--

19(11)2024

Tác động của sự xác nhận lên ý định mua lặp lại dịch vụ xem phim trực tuyến: Trường hợp GenZ


Tác giả - Nơi làm việc:
Nguyễn Huỳnh Anh Thư - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Lê Chiêu Anh Thư - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Nguyễn Khánh Gia Mỹ - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Nguyễn Vũ Minh Thư - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Đỗ Lê Anh Thư - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Bùi Ngọc Tuấn Anh - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Nguyễn Huỳnh Anh Thư - 2054012299thu@ou.edu.vn
Ngày nộp: 01-10-2023
Ngày duyệt đăng: 26-04-2024
Ngày xuất bản: 08-08-2024

Tóm tắt
Thói quen xem phim của người Việt dần có sự thay đổi do sự bùng nổ của những dịch vụ xem phim trực tuyến, nhất là ở giới trẻ. Bài nghiên cứu khám phá tác động của sự xác nhận lên ý định mua lặp lại dịch vụ xem phim trực tuyến trường hợp GenZ qua Sự hài lòng (SAT) và Giá trị cảm nhận (PV). Dữ liệu từ 236 khách hàng là GenZ ở Thành phố Hồ Chí Minh đã hoặc đang trải nghiệm dịch vụ nêu trên được kiểm định qua phương pháp PLS-SEM sử dụng SmartPLS. PLS-SEM được lựa chọn vì thích hợp để khám phá mô hình đo lường mà biến tiềm ẩn là kết quả của các biến quan sát, đồng thời thích hợp cho cỡ mẫu lớn và nhỏ. Kết quả cho thấy Sự hài lòng (SAT) ảnh hưởng lớn nhất đến Ý định mua lặp lại (RI). Sự xác nhận (CONF) ảnh hưởng theo hướng tích cực tới Giá trị cảm nhận (PV) và Sự hài lòng. Giá trị cảm nhận gián tiếp tác động lên Ý định mua lặp lại thông qua Sự hài lòng. Khám phá này sẽ mang đến những hiểu biết cho doanh nghiệp trong việc xác định Ý định hành vi của GenZ trong ngành dịch vụ trực tuyến ở Việt Nam.

Chỉ số JEL
M10; M30; M31

Từ khóa
dịch vụ xem phim trực tuyến; giá trị cảm nhận; sự hài lòng; sự xác nhận; ý định mua lặp lại

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Nguyen, T. H. A., Le, T. C. A., Nguyen, M. K. G., Nguyen, T. V. M., Do, T. L. A., & Bui, A. N. T. (2024). Tác động của sự xác nhận lên ý định mua lặp lại dịch vụ xem phim trực tuyến: Trường hợp GenZ [The impact of confirmation on repurchase intention of movie streaming services: GenZ’s case]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 19(11), 64-78. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.19.11.2992.2024


Tài liệu tham khảo

Abror, A., Patrisia, D., Engriani, Y., Idris, I., & Dastgir, S. (2022). Islamic bank trust: The roles of religiosity, perceived value and satisfaction. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 34(2), 368-384. doi:10.1108/APJML-10-2020-0715


Báo điện tử Chính phủ. (2022). Finding solutions to prevent online piracy. Truy cập ngày 20/07/2023 tại https://baochinhphu.vn/tim-giai-phap-ngan-chan-vi-ban-pham-ban-quyen-truc-tuyen-10222072113434446.htm


Becker, J. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., & Völckner, F. (2015). How collinearity affects mixture regression results. Marketing Letters, 26, 643-659. doi:10.1007/s11002-014-9299-9


Bhattacherjee, A. (2001). Understanding information systems continuance: An expectation-confirmation model. MIS Quarterly, 25(3), 351-370. doi:10.2307/3250921


Bui, A. N. T. (2022). The effect of information and celebrities on youthful people's decision to buy technology products. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 17(1), 89-100. doi:10.46223/HCMCOUJS.proc.vi.17.1.2527.2022


