--

19(10)2024

Tác động của tiếp thị video ngắn đến dự định mua trực tuyến hàng thời trang của thế hệ Y và Z


Tác giả - Nơi làm việc:
Hoàng Thị Phương Thảo - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Trần Nguyễn Hồng Hải - Công ty Cổ phần Truyền Thông Alo, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Trần Nguyễn Hồng Hải - haitnh.218b@ou.edu.vn
Ngày nộp: 10-11-2023
Ngày duyệt đăng: 05-01-2024
Ngày xuất bản: 17-04-2024

Tóm tắt
Tiếp thị video ngắn trên các nền tảng xã hội như Facebook, Youtube, Tiktok, Instagram, Zalo, … đã thay đổi cách doanh nghiệp tiếp cận thị trường trực tuyến và xây dựng thương hiệu. Nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh với mẫu 300 người tiêu dùng thế hệ Y và thế hệ Z và dữ liệu được phân tích bằng Smart PLS 3.0 và SPSS 26.0 đã chứng minh rằng tiếp thị video ngắn trên mạng xã hội ảnh hưởng gián tiếp đáng kể đến dự định mua trực tuyến hàng thời trang. Năm yếu tố quan trọng ảnh hưởng đến thái độ và đến dự định mua hàng bao gồm nội dung thú vị, trải nghiệm dựa trên kịch bản, tương tác tham gia của người dùng, nhận thức độ tin cậy của thông tin và sự hữu ích của thông tin. Đồng thời, sự khác biệt thế hệ và giới tính có ảnh hưởng đáng kể đến thái độ và dự định mua hàng thông qua cách tiếp thị độc đáo này. Nghiên cứu này mang ý nghĩa quản trị quan trọng cho những người làm tiếp thị thời trang nhằm thu hút được các phân khúc khách hàng mục tiêu trong thời đại kỹ thuật số.

Chỉ số JEL
M30; M31; M37

Từ khóa
dự định mua hàng trực tuyến; tiếp thị video ngắn; thái độ đối với nhãn hàng; thế hệ Y và Z

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Hoang, T. T. P., & Tran, H. N. H. (2024). Tác động của tiếp thị video ngắn đến dự định mua trực tuyến hàng thời trang của thế hệ Y và Z [The impact of short video marketing on online fashion product purchase intention of generation Y and Z]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 19(10), 22-36. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.19.10.3073.2024


Tài liệu tham khảo

Ahmed, B., Zada, S., Zhang, L., Sidiki, S. N., Contreras-Barraza, N., Vega-Muñoz, A., & Salazar-Sepúlveda, G. (2022). The impact of customer experience and customer engagement on behavioral intentions: Does competitive choices matters? Frontiers in Psychology13, Article 864841.


Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes50(2), 179-211.


Ajzen, I., & Fishbein, M. (1969). The prediction of behavioral intentions in a choice situation. Journal of Experimental Social Psychology5(4), 400-416.


Chen, N., & Yang, Y. (2023). The role of influencers in live streaming e-commerce: Influencer trust, attachment, and consumer purchase intention. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research18(3), 1601-1618.


Chen, Q., & Rodgers, S. (2006). Development of an instrument to measure web site personality. Journal of Interactive Advertising7(1), 4-46.


Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly13(3), 319-340.


Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science35(8), 982-1003.


Feng, R., & Ivanov, A. (2023). Does a generational gap exist in online shopping attitudes? A comparison of Chinese consumer generations from the media system dependency perspective. Telematics and Informatics Reports12(December), Article 100106.


Gao, W., Jiang, N., & Guo, Q. (2023). How do virtual streamers affect purchase intention in the live streaming context? A presence perspective. Journal of Retailing and Consumer Services73(C), Article 103356.


Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review31(1), 2-24.


Han, W. (2022). Research on short video marketing model in the new media era. International Conference on Comprehensive Art and Cultural Communication (CACC 2022), 195-198.


Hellevik, O. (2002). Age differences in value orientation-life cycle or cohort effects? International Journal of Public Opinion Research14(3), 286-302.


Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science (JAMS)43(1), 115-135.


Hewei, T. (2022). Factors affecting clothing purchase intention in mobile short video app: Mediation of perceived value and immersion experience. Plos One, 17(9), Article e0273968.


Hsu, C. L., & Lin, J. C. C. (2008). Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation. Information & Management45(1), 65-74.


Huang, J. H., & Yang, Y. C. (2010). The relationship between personality traits and online shopping motivations. Social Behavior and Personality: An international Journal38(5), 673-679.


Jindal, P., & Chavan, L. (2023). Role of blockchain technology in creating blue ocean strategy for banking products and services. In Contemporary studies of risks in emerging technology, part B (pp. 169-182). Leeds, UK: Emerald Publishing Limited.


Keller, K. L., & Kotler, P. (2016). Marketing management (14th global edition). In K. Keller, Marketing management 15th global edition. London, UK: Pearson Education.


