--

19(6)2024

Tiền tố và hậu tố của ý định mua hàng đa kênh: Trường hợp nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh


Tác giả - Nơi làm việc:
Cao Quốc Việt - Trường Kinh Doanh, Đại học Kinh Tế Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tô Lê Minh Thanh - Công ty Cổ phần Viettronics Tân Bình, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Tô Lê Minh Thanh - toleminhthanh@gmail.com
Ngày nộp: 08-09-2023
Ngày duyệt đăng: 30-10-2023
Ngày xuất bản: 27-03-2024

Tóm tắt
Bán lẻ đa kênh ngày càng trở nên quan trọng vì sự thay đổi của thị trường. Phương thức này tăng cường hiệu suất kinh doanh và tạo ra lợi thế cạnh tranh mạnh mẽ. Nhằm xác định các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua hàng đa kênh và hành vi mua hàng đa kênh, bài báo đã áp dụng lý thuyết thống nhất chấp nhận và sử dụng công nghệ kết hợp lý thuyết lan tỏa đổi mới và lý thuyết nhận thức rủi ro. Nghiên cứu được thực hiện với 376 người trả lời có trải nghiệm mua hàng đa kênh, mẫu khảo sát được thu thập theo phương thức thuận tiện. Phương pháp PLS-SEM được áp dụng để phân tích và báo cáo. Kết quả thực nghiệm cho thấy đổi mới cá nhân nổi lên như là yếu tố tác động đáng kể nhất đối với ý định mua hàng đa kênh. Bài báo cung cấp thêm kết quả điều tiết của nhóm nhân khẩu học lên mối quan hệ giữa ý định mua hàng đa kênh đối với hành vi mua hàng đa kênh. Dựa trên kết quả nghiên cứu, các tác giả đề xuất một số hàm ý đối với lý thuyết và hoạt động quản lý.

Chỉ số JEL
M10; M31; L81

Từ khóa
bán lẻ đa kênh; lý thuyết lan tỏa đổi mới; lý thuyết nhận thức rủi ro; lý thuyết thống nhất chấp nhận và sử dụng công nghệ; ý định mua hàng đa kênh

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Cao, V. Q., & To, T. L. M. (2024). Tiền tố và hậu tố của ý định mua hàng đa kênh: Trường hợp nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh [Antecedents and outcome of omnichannel shopping intention: A study in Ho Chi Minh City]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 19(6), 33-48. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.19.6.2956.2024


Tài liệu tham khảo

Agarwal, R., & Prasad, J. (1998). A conceptual and operational definition of personal innovativeness in the domain of information technology. Information Systems Research, 9(2), 204-215.


Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.


Al-Saedi, K., Al-Emran, M., Ramayah, T., & Abusham, E. (2020). Developing a general extended UTAUT model for M-payment adoption. Technology in Society, 62, Article 101293. doi:10.1016/j.techsoc.2020.101293


Ameen, N., Tarhini, A., Shah, M., & Madichie, N. O. (2020). Going with the flow: Smart shopping malls and omnichannel retailing. Journal of Services Marketing, 35(3), 325-348.


Bauer, R. A. (1960). Consumer behavior as risk taking. In R. S. Hancock (Ed.), Dynamic marketing for a changing world (pp. 389-398).


Deloitte. (2023). Global powers of retailing 2023. Truy cập ngày 10/05/2023 tại https://www2.deloi-tte.com-/content/dam/Deloitte/at/Documents/presse/at-deloitte-global-powers-of-retailing-2023.pdf


Featherman, M. S., & Pavlou, P. A. (2003). Predicting e-services adoption: A perceived risk facets perspective. International Journal of Human-Computer Studies, 59(4), 451-474.


Flavián, C., Gurrea, R., & Orús, C. (2020). Combining channels to make smart purchases: The role of webrooming and showrooming. Journal of Retailing and Consumer Services, 52, Article 101923. doi:10.1016/j.jretconser.2019.101923


Goldsmith, R. E., & Hofacker, C. F. (1991). Measuring consumer innovativeness. Journal of the Academy of Marketing Science, 19, 209-221.


Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.