Chang, T. Z., & Wildt, A. R. (1994). Price, product information, and purchase intention: An empirical study. Journal of the Academy of Marketing Science, 22, 16-27. doi:10.1177/0092070394221002


Chiu, C. M., Hsu, M. H., Lai, H., & Chang, C. M. (2012). Re-examining the influence of trust on online repeat purchase intention: The moderating role of habit and its antecedents. Decision Support Systems, 53(4), 835-845. doi:10.1016/j.dss.2012.05.021


Das, R., Francois, M., Kyaw, K. K., Kuijpers, D., Pham, L., & Pham, V. (2023). Vietnamese consumers are coming of age in 2023: How businesses can stay ahead. Truy cập ngày 15/07/2023 tại https://www.mckinsey.com/featured-insights/asia-pacific/vietnamese-consumers-are-coming-of-age-in-2023-how-businesses-can-stay-ahead


Dimock, M. (2019). Defining generations: Where millennials end and generation Z begins. Pew Research Center, 17(1), 1-7.


Dodds, W. B., Monroe, K. B., & Grewal, D. (1991). Effects of price, brand, and store information on buyers’ product evaluations. Journal of Marketing Research, 28(3), 307-319. doi:10.2307/3172866


Eshghi, A., Haughton, D., & Topi, H. (2007). Determinants of customer loyalty in the wireless telecommunications industry. Telecommunications Policy, 31(2), 93-106. doi:10.1016/j.telpol.2006.12.005


Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi:10.2307/3151312


Fornell, C., Johnson, M. D., Anderson, E. W., Cha, J., & Bryant, B. E. (1996). The American customer satisfaction index: Nature, purpose, and findings. Journal of Marketing, 60(4), 7-18. doi:10.2307/1251898


Francis, T., & Hoefel, F. (2018). ‘True gen’: Generation Z and its implications for companies. McKinsey & Company12, 1-10.


Frank, B., Enkawa, T., & Schvaneveldt, S. J. (2015). The role of individualism vs. collectivism in the formation of repurchase intent: A cross-industry comparison of the effects of cultural and personal values. Journal of Economic Psychology, 51, 261-278. doi:10.1016/j.joep.2015.08.008


Friederich, F., Palau-Saumell, R., Matute, J., & Meyer, J. H. (2023). Digital natives and streaming TV platforms: An integrated perspective to explain continuance usage of over-the-top services. Online Information Review, 48(1), 1-21. doi:10.1108/OIR-03-2022-0133


Fu, X., Zhang, J., & Chan, F. T. S. (2018). Determinants of loyalty to public transit: A model integrating satisfaction-loyalty theory and expectation-confirmation theory. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 113, 476-490. doi:10.1016/j.tra.2018.05.012


Garson, G. D. (2016). Partial Least Squares (PLS-SEM): Regression and Structural Equation Models. Truy cập ngày 15/07/2023 tại https://www.smartpls.com/resources/ebook_on_pls-sem.pdf


Götz, O., Liehr-Gobbers, K., & Krafft, M. (2010). Evaluation of structural equation models using the Partial Least Squares (PLS) approach. In V. E. Vinzi, W. W. Chin, J. Henseler & H. Wang (Eds.), Handbook of partial least squares: Concepts, methods and applications (pp. 691-711). doi:10.1007/978-3-540-32827-8_30


Gustafsson, A., Johnson, M. D., & Roos, I. (2005). The effects of customer satisfaction, relationship commitment dimensions, and triggers on customer retention. Journal of Marketing, 69(4), 210-218. doi:10.1509/jmkg.2005.69.4.210


Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a Silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139-152. doi:10.2753/MTP1069-6679190202m


Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2-24. doi:10.1108/EBR-11-2018-0203


Hair, J. F., Sarstedt, M., Hokins, L., & Kuppelwieser, V. G. (2014). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). European Business Review, 26(2), 106-121. doi:10.1108/EBR-10-2013-0128


Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43, 115-135. doi:10.1007/s11747-014-0403-8