Kim, J. H., & Jang, S. S. (2014). A scenario-based experiment and a field study: A comparative examination for service failure and recovery. International Journal of Hospitality Management41(August), 125-132.


Kudeshia, C., & Kumar, A. (2017). Social eWOM: Does it affect the brand attitude and purchase intention of brands? Management Research Review40(3), 310-330.


Lira, J. S. D., & Costa, M. F. D. (2022). Theory of planned behavior, ethics and intention of conscious consumption in slow fashion consumption. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal26(5), 905-925.


Liu, G. F., Gao, P. C., Li, Y. C., & Zhang, Z. P. (2019). Research on the influence of social media short video marketing on consumer brand attitude. International Conference on Social Science and Higher Education, 433-438.


Liu, P., Li, M., Dai, D., & Guo, L. (2021). The effects of social commerce environmental characteristics on customers’ purchase intentions: The chain mediating effect of customer-to-customer interaction and customer-perceived value. Electronic Commerce Research and Applications, 48, Article 101073.


McKnight, D. H., & Kacmar, C. J. (2007). Factors and effects of information credibility. Proceedings of the ninth international conference on Electroniccommerce, 423-432.


McQuail, D. (2010). McQuail’s mass communication theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.


Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). An approach to environmental psychology. Washington, WA: The MIT Press.


Michael, D. (2019). Defining generations: Where millennials end and generation Z begins. Truy cập ngày 23/08/2023 tại https://www.pewresearch.org/short-reads/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/


Mir, I. A., & Ur Rehman, K. (2013). Factors affecting consumer attitudes and intentions toward user-generated product content on YouTube. Management & Marketing8(4), 637-654.


Mir, I., & Zaheer, A. (2012). Verification of social impact theory claims in social media context. Journal of Internet Banking and Commerce17(1), 1-15.


Mitchell, A. A., & Olson, J. C. (1981). Are product attribute beliefs the only mediator of advertising effects on brand attitude? Journal of Marketing Research18(3), 318-332.


Palomo-Domínguez, I., Elías-Zambrano, R., & Álvarez-Rodríguez, V. (2023). Gen Z’s Motivations towards sustainable fashion and eco-friendly brand attributes: The case of vinted. Sustainability15(11), Article 8753.


Pavlou, P. A., & Fygenson, M. (2006). Understanding and predicting electronic commerce adoption: An extension of the theory of planned behavior. MIS Quarterly, 30(1), 115-143.


Petty, R. E., Cacioppo, J. T., Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. New York, NY: Springer.


Pham, M., Vo, N. T. K., Tran, S. T. S., To, H. T. H., & Lam, B. Q. (2023). How does herd behaviour impact the purchase intention? Explore the moderating effect of risk aversion in the context of Vietnamese consumers. Acta Psychologica, 241(December), Article 104096.


Sally J. (2003). Effects of structural and perceptual factors on attitudes toward the website. Journal of Advertising Research, 43(4), 400-409.


Sandström, S., Edvardsson, B., Kristensson, P., & Magnusson, P. (2008). Value in use through service experience. Managing Service Quality: An International Journal18(2), 112-126.


Spears, N., & Singh, S. N. (2004). Measuring attitude toward the brand and purchase intentions. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 26(2), 53-66.


Sun, J., Liu, Y., & Jiang, Y. (2023). GOFANS E-commerce: Make the down lighter, make the supply chain softer. In Innovation of digital economy: Cases from China (pp. 443-454). Singapore: Springer Nature.


Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.


Xiao, Y., Wang, L., & Wang, P. (2019). Research on the influence of content features of short video marketing on consumer purchase intentions. In 4th International Conference on Modern Management, Education Technology and Social Science (MMETSS 2019),
415-422.


Yang, M. H., Chen, J. C., Wu, C. H., & Chao, H. Y. (2010). On characteristics influencing consumer’s intention to use web-based self-service. Human Systems Management29(1), 41-49.


Yu, X. (2023). The appeal of green advertisements on consumers’ consumption intention based on low-resource machine translation. The Journal of Supercomputing79(5), 5086-5108.


Yüksel, H. F. (2016). Factors affecting purchase intention in YouTube videos. The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management11(2), 33-47.


Zhang, L., Yang, W., Yang, L., & Gao, L. (2022). How does the value co-creation of e-commerce platform and manufacturers affect channel performance? The moderating role of innovation capability and market turbulence. Electronic Commerce Research and Applications, 52(March), Article 101120.


Zheng, S., Cui, J., Sun, C., Li, J., Li, B., & Guan, W. (2022). The effects of the type of information played in environmentally themed short videos on social media on people’s willingness to protect the environment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), Article 9520.


Zong, Z., Liu, X., & Gao, H. (2023). Exploring the mechanism of consumer purchase intention in a traditional culture based on the theory of planned behavior. Frontiers in Psychology14, Artcicle 1110191.



Creative Commons License
© The Author(s) 2024. This is an open access publication under CC BY NC licence.