--

19(7)2024

Mối quan hệ giữa trí thông minh cảm xúc và hạnh phúc chủ quan của sinh viên: Trường hợp nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh


Tác giả - Nơi làm việc:
Bùi Lê Thảo Chi - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Huỳnh Khánh Vân - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Lê Nguyễn Phương Uyên - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Nguyễn Thúy Lan Anh - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Phạm Minh - Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Thành phố Hồ Chí Minh , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Phạm Minh - minh.p@ou.edu.vn
Ngày nộp: 06-08-2023
Ngày duyệt đăng: 30-10-2023
Ngày xuất bản: 17-04-2024

Tóm tắt
Tâm lý học trong giáo dục đang ngày càng nhận được sự quan tâm lớn từ các nhà nghiên cứu. Đã có rất nhiều nghiên cứu được tiến hành để xác định các yếu tố gây ra sự tiêu cực trong tâm lý học đường. Lựa chọn một cách thức tiếp cận khác, nghiên cứu này tiến hành tìm hiểu về sự tác động của những yếu tố nội sinh tích cực đến giá trị hạnh phúc chủ quan của sinh viên. Bên cạnh đó, nghiên cứu cũng xác định sự khác nhau giữa các nhóm ngành học đối với các mối quan hệ trong mô hình nghiên cứu, điều mà chưa có nghiên cứu nào thực hiện trước đây. Kết quả phân tích dữ liệu bằng phương pháp PLS-SEM nhận được từ 624 quan sát đã cho thấy trí thông minh cảm xúc sẽ tác động tích cực đến động lực học tập và hạnh phúc chủ quan. Không những vậy, nó còn hạn chế sự kiệt sức trong học tập. Từ kết quả này, nghiên cứu sẽ đề xuất những giải pháp liên quan cho các sinh viên và các trường đại học.

Chỉ số JEL
A22; I23; I31

Từ khóa
động lực học tập; hạnh phúc chủ quan; kiệt sức trong học tập; nhóm ngành học; trí thông minh cảm xúc

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Bui, C. L. T., Huynh, V. K., Le, U. N. P., Nguyen, A. T. L., & Pham, M. (2024). Mối quan hệ giữa trí thông minh cảm xúc và hạnh phúc chủ quan của sinh viên: Trường hợp nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh [Relationship between student’s emotional intelligence and subjective well-being: A case study of Ho Chi Minh City]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 19(7), 47-60. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.19.7.2891.2024


Tài liệu tham khảo

Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267. doi:10.1037/0022-0663.80.3.260


Arslan, G., & Allen, K. A. (2022). Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well-being. Psychology, Health & Medicine, 27(4), 803-814. doi:10.1080/13548506.2021.1876892


Bailey, T. H., & Phillips, L. J. (2016). The influence of motivation and adaptation on students’ subjective well-being, meaning in life and academic performance. Higher Education Research & Development, 35(2), 201-216. doi:10.1080/07294360.2015.1087474


Baker, S. R. (2004). Intrinsic, extrinsic, and amotivational orientations: Their role in university adjustment, stress, well-being, and subsequent academic performance. Current Psychology, 23, 189-202. doi:10.1007/s12144-004-1019-9


Blašková, M., Majchrzak-Lepczyk, J., Hriníková, D., & Blaško, R. (2019). Sustainable academic motivation. Sustainability, 11(21), Article 5934. doi:10.3390/su11215934


Casas, F., Bello, A., González, M., & Aligué, M. (2013). Children’s subjective well-being measured using a composite index: What impacts Spanish first-year secondary education students’ subjective well-being? Child Indicators Research, 6(3), 433-460. doi:10.1007/s12187-013-9182-x


Castro-Sánchez, M., Lara-Sánchez, A. J., Zurita-Ortega, F., & Chacón-Cuberos, R. (2019). Motivation, anxiety, and emotional intelligence are associated with the practice of contact and non-contact sports: An explanatory model. Sustainability, 11(16), Article 4256. doi:10.3390/su11164256


Chang, Y. C., & Tsai, Y. T. (2022). The effect of university students’ emotional intelligence, learning motivation and self-efficacy on their academic achievement - Online English courses. Frontiers in Psychology, 13, Article 818929. doi:10.3389/fpsyg.2022.818929


Cotterill, S. T., Loughead, T. M., & Fransen, K. (2022). Athlete leadership development within teams: Current understanding and future directions. Frontiers in Psychology, 13, Article 820745. doi:10.3389/fpsyg.2022.820745


Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality19(2), 109-134. doi:10.1016/0092-6566(85)90023-6


Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2013). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum Publishing Co.


Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. doi:10.1207/s15327752jpa4901_13


Diener, E., Heintzelman, S. J., Kushlev, K., Tay, L., Wirtz, D., Lutes, L. D., & Oishi, S. (2017). Findings all psychologists should know from the new science on subjective well-being. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 58(2), 87-104. doi:10.1037/cap0000063


Diener, E., Lucas, R. E., & Oishi, S. (2018). Advances and open questions in the science of subjective well-being. Collabra: Psychology, 4(1), Article 15. doi:10.1525/collabra.115


Dijkstra, T. K., & Henseler, J. (2015). Consistent and asymptotically normal PLS estimators for linear structural equations. Computational Statistics & Data Analysis, 81(1), 10-23. doi:10.1016/j.csda.2014.07.008


Extremera, N., Sánchez-Álvarez, N., & Rey, L. (2020). Pathways between ability emotional intelligence and subjective well-being: Bridging links through cognitive emotion regulation strategies. Sustainability, 12(5), Article 2111. doi:10.3390/su12052111


Fiorilli, C., Farina, E., Buonomo, I., Costa, S., Romano, L., Larcan, R., & Petrides, K. V. (2020). Trait emotional intelligence and school burnout: the mediating role of resilience and academic anxiety in high school. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), Article 3058. doi:10.3390/ijerph17093058


Gundogan, S. (2023). The relationship of Covid-19 student stress with school burnout, depression and subjective well-being: Adaptation of the Covid-19 student stress scale into turkish. The Asia-Pacific Education Researcher, 32(2), 165-176. doi:10.1007/s40299-021-00641-2


Hobfoll, S. E. (2001). The influence of culture, community, and the nested-self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied Psychology, 50(3), 337-421. doi:10.1111/1464-0597.00062


Hope, N. H., Holding, A. C., Verner-Filion, J., Sheldon, K. M., & Koestner, R. (2019). The path from intrinsic aspirations to subjective well-being is mediated by changes in basic psychological need satisfaction and autonomous motivation: A large prospective test. Motivation and Emotion, 43(2), 232-241. doi:10.1007/s11031-018-9733-z


Jiang, Y. (2021). Problematic social media usage and anxiety among university students during the Covid-19 pandemic: The mediating role of psychological capital and the moderating role of academic burnout. Frontiers in Psychology, 12, 612007-612007. doi:10.3389/fpsyg.2021.612007


Joronen, K., & Åstedt-Kurki, P. (2005). Familial contribution to adolescent subjective well-being. International Journal of Nursing Practice, 11(3), 125-133. doi:10.1111/j.1440-172X.2005.00509.x


King, L. A., Hicks, J. A., Krull, J. L., & Del Gaiso, A. K. (2006). Positive affect and the experience of meaning in life. Journal of Personality and Social Psychology, 90(1), 179-196. doi:10.1037/0022-3514.90.1.179


Krok, D., Zarzycka, B., & Telka, E. (2021). Risk of contracting Covid-19, personal resources and subjective well-being among healthcare workers: The mediating role of stress and meaning-making. Journal of Clinical Medicine, 10(1), Article 132. doi:10.3390/jcm10010132


Lazarus, R. S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York, NY: McGraw Hill.


Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: Past, present, and future. Psychosomatic Medicine, 55(3), 234-247. doi:10.1097/00006842-199305000-00002


Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York, NY: Springer.


Li, X., Fu, P., Fan, C., Zhu, M., & Li, M. (2021). Covid-19 stress and mental health of students in locked-down colleges. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), Article 771. doi:10.3390/ijerph18020771


Liu, M., & Ren, S. (2018). Moderating effect of emotional intelligence on the relationship between rumination and anxiety. Current Psychology, 37(1), 272-279. doi:10.1007/s12144-016-9510-7


Madison, E., Hopp, T., Santana, A. D., & Stansberry, K. (2018). A motivational perspective on mass communication students’ satisfaction with their major: Investigating antecedents and consequences. Journalism & Mass Communication Educator, 73(1), 50-66. doi:10.1177/1077695816687408


Martin, A. J. (2003). The student motivation scale: Further testing of an instrument that measures school students’ motivation. Australian Journal of Education, 47(1), 88-106. doi:10.1177/000494410304700107


Mavroveli, S., Petrides, K. V., Rieffe, C., & Bakker, F. (2007). Trait emotional intelligence, psychological well-being and peer-rated social competence in adolescence. British Journal of Developmental Psychology, 25(2), 263-275. doi:10.1348/026151006X118577


May, R. W., Bauer, K. N., Seibert, G. S., Jaurequi, M. E., & Fincham, F. D. (2020). School burnout is related to sleep quality and perseverative cognition regulation at bedtime in young adults. Learning and Individual Differences78, Article 101821. doi:10.1016/j.lindif.2020.101821


Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. doi:10.1177/1754073916639667


Méndez-Giménez, A., del Pilar Mahedero-Navarrete, M., Puente-Maxera, F., & de Ojeda, D. M. (2022). Effects of the sport education model on adolescents’ motivational, emotional, and well-being dimensions during a school year. European Physical Education Review, 28(2), 380-396. doi:10.1177/1356336X211047866