Hsu, C. L., & Lin, J. C. C. (2015). What drives purchase intention for paid mobile apps? An expectation confirmation model with perceived value. Electronic Commerce Research and Applications, 14(1), 46-57. doi:10.1016/j.elerap.2014.11.003


Hsu, M. H., Chang, C. M., & Chuang, L. W. (2015). Understanding the determinants of online repeat purchase intention and moderating role of habit: The case of online group-buying in Taiwan. International Journal of Information Management, 35(1), 45-56. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2014.09.002


Hu, H. H., Kandampully, J., & Juwaheer, T. D. (2009). Relationships and impacts of service quality, perceived value, customer satisfaction, and image: An empirical study. The Service Industries Journal, 29(2), 111-125. doi:10.1080/02642060802292932


Hume, M. (2008). Understanding core and peripheral service quality in customer repurchase of the performing arts. Managing Service Quality: An International Journal, 18(4), 349-369. doi:10.1108/09604520810885608


Jia, X., Pang, Y., Huang, B., & Hou, F. (2023). Understanding consumers’ continuance intention to watch streams: A value-based continuance intention model. Frontiers in Psychology, 14, Article 1073301. doi:10.3389/fpsyg.2023.1073301


Johnson, M. D., & Fornell, C. (1991). A framework for comparing customer satisfaction across individuals and product categories. Journal of Economic Psychology, 12(2), 267-286. doi:10.1016/0167-4870(91)90016-M


Keni, K., Oktora, F., & Wilson, N. (2018). The impact of destination image and perceived quality on tourist loyalty in the Indonesian tourism industry. In Proceedings of the 7th International Conference on Entrepreneurship and Business Management (pp. 67-75). doi:10.5220/0008488300670075


Kuo, Y. F., Hu, T. L., & Yang, S. C. (2013). Effects of inertia and satisfaction in female online shoppers on repeat‐purchase intention: The moderating roles of word‐of mouth and alternative attraction. Managing Service Quality: An International Journal, 23(3), 168-187. doi:10.1108/09604521311312219


Kuo, Y. F., Wu, C. M., & Deng, W. J. (2009). The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 25(4), 887-896. doi:10.1016/j.chb.2009.03.003


Lee, C. H., Eze, U. C., & Ndubisi, N. O. (2011). Analyzing key determinants of online repurchase intentions. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(2), 200-221. doi:10.1108/13555851111120498


Lee, M. C. (2010). Explaining and predicting users’ continuance intention toward e-learning: An extension of the expectation-confirmation model. Computers & Education, 54(2), 506-516. doi:10.1016/j.compedu.2009.09.002


Lin, C. P., Tsai, Y. H., & Chiu, C. K. (2009). Modeling customer loyalty from an integrative perspective of self-determination theory and expectation-confirmation theory. Journal of Business and Psychology, 24, 315-326. doi:10.1007/s10869-009-9110-8


Lin, H. H., & Wang, Y. S. (2006). An examination of the determinants of customer loyalty in mobile commerce contexts. Information & Management, 43(3), 271-282. doi:10.1016/j.im.2005.08.001


Mason, C. H., & Perreault, W. D. (1991). Collinearity, power, and interpretation of multiple regression analysis. Journal of Marketing Research, 28(3), 268-280. doi:10.1177/002224379102800302


Matrix, S. (2014). The Netflix effect: Teens, binge watching, and on-demand digital media trends. Jeunesse Young People Texts Cultures, 6(1), 119-138. doi:10.3138/jeunesse.6.1.119


Minarti, S. N., & Segoro, W. (2014). The influence of customer satisfaction, switching cost and trusts in a brand on customer loyalty - The survey on student as IM3 users in Depok, Indonesia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 1015-1019. doi:10.1016/j.sbspro.2014.07.546


Nguyen, N. M. (2023). Average time spent using online media in Vietnam as of 3rd quarter 2022, by activity. Truy cập ngày 20/07/2023 tại  https://www.statista.com/statistics/%20804073/daily-time-spent-using-online-media-by-activity-vietnam/