Hansen, R., & Sia, S. K. (2015). Hummel’s digital transformation toward omnichannel retailing: Key lessons learned. MIS Quarterly Executive, 14(2), 51-66.


Idea. (2022). Cách nào nhận diện, ngăn chặn hàng giả, hàng nhái? [How to identify and prevent counterfeit goods?] Truy cập ngày 10/05/2023 tại Cục Thương mại điện tử và Kinh tế số website: https://idea.gov.vn/default.aspx?page=news-&d-o=detail&category_id=aa2e4acb-f21f-4ef0-bf709528ea01b711&id=5fa68493-ab15-479a-a0f4-c7c7e3c9c5c1


Idea. (2023). Báo cáo Thương mại điện tử Việt Nam 2023? [Viet Nam E-commerce Report 2023]. Truy cập ngày 10/05/2023 tại Cục Thương mại điện tử và Kinh tế số website: https://idea.gov.vn/?page=document


Jayasingh, S., Girija, T., & Arunkumar, S. (2022). Determinants of omnichannel shopping intention for sporting goods. Sustainability, 14(21), Article 14109.


Juaneda-Ayensa, E., Mosquera, A., & Murillo, Y. S. (2016). Omnichannel customer behavior: Key drivers of technology acceptance and use and their effects on purchase intention. Frontiers in Psychology, 7, Article 1117.


Kim, K., Han, S. L., Jang, Y. Y., & Shin, Y. C. (2020). The effects of the antecedents of “Buy-online-pick-up-in-store” service on consumer’s bopis choice behaviour. Sustainability, 12(23), Article 9989.


Kim, S., Connerton, T. P., & Park, C. (2022). Transforming the automotive retail: Drivers for customers’ omnichannel BOPS (Buy Online & Pick up in Store) behavior. Journal of Business Research139, 411-425.


Kock, N., & Hadaya, P. (2018). Minimum sample size estimation in PLS‐SEM: The inverse square root and gamma‐exponential methods. Information Systems Journal, 28(1), 227-261.


Kock, N., & Lynn, G. (2012). Lateral collinearity and misleading results in variance-based SEM: An illustration and recommendations. Journal of the Association for Information Systems, 13(7), 546-580.


Kytö, E., Virtanen, M., & Mustonen, S. (2019). From intention to action: Predicting purchase behavior with consumers’ product expectations and perceptions, and their individual properties. Food Quality and Preference, 75, 1-9.


Leong, L. Y., Hew, T. S., Ooi, K. B., & Chong, A. Y. L. (2020). Predicting the antecedents of trust in social commerce - A hybrid structural equation modeling with neural network approach. Journal of Business Research, 110, 24-40.


Liébana-Cabanillas, F., Japutra, A., Molinillo, S., Singh, N., & Sinha, N. (2020). Assessment of mobile technology use in the emerging market: Analyzing intention to use m-payment services in India. Telecommunications Policy, 44(9), Article 102009.


Liew, Y. S., & Falahat, M. (2019). Factors influencing consumers’ purchase intention towards online group buying in Malaysia. International Journal of Electronic Marketing and Retailing, 10(1), 60-77.


Liobikienė, G., Mandravickaitė, J., & Bernatonienė, J. (2016). Theory of planned behavior approach to understand the green purchasing behavior in the EU: A cross-cultural study. Ecological Economics, 125, 38-46.


Malaquias, R. F., & Hwang, Y. (2016). An empirical study on trust in mobile banking: A developing country perspective. Computers in Human Behavior, 54(1), 453-461.


Malhotra, G., & Srivastava, H. (2023). Green purchase intention in omnichannel retailing: Role of environmental knowledge and price sensitivity. Journal of Strategic Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. doi:10.1080/0965254X.20-23.2241464


Midgley, D. F., & Dowling, G. R. (1978). Innovativeness: The concept and its measurement. Journal of Consumer Research, 4(4), 229-242.


Mimoun, M. S. B., Miltgen, C. L., & Slama, B. (2022). Is the shopper always the king/queen? Study of omnichannel retail technology use and shopping orientations. Journal of Retailing and Consumer Services, 65, Article 102844.


