--

19(4)2024

Chiến thuật ảnh hưởng của cấp quản lý trực tiếp và Sự sáng tạo của nhân viên: Vai trò trung gian của Chia sẻ tri thức ẩn


Tác giả - Nơi làm việc:
Vũ Thịnh Trường - Trường Đại học Công nghệ Đồng Nai, Đồng Nai , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Vũ Thịnh Trường - vuthinhtruong@dntu.edu.vn
Ngày nộp: 28-08-2023
Ngày duyệt đăng: 30-10-2023
Ngày xuất bản: 20-03-2024

Tóm tắt
Ảnh hưởng của các hành vi lãnh đạo đối với sự sáng tạo của nhân viên được nhiều nghiên cứu xem xét đánh giá suốt thời gian qua. Nghiên cứu này tiếp tục mở rộng sự hiểu biết về chủ đề này thông qua việc điều tra tác động của chiến thuật ảnh hưởng của cấp quản lý trực tiếp, gồm: lấy lòng và truyền cảm hứng đến sự sáng tạo của nhân viên thông qua vai trò trung gian của chia sẻ tri thức ẩn. Mẫu nghiên cứu gồm 180 người đang làm việc tại doanh nghiệp, cơ quan nhà nước và trường đại học, tác giả sử dụng phương pháp cấu trúc tuyến tính riêng phần để kiểm định mô hình nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu chính cho thấy chiến thuật truyền cảm hứng và chiến thuật lấy lòng có tác động tích cực và ý nghĩa thống kê đến sự sáng tạo của nhân viên qua trung gian là chia sẻ tri thức ẩn. Điều này khẳng định vai trò quan trọng của việc truyền động lực và thiết lập mối quan hệ tốt trong việc thúc đẩy sự sáng tạo của nhân viên.

Chỉ số JEL
M10; M12; M14

Từ khóa
chia sẻ tri thức ấn; chiến thuật ảnh hưởng; lấy lòng; sự sáng tạo nhân viên; truyền cảm hứng

Toàn văn:
PDF Phụ lục

Trích dẫn:

Vu, T. T. (2024). Chiến thuật ảnh hưởng của cấp quản lý trực tiếp và Sự sáng tạo của nhân viên: Vai trò trung gian của Chia sẻ tri thức ẩn [Manager’s influence tactics and Employee creativity: The mediating role of Tacit knowledge sharing]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 19(4), 77-92. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.19.4.2940.2024


Tài liệu tham khảo

Ahmad, F. (2018). Knowledge sharing in a non-native language context: Challenges and strategies. Journal of Information Science, 44(2), 248-264.


Ahmad, F., & Karim, M. (2019). Impacts of knowledge sharing: A review and directions for future research. Journal of Workplace Learning, 31(3), 207-230.


Andriopoulos, C. (2001). Determinants of organisational creativity: A literature review. Management Decision, 39(10), 834-841.


Baer, M., Leenders, R. T. A., Oldham, G. R., & Vadera, A. K. (2010). Win or lose the battle for creativity: The power and perils of intergroup competition. Academy of Management Journal, 53(4), 827-845.


Bai, Y., Lin, L., & Li, P. P. (2016). How to enable employee creativity in a team context: A cross-level mediating process of transformational leadership. Journal of Business Research, 69(9), 3240-3250.


Chaturvedi, S., Rizvi, I. A., & Pasipanodya, E. T. (2019). How can leaders make their followers to commit to the organization? The importance of influence tactics. Global Business Review20(6), 1462-1474.


Cheung, M. F., & Wong, C. S. (2011). Transformational leadership, leader support, and employee creativity. Leadership & Organization Development Journal, 32(7), 656-672.


Falbe, C. M., & Yukl, G. (1992). Consequences for managers of using single influence tactics and combinations of tactics. Academy of Management Journal, 35(3), 638-652.


Gibson, C. B., & Gibbs, J. L. (2006). Unpacking the concept of virtuality: The effects of geographic dispersion, electronic dependence, dynamic structure, and national diversity on team innovation. Administrative Science Quarterly, 51(3), 451-495.


Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.


Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2-24.


Hennessey, B., & Amabile, T. M. (2010). Creativity. Annual Review of Psychology, 61(1), 569-598.


Huang, X., Hsieh, J. J., & He, W. (2014). Expertise dissimilarity and creativity: The contingent roles of tacit and explicit knowledge sharing. Journal of Applied Psychology, 99(5), 816-830.


Hughes, D. J., Lee, A., Tian, A. W., Newman, A., & Legood, A. (2018). Leadership, creativity, and innovation: A critical review and practical recommendations. The Leadership Quarterly, 29(5), 549-569.


Jaiswal, N. K., & Dhar, R. L. (2017). The influence of servant leadership, trust in leader and thriving on employee creativity. Leadership & Organization Development Journal, 38(1), 2-21.


Joo, B. K., Yim, J. H., Jin, Y. S., & Han, S. J. (2022). Empowering leadership and employee creativity: The mediating roles of work engagement and knowledge sharing. European Journal of Training and Development, 47(9), 881-899. doi:10.1108/EJTD-02-2022-0016


Khassawneh, O., Mohammad, T., & Ben-Abdallah, R. (2022). The impact of leadership on boosting employee creativity: The role of knowledge sharing as a mediator. Administrative Sciences, 12(4), 175-188.


Kim, S. L., Han, S., Son, S. Y., & Yun, S. (2017). Exchange ideology in supervisor-subordinate dyads, LMX, and knowledge sharing: A social exchange perspective. Asia Pacific Journal of Management, 34(1), 147-172.


Kipnis, D., Schmidt, S. M., & Wilkinson, I. (1980). Intraorganizational influence tactics: Explorations in getting one’s way. Journal of Applied Psychology, 65(4), 440-452.


Liao, S. H., & Chen, C. C. (2018). Leader-member exchange and employee creativity: Knowledge sharing: The moderated mediating role of psychological contract. Leadership & Organization Development Journal, 39(3), 419-435.


Liao, S., & Wu, C. (2009). The relationship among knowledge management, organizational learning, and organizational performance. International Journal of Business and Management, 4(4), 64-76.


Lin, C. P. (2007). To share or not to share: Modeling tacit knowledge sharing, its mediators and antecedents. Journal of Business Ethics, 70(4), 411-428.


Liu, W. (2016). Effects of positive mood and job complexity on employee creativity and performance. Social Behavior and Personality: An International Journal, 44(5), 865-880.


Ma, Y., Cheng, W., Ribbens, B. A., & Zhou, J. (2013). Linking ethical leadership to employee creativity: Knowledge sharing and self-efficacy as mediators. Social Behavior and Personality: An International Journal, 41(9), 1409-1419.


Messick, D. M. (2004). On the psychological exchange between leaders and followers. In The psychology of leadership: New perspectives and research (pp. 95-110). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.


Mohammed, N., & Kamalanabhan, T. J. (2022). Tacit knowledge sharing and creative performance: A transformative learning perspective. Development and Learning in Organizations: An International Journal, 36(4), 5-8.


Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5(1), 14-37.


Nonaka, I., & Von Krogh, G. (2009). Perspective-tacit knowledge and knowledge conversion: Controversy and advancement in organizational knowledge creation theory. Organization Science, 20(3), 635-652.


Nonaka, I., Toyama, R., & Konno, N. (2000). SECI, Ba and leadership: A unified model of dynamic knowledge creation. Long Range Planning, 33(1), 5-34.


Northouse, P. G. (2013). Leadership: Theory and practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.


Rutten, W., Blaas-Franken, J., & Martin, H. (2016). The impact of (low) trust on knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 20(2), 199-214.


Sankaran, S., Vaagaasar, A. L., & Bekker, M. C. (2020). Assignment of project team members to projects: Project managers’ influence strategies in practice. International Journal of Managing Projects in Business13(6), 1381-1402.


Schriesheim, C. A., & Hinkin, T. R. (1990). Influence tactics used by subordinates: A theoretical and empirical analysis and refinement of the kipnis, schmidt, and wilkinson subscales. Journal of Applied Psychology, 75(3), Article 246.