Oaster, T. R. F. (1989). Number of alternatives per choice point and stability of Likert-type scales. Perceptual and Motor Skills, 68(2), 549-550. doi:10.2466/pms.1989.68.2.549


Oghuma, A. P., Libaque-Saenz, C. F., Wong, S. F., & Chang, Y. (2016). An expectation-confirmation model of continuance intention to use mobile instant messaging. Telematics and Informatics, 33(1), 34-47. doi:10.1016/j.tele.2015.05.006


Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469. doi:10.2307/3150499


Parthasarathy, M., & Bhattacherjee, A. (1998). Understanding post-adoption behavior in the context of online services. Information Systems Research, 9(4), 362-379. doi:10.1287/isre.9.4.362


Pereira, R., & Tam, C. (2021). Impact of enjoyment on the usage continuance intention of video-on-demand services. Information & Management, 58(7), Article 103501. doi:10.1016/j.im.2021.103501


San Martin, S., & Jiménez, N. H. (2011). Online buying perceptions in Spain: Can gender make a difference? Electronic Markets, 21(4), 267-281. doi:10.1007/s12525-011-0074-y


Seiders, K., Voss, G. B., Grewal, D., & Godfrey, A. L. (2005). Do satisfied customers buy more? Examining moderating influences in a retailing context. Journal of Marketing, 69(4), 26-43. doi:10.1509/jmkg.2005.69.4.26


Shiau, W. L., Huang, L. C., & Shih, C. H. (2011). Understanding continuance intention of blog users: A perspective of flow and expectation confirmation theory. Journal of Convergence Information Technology, 6(4), 306-317. doi:10.4156/jcit.vol6.issue4.33


Statista Research Department. (2023). Vietnam: Video streaming (svod) market revenue 2017-2027. Truy cập ngày 08/08/2023 tại https://www.statista.com/forecasts/1255747/video-streaming-svod-revenue-vietnam


Suhaily, L., & Soelasih, Y. (2017). What effects repurchase intention of online shopping. International Business Research, 10(12), 113-122. doi:10.5539/ibr.v10n12p113


Tao, H. T., & Vu, A. N. (2022). Current behavior of using copyrighted movie viewing applications of generation Z in Vietnam. Truy cập ngày 15/07/2023 tại https://lyluanchinhtrivatruyenthong.vn/hanh-vi-su-dung-ung-dung-xem-phim-ban-quyen-cua-the-he-z-viet-nam-hien-nay-p26443.html


Voss, G. B., Parasuraman, A., & Grewal, D. (1998). The roles of price, performance, and expectations in determining satisfaction in service exchanges. Journal of Marketing, 62(4), 46-61. doi:10.1177/002224299806200404


Wang, Y. S. (2008). Assessing e‐commerce systems success: A respecification and validation of the DeLone and McLean model of IS success. Information Systems Journal, 18(5), 529-557. doi:10.1111/j.1365-2575.2007.00268.x


Wen, C., Prybutok, V. R., & Xu, C. (2011). An integrated model for customer online repurchase intention. Journal of Computer Information Systems, 52(1), 14-23. doi:10.1080/08874417.2011.11645518


Wilson, N. (2018). The impact of service quality and brand image toward customer loyalty in the indonesian airlines industry. Journal Manajemen Indonesia, 18(3), 222-234. doi:10.25124/jmi.v18i3.1734


Yan, M., Filieri, R., & Gorton, M. (2021). Continuance intention of online technologies:
A systematic literature review. International Journal of Information Management, 58, Article 102315. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2021.102315


Yi, Y., & La, S. (2004). What influences the relationship between customer satisfaction and repurchase intention? Investigating the effects of adjusted expectations and customer loyalty. Psychology & Marketing, 21(5), 351-373. doi:10.1002/mar.20009


Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22. doi:10.1177/002224298805200302


Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., & Malhotra, A. (2002). Service quality delivery through web sites: A critical review of extant knowledge. Journal of the Academy of Marketing Science, 30(4), 362-375. doi:10.1177/009207002236911



Creative Commons License
© The Author(s) 2024. This is an open access publication under CC BY NC licence.