--

19(10)2024

Sự hiện diện xã hội, tính giải trí, khuyến mại và hành vi mua sắm ngẫu hứng: Vai trò trung gian của trải nghiệm dòng chảy


Tác giả - Nơi làm việc:
Nguyễn Thị Hồng Phụng - Trường Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Nguyễn Thị Hồng Phụng - hongphung0901@gmail.com
Ngày nộp: 19-10-2023
Ngày duyệt đăng: 06-12-2023
Ngày xuất bản: 17-04-2024

Tóm tắt
Nghiên cứu điều tra về các yếu tố kích thích như sự hiện diện xã hội, tính giải trí, hành vi mua sắm ngẫu hững và trải nghiệm dòng chảy khi xem phát trực tiếp trên thương mại xã hội dựa trên mô hình S - O - R tại Thành phố Hồ Chí Minh. Nghiên cứu sử dụng phương pháp định lượng với dữ liệu khảo sát được thu thập trực tiếp và trực tuyến gồm 277 đáp viên đã mua hàng khi xem phát trực tiếp được đánh giá mô hình cấu trúc với phần mềm Smart - PLS 4. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng trải nghiệm dòng chảy có vai trò trung gian quan trọng trong việc thúc đẩy hành vi mua sắm ngẫu hứng của người tiêu dùng vì đó là trạng thái, cảm giác đắm chìm khiến người dùng thích thú, say mê, tập trung và tích cực tham gia tương tác với các hoạt động, nội dung đó đến mức họ sẵn sàng làm bất cứ điều gì khi được kích thích bởi các yếu tố bên ngoài như sự hiện diện xã hội, tính giải trí và khuyến mại. Dựa trên kết quả phân tích, các hàm ý quản trị được đề xuất để nâng cao hành vi mua sắm ngẫu hứng khi xem phát trực tiếp trên thương mại xã hội.

Chỉ số JEL
M10; M30; M31

Từ khóa
hành vi mua sắm ngẫu hứng; phát trực tiếp; thương mại xã hội; TP.HCM; trải nghiệm dòng chảy

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Nguyen, P. T. H. (2024). Sự hiện diện xã hội, tính giải trí, khuyến mại và hành vi mua sắm ngẫu hứng: Vai trò trung gian của trải nghiệm dòng chảy [Social presence, entertainment, sale promotion and impulse buying behavior: The mediating role of flow experience]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 19(10), 89-106. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.19.10.3025.2024


Tài liệu tham khảo

Bandyopadhyay, N., Sivakumaran, B., Patro, S., & Kumar, R. S. (2021). Immediate or delayed! Whether various types of consumer sales promotions drive impulse buying? An empirical investigation. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, Article 102532. doi:10.1016/j.jretconser.2021.102532


Bao, Z., & Yang, J. (2022). Why online consumers have the urge to buy impulsively: Roles of serendipity, trust and flow experience. Management Decision, 60(12), 3350-3365. doi:10.1108/md-07-2021-0900


Beatty, S. E., & Ferrell, M. E. (1998). Impulse buying: Modeling its precursors. Journal of Retailing, 74(2), 169-191.


Chang, H. J., Yan, R. N., & Eckman, M. (2014). Moderating effects of situational characteristics on impulse buying. International Journal of Retail and Distribution Management, 42(4), 298-314. doi:10.1108/IJRDM-04-2013-0074


Chen, C. C., & Lin, Y. C. (2018). What drives live-stream usage intention? The perspectives of flow, entertainment, social interaction, and endorsement. Telematics and Informatics, 35(1), 293-303. doi:10,1016/j.tele.2017.12.003


Csikszentmihalyi, M. (2008). Flow: The psychology of optimal experience. New York, NY: Harper & Collins Publishers.


Cui, Y., Liu, Y., & Gu, M. (2022). Investigating the Key drivers of impulsive buying behavior in live streaming. Journal of Global Information Management, 30(1), 1-18. doi:10.4018/jgim.314226


Decision Lab. (2022). The state of social commerce & live-streaming in Vietnam. Truy cập ngày 06/10/2023 tại https://www.decisionlab.co/social-commerce-live-streaming-invietnam


Decision Lab. (2023). The connected consumerr Q1 2023. Truy cập ngày 15/06/2023 tại https://www.decisionlab.co/download-the-connected-consumer-q1-2023


Dong, W. W., Wang, Y. Q., & Qin, J. (2023). An empirical study on impulse consumption intention of livestreaming e-commerce: The mediating effect of flow experience and the moderating effect of time pressure. Frontiers in Psychology, 13, Article 1019024. doi:10.3389/fpsyg.2022.1019024


Gao, H., Chen, X., Gao, H., & Yu, B. (2022). Understanding Chinese consumers’ livestreaming impulsive buying: An stimulus-organism-response perspective and the mediating role of emotions and Zhong Yong tendency. Frontiers in Psychology, 13, Article 881294. doi:10,3389/fpsyg.2022.881294


Garson, G. D. (2012). Testing statistical assumptions. Asheboro, NC: Statistical Associates Publishing.