Schriesheim, C. A., Castro, S. L., & Cogliser, C. C. (1999). Leader-Member Exchange (LMX) research: A comprehensive review of theory, measurement, and data-analytic practices. The Leadership Quarterly, 10(1), 63-113.


Shin, L. R., & Hyun, S. S. (2019). Impact of managerial influence tactics on job creativity
and performance: A focus on Korean Airline Service employees. Sustainability, 11(16), Article 4429.


Sosa, M. E. (2011). Where do creative interactions come from? The role of tie content and social networks. Organization Science, 22(1), 1-21.


Szulanski, G. (1995). Unpacking stickiness: An empirical investigation of the barriers to transfer best practice inside the firm. Academy of Management Proceedings, 1995(1), 437-441.


Tan, C. S., Lau, X. S., Kung, Y. T., & Kailsan, R. A. (2019). Openness to experience enhances creativity: The mediating role of intrinsic motivation and the creative process engagement. The Journal of Creative Behavior, 53(1), 109-119.


Tiwana, A., & McLean, E. R. (2005). Expertise integration and creativity in information systems development. Journal of Management Information Systems, 22(1), 13-43.


Tran, D. M., Nguyen, P. T. M., Mai, A. T., Nguyen, M. T. T., & Ly, C. T. M. (2020). Khai phá mối quan hệ trao đổi lãnh đạo-Nhân viên đến sự chia sẻ kiến thức và sự mâu thuẫn quan hệ với đồng nghiệp [Investigating the relationships between the leader - member exchange, the internal conflict and the knowledge sharing among employees]. Tạp Chí Nghiên Cứu Kinh Tế và Kinh Doanh Châu Á, 31(9), 05-24.


Vinzi, V. E., Trinchera, L., & Amato, S. (2010). PLS path modeling: From foundations to recent developments and open issues for model assessment and improvement. In Handbook of partial least squares: Concepts, methods and applications (pp. 47-82). Heidelberg, Germany: Springer.


Winkler, I., & Winkler, I. (2009). Contemporary leadership theories: Enhancing the understanding of the complexity, subjectivity and dynamic of leadership. Heidelberg, Germany: Physica.


Yang, J., Gu, J., & Liu, H. (2019). Servant leadership and employee creativity: The roles of psychological empowerment and work-family conflict. Current Psychology, 38(6), 1417-1427.


Yao, X., & Li, R. (2021). Big five personality traits as predictors of employee creativity in probation and formal employment periods. Personality and Individual Differences, 182, Article 109914.


Yukl, G., & Falbe, C. M. (1990). Influence tactics and objectives in upward, downward, and lateral influence attempts. Journal of Applied Psychology, 75(2), 132-140.


Yukl, G., & Tracey, J. B. (1992). Consequences of influence tactics used with subordinates, peers, and the boss. Journal of Applied Psychology, 77(4), 525-535.


Yukl, G., Chavez, C., & Seifert, C. F. (2005). Assessing the construct validity and utility of two new influence tactics. Journal of Organizational Behavior, 26(6), 705-725.


Yukl, G., Lepsinger, R., & Lucia, T. (1992). Preliminary report on development and validation of the influence behavior questionnaire. In K. Clark, M. B. Clark & D. Campbell (Eds.), Impact of Leadership (pp. 417-427). Greensboro, NC: Center For Creative Leadership.


Yukl, G., Seifert, C. F., & Chavez, C. (2008). Validation of the extended influence behavior questionnaire. The Leadership Quarterly, 19(5), 609-621.


Yulk, G. (2013). Leadership in Organizations (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.


Zeb, A., Abdullah, N. H., Hussain, A., & Safi, A. (2020). Authentic leadership, knowledge sharing, and employees’ creativity. Management Research Review, 43(6), 669-690.


Zhou, J., & George, J. M. (2003). Awakening employee creativity: The role of leader emotional intelligence. The Leadership Quarterly, 14(4/5), 545-568.



Creative Commons License
© The Author(s) 2024. This is an open access publication under CC BY NC licence.