumption in Poland: Motives and barriers. Appetite, 105, 737-746.


Chekima, B., Chekima, K., & Chekima, K. (2019). Understanding factors underlying actual consumption of organic food: The moderating effect of future orientation. Food Quality and Preference, 74, 49-58.


Chen, Q., Lu, Y., Gong, Y., & Tang, Q. (2019). Why do users resist service organization’s brand mobile apps? The force of barriers versus cross-channel synergy. International Journal of Information Management, 47, 275-282.


Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Erlbaum.


Dickson-Spillmann, M., Siegrist, M., & Keller, C. (2011). Attitudes toward chemicals are associated with preference for natural food. Food Quality Preference, 22(1), 149-156.


Ditlevsen, K., Sandøe, P., & Lassen, J. (2019). Healthy food is nutritious, but organic food is healthy because it is pure: The negotiation of healthy food choices by Danish consumers of organic food. Food Quality and Preference, 71(May 2018), 46-53.


Dominick, S. R., Fullerton, C., Widmar, N. J. O., & Wang, H. (2018). Consumer associations with the “All Natural” food label. Journal of Food Products Marketing, 24(3), 249-262.


Escobar-L´opez, S. Y., Espinoza-Ortega, A., Vizcarra-Bordi, I., & Thom´ e-Ortiz, H. (2017). The consumer of food products in organic markets of central Mexico. British Food Journal, 119(3), 558-574.


Essoussi, L. H., & Zahaf, M. (2008). Decision making process of community organic food consumers: an exploratory study. Journal of Consumer Marketing, 25(2), 95-104.


Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobserved variables and measurement error. Journal of Marketing and Research, 28(1), 39-50.


Ghali, Z., & Hamdi, R. (2015). The purchase and consumption motivations of an organic product by the Tunisian consumer: An application on the Prickly Pear Seed Oil (PPS). Journal of North African Research in Business, 11(2015), 211-223.


Gould, S. J. (1988). Consumer attitudes toward health and health care: A differential perspective. Journal of Consumer Affairs, 22(1), 96-118.


Hair, J. F., Wolfinbarger, M. F., Bush, R. P., & Ortinau, D. J. (2010). Essentials of marketing research (2nd ed.) McGraw-Hill/Irwin.


Herzberg, F., Mausner, G., & Snyderman, B. B. (1996). Work and the nature of management. The World Publishing Company.


Hsu, S., Chang, C., & Lin, T. (2016). An analysis of purchase intentions toward organic food on health awareness and food safety with/under structural equation modeling. British Food Journal, 118(1), 200-216.


Huynh, L. T. K., & Nguyen, H. N. (2021). Những yếu tố thúc đẩy và kìm hãm ý định mua thực phẩm hữu cơ của người tiêu dùng tại thành phố Hồ Chí Minh [The facilitators and inhibitators on consumers’organic food purchase intension in Ho Chi Minh City]. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 50, 54-65.


Huynh, T. D. L., Nguyen, T. T. M., & Ha, G. N. K. (2021). Các nhân tố ảnh hưởng đến ý định mua thực phẩm hữu cơ của người tiêu dùng tại Thành phố Long Xuyên [Influencing factors on cónumers’organic food purchase intension in Long Xuyen City]. Tạp chí khoa học Đại Học Đồng Tháp, 10(1), 71-84.


Kareklas, I., Carlson, J. R., & Muehling, D. D. (2014). I eat organic for my benefit and yours: Egoistic and altruistic considerations for purchasing organic food and their implications for advertising strategists. Journal of Advertising, 43(1), 18-32.


Kumar, S., Dhir, A., Talwar, S., Chakraborty, D., & Kaur, P. (2021). What drives brand love for natural products? The moderating role of household size. Journal of Retailing and Consumer Service, 58, Article 102329.


Kumar, S., Murphy, M., Talwar, S., Kaur, P., & Dhir, A. (2021). What drives brand love and purchase intensions toward the local food distribution system? A study of social media-based REKO (fair consumption) groups. Journal of Retailing and Consumer Service, 60, Article 102444.


Kushwah, S., Dhir, A., Sagar, M., & Gupta, B. (2019). Determinants of organic food consumption. A systematic literature review on motives and barriers. Appetite, 143(October 2018), Article 104402.


Laukkanen, T. (2016). Consumer adoption versus rejection decisions in seemingly similar service innovations: The case of the Internet and mobile banking. Journal of Business Research, 69(7), 2432-2439.


Laukkanen, T., & Kiviniemi, V. (2010).  The role of information in mobile banking resistance. International Journal of Bank Marketing, 28(5), 372-388.


Le, S. H., & Pham, K. X. (2018). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua thực phẩm hữu cơ của người tiêu dùng thành phố Hồ Chí Minh dựa trên mô hình S-O-R [Influencing factors on consumers’organic food purchase intension in Ho Chi Minh City]. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 32, 40-50.


Lee, H. J., & Yun, Z. S. (2015). Consumers perceptions of organic food attributes and cognitive and affective attitudes as determinants of their purchase intentions toward organic food. Food Quality and Preference, 39(2015), 259-267.