Mikolajczak, M., Petrides, K. V., & Hurry, J. (2009). Adolescents choosing self-harm as an emotion regulation strategy: The protective role of trait emotional intelligence. British Journal of Clinical Psychology, 48(2), 181-193. doi:10.1348/014466508X386027


Molero Jurado, M. D. M., Perez-Fuentes, M. D. C., Martos Martínez, Á., Barragán Martín, A. B., Simon Marquez, M. D. M., & Gázquez Linares, J. J. (2021). Emotional intelligence as a mediator in the relationship between academic performance and burnout in high school students. Plos One, 16(6), Article e0253552. doi:10.1371/journal.pone.0253552


Mong, M., & Noguchi, K. (2022). Emergency room physicians’ levels of anxiety, depression, burnout, and coping methods during the Covid-19 pandemic. Journal of Loss and Trauma, 27(3), 212-228. doi:10.1080/15325024.2021.1932127


Pedrelli, P., Nyer, M., Yeung, A., Zulauf, C., & Wilens, T. (2015). College students: Mental health problems and treatment considerations. Academic Psychiatry, 39(5), 503-511. doi:10.1007/s40596-014-0205-9


Puertas Molero, P., Zurita Ortega, F., Ubago Jiménez, J. L., & González Valero, G. (2019). Influence of emotional intelligence and burnout syndrome on teachers well-being: A systematic review. Social Sciences, 8(6), Article 185. doi:10.3390/socsci8060185


Raiziene, S., Pilkauskaite-Valickiene, R., & Zukauskiene, R. (2014). School burnout and subjective well-being: Evidence from crosslagged relations in a 1-year longitudinal sample. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3254-3258. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.743


Romano, L., Buonomo, I., Callea, A., & Fiorilli, C. (2019). Alexithymia in Young people’s academic career: The mediating role of anxiety and resilience. The Journal of Genetic Psychology180(4/5), 157-169. doi:10.1080/00221325.2019.1620675


Rubio, I. M., Ángel, N. G., Esteban, M. D. P., & Ruiz, N. F. O. (2022). Emotional intelligence as a predictor of motivation, anxiety and leadership in athletes. International Journal of Environmental Research and Public Health19(12), Article 7521. doi:10.3390/ijerph19127521


Salguero, J. M., Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2012). A meta-mood model of rumination and depression: preliminary test in a non-clinical population. Scandinavian Journal of Psychology54(2), 166-172. doi:10.1111/sjop.12026


Salmela-Aro, K., & Upadyaya, K. (2020). School engagement and school burnout profiles during high school - The role of socio-emotional skills. European Journal of Developmental Psychology, 17(6), 943-964. doi:10.1080/17405629.2020.1785860


Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School Burnout Inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. doi:10.1027/1015-5759.25.1.48


Salmela-Aro, K., Upadyaya, K., Hakkarainen, K., Lonka, K., & Alho, K. (2017). The dark side of internet use: Two longitudinal studies of excessive internet use, depressive symptoms, school burnout and engagement among Finnish early and late adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 46(2), 343-357. doi:10.1007/s10964-016-0494-2


Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. doi:10.2190/dugg-p24e-52wk-6cdg


Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25(2), 167-177. doi:10.1016/S0191-8869(98)00001-4


Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421. doi:10.1037/0003-066X.60.5.410


Selye, H. (1973). The evolution of the stress concept: The originator of the concept traces its development from the discovery in 1936 of the alarm reaction to modern therapeutic applications of syntoxic and catatoxic hormones. American Scientist, 61(6), 692-699.


Shah, S. M. A., Mohammad, D., Qureshi, M. F. H., Abbas, M. Z., & Aleem, S. (2021). Prevalence, psychological responses and associated correlates of depression, anxiety and stress in a global population, during the coronavirus disease (Covid-19) pan- demic. Community Mental Health Journal, 57(1), 101-110. doi:10.1007/s10597-020-00728-y


Soga, M., Evans, M. J., Tsuchiya, K., & Fukano, Y. (2021). A room with a green view: The importance of nearby nature for mental health during the Covid-19 pandemic. Ecological Applications, 31(2), Article e2248. doi:10.1002/eap.2248


Soria, K. M., & Stebleton, M. (2013). Major decisions: Motivations for selecting a major, satisfaction, and belonging. Nacada Journal, 33(2), 29-43. doi:10.12930/nacada-13-018


Wang, M. T., Chow, A., Hofkens, T., & Salmela-Aro, K. (2015). The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological development: Findings from Finnish adolescents. Learning and Instruction, 36(1) 57-65. doi:10.1016/j.learninstruc.2014.11.004


Xu, R., Wang, Q., Chin, N. S., & Teo, E. W. (2021). Analysis of learning motivation and burnout of Malaysian and Chinese college students majoring in sports in an educational psychology perspective. Frontiers in Psychology, 12, Article 691324. doi:10.3389/fpsyg.2021.691324



Creative Commons License
© The Author(s) 2024. This is an open access publication under CC BY NC licence.