Gehrt, K. C., & Yan, R. N. (2004). Situational, consumer, and retailer factors affecting Internet, catalog, and store shopping. International Journal of Retail & Distribution Management, 32(1), 5-18. doi:10.1108/09590550410515515


Goel, P., Parayitam, S., Sharma, A., Rana, N. P., & Dwivedi, Y. K. (2022). A moderated mediation model for e-impulse buying tendency, customer satisfaction and intention to continue e-shopping. Journal of Business Research, 142(41), 1-16. doi:10,1016/j.jbusres.2021.12.041


Guo, L., Hu, X., Lu, J., & Ma, L. (2021). Effects of customer trust on engagement in live streaming commerce: Mediating role of swift guanxi. Internet Research, 31(5), 1718-1744. doi:10.1108/INTR-02-2020-0078


Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2014). Multivariate data analysis (7th ed.). Essex, UK: Pearson Education Limited.


Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P., Ray, S., ... Ray, S. (2021). An introduction to structural equation modeling. In Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) using R: A workbook (pp. 1-29).


Huo, C., Wang, X., Sadiq, M. W., & Pang, M. (2023). Exploring factors affecting consumer’s impulse buying behavior in live-streaming shopping: An interactive research based upon SOR model. SAGE Open, 13(2), Article 21582440231172678. doi:10.1177/21582440231172678


Hyun, H., Thavisay, T., & Lee, S. H. (2022). Enhancing the role of flow experience in social media usage and its impact on shopping. Journal of Retailing and Consumer Services, 65, Article 102492. doi:10,1016/j.jretconser.2021.102492


Kang, K., Lu, J., Guo, L., & Li, W. (2021). The dynamic effect of interactivity on customer engagement behavior through tie strength: Evidence from live streaming commerce platforms. International Journal of Information Management, 56, Article 102251. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102251


Kim, E., Park, M. C., & Lee, J. (2017). Determinants of the intention to use Buy-Online, Pickup In-Store (BOPS): The moderating effects of situational factors and product type. Telematics and Informatics, 34(8), 1721-1735. doi:10.1016/j.tele.2017.08.006


Kimiagari, S., & Malafe, N. S. A. (2021). The role of cognitive and affective responses in the relationship between internal and external stimuli on online impulse buying behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, Article 102567. doi:10.1016/j.jretconser.2021.102567


Li, Y., & Peng, Y. (2021). What drives gift-giving intention in live streaming? The perspectives of emotional attachment and flow experience. International Journal of Human-Computer Interaction, 37(14), 1317-1329. doi:10.1080/10447318.2021.1885224


Liu, X., Zhang, L., & Chen, Q. (2022). The effects of tourism e-commerce live streaming features on consumer purchase intention: The mediating roles of flow experience and trust. Frontiers in Psychology, 13, Article 995129. doi:10.3389/fpsyg.2022.995129


Lo, P. S., Dwivedi, Y. K., Wei-Han Tan, G., Ooi, K. B., Cheng-Xi Aw, E., & Metri, B. (2022). Why do consumers buy impulsively during live streaming? A deep learning-based dual-stage SEM-ANN analysis. Journal of Business Research, 147, 325-337. doi:10.1016/j.jbusres.2022.04.013


Lv, X., Zhang, R., Su, Y., & Yang, Y. (2022). Exploring how live streaming affects immediate buying behavior and continuous watching intention: A multigroup analysis. Journal of Travel and Tourism Marketing, 39(1), 109-135. doi:10.1080/10548408.2022.2052227


Ma, Y. (2021). To shop or not: Understanding Chinese consumers’s live-stream shopping intentions from the perspectives of uses and gratifications, perceived network size, perceptions of digital celebrities, and shopping orientations. Telematics and Informatics, 59, Article 101562. doi:10.1016/j.tele.2021.101562


Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). An approach to environmental psychology. Cambridge, MA: The MIT Press.


Ming, J., Jianqiu, Z., Bilal, M., Akram, U., & Fan, M. (2021). How social presence influences impulse buying behavior in live streaming commerce? The role of S-O-R theory. International Journal of Web Information Systems, 17(4), 300-320. doi:10.1108/IJWIS-02-2021-0012


Nguyen, B. V., & Tran, D. T. T. (2022). Factor drving online impulse buying behavior of consumers in Ho Chi Minh City. VNUHCM Journal of Economics, Business and Law, 6(3), 3205-3215.