Lian, J. W., & Yen, D. C. (2014). Online shopping drivers and barriers for older adults: Age and gender differences. Computers in Human Behavior37(2014), 133-143.


Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). An approach to environmental psychology. The MIT Press.


Misra, R., & Singh, D. (2016). An analysis of factors affecting growth of organic food: Perception of consumers in Delhi-NCR (India). British Food Journal, 118(9), 2308-2325.


Molinillo, S., Vidal-Branco, M., & Japutra, A. (2020). Understanding the drivers of organic foods purchasing of millennial: Evidence from Brazil and Spain. Journal of Retailing Consumer Service, 52, Article 101926.


Monier-Dilhan, S., & Berges, F. (2016). Consumers’motivations driving organic demand: Between selfinterest and sustainability. Agricultural and Resource Economics Review, 45(3), 522-538.


Moscato, E. M., & Machin, J. E. (2018). Mother natural: Motivations and associations for consuming natural foods. Appetite, 121, 18-28.


Nguyen, H. L. T., & Nguyen, A. H. (2022). The antecedents of brand love towards natural products in Vietnam. Asia Journal of Business Environment, 1-15.


Nguyen, N. T., & Le, T. T. (2021). Yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua thực phẩm hữu cơ của người tiêu dùng tại Thành phố HCM [Influencing factors on consumers’organic food purchase intension in Ho Chi Minh City]. Tạp chí khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh - Kinh Tế và Quản Trị Kinh Doanh, 16(1), 160-172.


Nunnally, J. (1978). Psychometric theory. McGraw Hill.


Nuttavuthisit, K., & Thøgersen, J. (2017). The Importance of consumer trust for the emergence of a market for green products: The case of organic food. Journal of Business Ethics, 140(2), 323-337.


Popa, M. E., Mitelut, A. C., Popa, E. E., Stan, A., & Popa, V. I. (2019). Organic foods contribution to nutritional quality and value. Trends in Food Science & Technology, 84, 15-18.


Qasim, H., Yan, L., Guo, R., Saeed, A., & Ashraf, B. N. (2019). The defining role of environmental self-identity among consumption values and behavioral intention to consume organic food. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(7), Article 1106.


Ram, S. (1989). Successful innovation using strategies to reduce consumer resistance. An empirical test. The Journal of Product Innovation Management, 6(1), 20-34.


Rey-Moreno, M., & Medina-Molina, C. (2020). Dual models and technological platforms for efficient management of water consumption. Technological Forecasting & Social Change, 150, Article 119761.


Schrank, Z., & Running, K. (2018). Individualist and collectivist consumer motivations in local organic food markets. Journal of Consumer Culture, 18(1), 184-201.


Shin, J., & Mattila, A. S. (2019). When organic food choices shape subsequent food choices: The interplay of gender and health consciousness. International Journal of Hospitality Management, 76, 94-101.


Singh, A., & Verma, P. (2017). Factors influencing Indian consumers’ actual buying behaviour towards organic food products. Journal of Cleaner Production167, 473-483.


Steptoe, A., Pollard, T. M., & Wardle, J. (1995). Development of a measure of the motives underlying the selection of food: The food choice questionnaire. Appetite, 25, 267-284.


Tandon, A., Dhir, A., Kaur, P., Kushwah, S., & Salo, J. (2020a). Why do people buy organic food? The moderating role of environmental concerns and trust. Journal of Retailing Consumer Service, 57, Article 102247.


Tandon, A., Dhir, A., Kaur, P., Kushwah, S., & Salo, J. (2020b). Behavioral reasoning perspectives on organic food purchase. Appetite, 154, Article 104786.


Tandon, A., Jabeen, F., Talwar, S., Sakashita, M., & Dhir, A. (2020). Facilitators and Inhibitors of Organic Food Buying Behavior. Food Quality and Preferences, 88, Article 104077.


Tauber, E. M. (1972). Why do people shop. Journal of Marketing, 36(4), 46-49.


Teng, C. C., & Lu, C. H. (2016). Organic food consumption in Taiwan: Motives, involvement, and purchase intention under the moderating role of uncertainty. Appetite, 105, 95-105.


Torres-Ruiz, F. J., Vega-Zamora, M., & Parras-Rosa, M. (2018). Sustainable consumption: Proposal of a multistage model to analyse consumer behaviour for organic foods. Business Strategy and the Environment, 27(4), 588-602.


Varela, P., & Fiszman, S. M. (2013). Exploring consumers’knowledge and perceptions of hydrocolloids used as food additives and ingredients. Food Hydrocolloids, 30(1), 477-484.


Visser,  E. M., & Du Preez, R. (2001). Apparel shopping orientation: Two decades of research. Journal of Family Ecology and Consumer Sciences, 29, 72-81.


Willer, H., Schlatter, B., Trávníček, J., Kemper, L., & Lernoud, J. (2020). The world of organic agriculture. Research Institute of Organic Agriculture (FiBL) and IFOAM - International Federation of Organic Agriculture Movements.



Creative Commons License
© The Author(s) 2025. This is an open access publication under CC BY NC licence.