Mosquera, A., Olarte-Pascual, C., Juaneda-Ayensa, E., & Murillo, Y. S. (2018). The role of technology in an omnichannel physical store: Assessing the moderating effect of gender. Spanish Journal of Marketing-ESIC, 22(1), 63-82.


Peter, J. P., & Ryan, M. J. (1976). An investigation of perceived risk at the brand level. Journal of Marketing Research, 13(2), 184-188.


Rahi, S., Mansour, M. M. O., Alghizzawi, M., & Alnaser, F. M. (2019). Integration of UTAUT model in internet banking adoption context: The mediating role of performance expectancy and effort expectancy. Journal of Research in Interactive Marketing, 13(3), 411-435.


Ramya, N. A. S. A. M., & Ali, S. M. (2016). Factors affecting consumer buying behavior. International Journal of Applied Research, 2(10), 76-80.


Rogers, E. M. (1962). Diffusion of innovations. New York, NY: Free Press.


Singh, K., & Basu, R. (2023). Online consumer shopping behaviour: A review and research agenda. International Journal of Consumer Studies47(3), 815-851.


Sohn, Y. S., & Ko, M. T. (2021). The impact of planned vs. unplanned purchases on subsequent purchase decision making in sequential buying situations. Journal of Retailing and Consumer Services, 59, Article 102419.


Trinh, N. H., Tran, H. H., & Vuong, Q. D. H. (2020). Determinants of consumers’ intention to use credit card: A perspective of multifaceted perceived risk. Asian Journal of Economics and Banking, 4(3), 105-120.


Truong, H. T. H. (2021). The drivers of omni-channel shopping intention: A case study for fashion retailing sector in Danang, Vietnam. Journal of Asian Business and Economic Studies, 28(2), 143-159.


Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.


Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1),157-178. 


Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2016). Unified theory of acceptance and use of technology: A synthesis and the road ahead. Journal of the Association for Information Systems, 17(5), 328-376.


Ventre, I., & Kolbe, D. (2020). The impact of perceived usefulness of online reviews, trust and perceived risk on online purchase intention in emerging markets: A Mexican perspective. Journal of International Consumer Marketing, 32(4), 287-299.


Verhoef, P. C. (2021). Omni-channel retailing: Some reflections. Journal of Strategic Marketing, 29(7), 608-616.


Vinerean, S., Budac, C., Baltador, L. A., & Dabija, D. C. (2022). Assessing the effects of the Covid-19 pandemic on m-commerce adoption: An adapted UTAUT2 approach. Electronics, 11(8), Article 1269.


Wang, R. J.-H., Malthouse, E. C., & Krishnamurthi, L. (2015). On the go: How mobile shopping affects customer purchase behavior. Journal of Retailing, 91(2), 217-234.


Wang, Y., Gu, J., Wang, S., & Wang, J. (2019). Understanding consumers’ willingness to use ride-sharing services: The roles of perceived value and perceived risk. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 105, 504-519.  


Wolf, L., & Steul-Fischer, M. (2023). Factors of customers’ channel choice in an omnichannel environment: a systematic literature review. Management Review Quarterly, 73, 1579-1630. doi:10.1007/s11301-022-00281-w


World Intellectual Property Organization (WIPO). (2022). Global innovation index 2022 (15th ed.). Truy cập ngày 10/05/2023 tại WIPO website: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2022-en-main-report-global-innovation-index-2022-15th-edition.pdf


Yao, P., Sabri, M. F., Osman, S., Zainudin, N., & Li, Y. (2023). Consumers’ continued intention to use Online-to-Offline (O2O) services in omnichannel retail: Differences between To-shop and to-home models. Sustainability, 15(2), Article 945. doi:10.3390/su15020945


Zhang, M., Hassan, H., & Migin, M. W. (2023). Exploring the consumers’ purchase intention on online community group buying platform during pandemic. Sustainability, 15(3), Article 2433.


Zhang, X., Park, Y., & Park, J. (2023). The effect of personal innovativeness on customer journey experience and reuse intention in omni-channel context. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. doi:10.1108/APJML-12-2022-1013


Zhang, Y. (2005). Age, gender, and Internet attitudes among employees in the business world. Computers in Human Behavior, 21(1), 1-10.



Creative Commons License
© The Author(s) 2024. This is an open access publication under CC BY NC licence.