Nguyen, D. (2023). Mô hình kinh doanh mới trên sàn thương mại điện tử: Cơ hội và rủi ro [New business models on e-commerce platforms: Opportunities and risks]. Truy cập ngày 06/10/2023 tại https://laodong.vn/cong-nghe/mo-hinh-kinh-doanh-moi-tren-san-thuong-mai-dien-tu-co-hoi-va-rui-ro-1173116.ldo


Phan, Q. T. P., Vu, N. M., & Nguyen, P. C. L. (2022). How social commerce characteristics influence consumers’ online impulsive buying behavior in emerging markets. In I. Management Association (Ed.), Research anthology on social media advertising and building consumer relationships (pp. 177-193). doi:10.4018/978-1-6684-6287-4.ch012


Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. New York, NY: Wiley.


Sinha, S. K., & Verma, P. (2020). Impact of sales Promotion’s benefits on perceived value: Does product category moderate the results? Journal of Retailing and Consumer Services, 52, Article 101887. doi:10,1016/j.jretconser.2019.101887


Statista. (2023). Social commerce in Vietnam - statistics & facts. Truy cập ngày 06/10/2023 tại https://www.statista.com/topics/8182/social- media-in-vietnam/#topicOverview


Tran, L. T. N., & Tran, T. T. (2023). Yếu tố ảnh hưởng đến hành vi mua hàng ngẫu hứng qua thương mại điện tử của giới trẻ tại Thành phố Hồ Chí Minh [Factors influencing impulse shopping behavior through E – commerce of young people in Ho Chi Minh City]. Tạp chí Tài chính, 1(802), 188-191. doi:10.31219/osf.io/j43c9


Tsai, W. H. S., Liu, Y., & Chuan, C. H. (2021). How chatbots’ social presence communication enhances consumer engagement: The mediating role of parasocial interaction and dialogue. Journal of Research in Interactive Marketing, 15(3), 460-482. doi:10.1108/JRIM-12-2019-0200


VECOM. (2023). Vietnam E-business index 2023. Truy cập ngày 06/10/2023 tại https://vecom.vn/bao-cao-ebi-2023


Wang, D., Luo, X. R., Hua, Y., & Benitez, J. (2022). Big arena, small potatoes: A mixed-methods investigation of atmospheric cues in live-streaming e-commerce. Decision Support Systems, 158, Article 113801. doi:10.1016/j.dss.2022.113801


Wang, H., Ding, J., Akram, U., Yue, X., & Chen, Y. (2021). An empirical study on the impact of e-commerce live features on consumers’ purchase intention: From the perspective of flow experience and social presence. Information (Switzerland), 12(8), Article 324 doi:10.3390/info12080324


Wongkitrungrueng, A., Dehouche, N., & Assarut, N. (2020). Live streaming commerce from the sellers’ perspective: Implications for online relationship marketing. Journal of Marketing Management, 36(5/6), 488-518. doi:10,1080/0267257X.2020,1748895


Wood, M., & Tel. (1998). Socio-economic status, delay of gratification, and impulse buying. Journal of Economic Psychology, 19(3), 295-320. doi:10.1016/S0167-4870(98)00009-9


Wu, I. L., Chiu, M. L., & Chen, K. W. (2020). Defining the determinants of online impulse buying through a shopping process of integrating perceived risk, expectation-confirmation model, and flow theory issues. International Journal of Information Management, 52, Article 102099. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2020.102099


Xu, H., Zhang, K. Z. K., & Zhao, S. J. (2020). A dual systems model of online impulse buying. Industrial Management and Data Systems, 120(5), 845-861. doi:10.1108/IMDS-04-2019-0214


Zhang, M., Liu, Y., Wang, Y., & Zhao, L. (2022). How to retain customers: Understanding the role of trust in live streaming commerce with a socio-technical perspective. Computers in Human Behavior, 127, Article 107052. doi:10.1016/j.chb.2021.107052.


Zheng, S., Chen, J., Liao, J., & Hu, H. L. (2023). What motivates users’ viewing and purchasing behavior motivations in live streaming: A stream-streamer-viewer perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 72, Article 103240. doi:10,1016/j.jretconser.2022.103240


Zhou, M., Huang, J., Wu, K., Huang, X., Kong, N., & Campy, K. S. (2021). Characterizing Chinese consumers’ intention to use live e-commerce shopping. Technology and Society, 67, Article 101767. doi:10.1016/j.techsoc.2021.101767


Zhu, B., Kowatthanakul, S., & Satanasavapak, P. (2020). Generation Y consumer online repurchase intention in Bangkok: Based on Stimulus-Organism-Response (SOR) model. International Journal of Retail & Distribution Management, 48(1), 53-69. doi:10.1108/IJRDM-04-2018-0071


Zhu, L., Li, H., Wang, F. K., He, W., & Tian, Z. (2020). How online reviews affect purchase intention: A new model based on the Stimulus-Organism-Response (S-O-R) framework. Aslib Journal of Information Management, 72(4), 463-488. doi:10.1108/ajim-11-2019-0308



Creative Commons License
© The Author(s) 2024. This is an open access publication under CC BY NC licence.