--

17 (1) 2022

Ảnh hưởng của marketing quan hệ đến sự hài lòng và lòng trung thành của khách hàng trong ngành ngân hàng: Trường hợp các ngân hàng thương mại tại tỉnh Quảng Ngãi


Tác giả - Nơi làm việc:
Nguyễn Thị Như Mai - Trường Đại học Tài chính - Kế toán , Việt Nam
Phạm Thị Lan Hương - Trường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng , Việt Nam
Ngô Thị Khuê Thư - Trường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Nguyễn Thị Như Mai - nguyenthinhumai@tckt.edu.vn
Ngày nộp: 31-12-2020
Ngày duyệt đăng: 26-02-2021
Ngày xuất bản: 06-08-2021

Tóm tắt
Nghiên cứu đề xuất và thử nghiệm mô hình về mối quan hệ giữa marketing quan hệ, sự hài lòng, chi phí chuyển đổi và lòng trung thành của khách hàng. Cụ thể, tác giả nghiên cứu tác động trực tiếp của các thành tố marketing quan hệ (gồm marketing quan hệ tài chính, marketing quan hệ xã hội và marketing quan hệ cấu trúc) đến sự hài lòng và lòng trung thành của khách hàng. Ngoài ra, nghiên cứu còn xem xét tác động trực tiếp của sự hài lòng và chi phí chuyển đổi đến lòng trung thành khách hàng. Các mối quan hệ này được kiểm chứng thông qua mẫu 418 khách hàng cá nhân sử dụng dịch vụ ngân hàng tại tỉnh Quảng Ngãi. Kết quả cho thấy marketing quan hệ xã hội và marketing quan hệ cấu trúc tác động tích cực, trực tiếp đến lòng trung thành của khách hàng còn marketing quan hệ tài chính thì không. Ngoài ra, marketing quan hệ tài chính, marketing quan hệ xã hội và marketing quan hệ cấu trúc tác động tích cực, trực tiếp đến sự hài lòng của khách hàng. Bên cạnh đó, kết quả nghiên cứu chỉ ra sự hài lòng và chi phí chuyển đổi có tác động tích cực, trực tiếp đến lòng trung thành của khách hàng.

Từ khóa
marketing quan hệ; marketing quan hệ tài chính; marketing quan hệ xã hội; marketing quan hệ cấu trúc; ngân hàng

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Nguyen, M. T. N., Pham, H. T. L., & Ngo, T. T. K. (2022). Ảnh hưởng của marketing quan hệ đến sự hài lòng và lòng trung thành của khách hàng trong ngành ngân hàng: Trường hợp các ngân hàng thương mại tại tỉnh Quảng Ngãi [The effects of relationship marketing on customer saticfaction and loyalty: The case of commercial banking in Quang Ngai Province]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị kinh doanh, 17(1), 75-90. doi:10.46223/HCMCOUJS.econ.vi.17.1.1376.2022


Tài liệu tham khảo

Al-Hersh, M. A., Aburoub, S. A., & Saaty, A. S. (2014). The impact of customer relationship marketing on customer satisfaction of the arab bank services. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(5), 67-100.


Alnaimi, H. M. A. (2012). Relationship marketing in the jordanian internet sector: The inclusion of switching behaviour and relational bonds into relationship marketing model (Doctor of Philosophy, Griffith University, Queensland, Australia). Retrieved October 10, 2020, from https://research-repository.griffith.edu.au/bitstream/handle/10072/367581/Alnaimi_2012_02Thesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y


Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423.


Berry, L. L. (1983). Relationship marketing. In L. L. Berry, G. L. Shostack & G. D. Upah (Eds.), Emerging perspectives of services marketing (pp. 25-38), Chicago, IL: American Marketing Association.


Berry, L. L. (1995). Relationship marketing of services - growing interest, emerging perspective. Journal of The Academy of Marketing Science, 23(4), 236-245.


Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1991). Marketing services: competing through quality. New York, NY: The Free Press.


Bitner, M. J. (1990). Evaluating service encounters: The effects of physical surroundings and employee responses. Journal of Marketing, 54(2), 69-82.


Bojei, J., & Alwie, A. (2010). The influence of relationship quality on loyalty in service sector. Journal of Economics and Management, 4(1), 81-100.


Burnham, T. A., Frels, J. K., & Mahajan, V. (2003). Consumer switching cost: A typology, antecedents and concequences. Journal of the Academy of Marketing Science, 31(2), 109-126.


Celso, M. A., Jorge, H. L., & Fernando, R. (2009). The different roles of switching costs on the satisfaction-loyalty relationship. International Journal of Bank Marketing, 27(7), 506-523.


Chang, H. H., & Chen, S. W. (2008). The impact of customer interface quality, satisfaction and switching costs on e-loyalty: Internet experience as a moderator. Computers in Human Behavior, 24(6), 2927-2944.


Chen, Y., & Chiu, H. (2009). The effects of relational bonds on online customer satisfaction. The Service Industries Journal, 29(11), 1581-1595.


Choi, T. Y., & Chu, R. (2001). Determinants of hotel guests’ satisfaction and repeat patronage in the Hong Kong hotel industry. Journal of Hospitality Management, 20(3), 67-82.


Crosby, L. A., Evans, K. R., & Cowles, D. (1990). Relationship quality in services selling: An interpersonal influence perspective. Journal of Marketing, 54(3), 68-81.


Dahlia, E., Robert, P., Cleopatra, V., & Luiz, M. (2011). An empirical investigation of the relative effect of trust and switching costs on service loyalty in the UK retail banking industry. Journal of Financial Services Marketing, 16(2), 101-110.


De Wulf, K., Odekerken-Schro¨der, G., & Iacobucci, D. (2001). Investments in consumer relationships: A cross-country and cross-industry exploration. Journal of Marketing, 65(4), 33-50.


Dick, A. S., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. Journal of The Academy of Marketing Science, 22(2), 99-113.


Garbarino, E., & Johnson, M. (1998). The different roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships. Journal of Marketing, 63(2), 70-87.


Henning-Thurau, H., & Klee, A. (1997). The impact of customer satisfaction and relationship quality on customer retention: A critical reassessment and model development. Psychology & Marketing, 14(8), 737-764.


Hsieh, Y., & Hiang, S. (2004). A study of the impacts of service quality on relationship quality in search-experience-credence service. Total Quality Management, 15(1), 43-58.


Hsieh, Y., Chiu, H., & Chiang, M. (2005). Maintaining a committed online customer: A study across search-experience-credence products. Journal of Retailing, 81(1), 75-82.


Jones, M., Reynolds, K., Mothersbaugh, D., & Beatty, S. (2007). The positive and negative effects of switching costs on relational outcomes. Journal of Services Research, 9(4), 335-355.


Khirallah, K. (2005). Customer loyalty in retail banks: Time to move beyond simple programs or a product orientation. Jersey City, NJ: Tower Group.


Le, H. N., & Ngo, L. V. (2012). Relationship marketing in Vietnam: An empirical study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(2), 222-235.


Lewis, B. R., & Soureli, M. (2006). The antecedents of consumer loyalty in retail banking. Journal of Consumer Behaviour, 5(1), 15-31.


Liang, C., & Wang, W. (2005). Integrative research into the financial services industry in Taiwan: Relationship bonding tactics, relationship quality and behavioural loyalty. Journal of Financial Services Marketing, 10(1), 65-83.


Lima, M., & Fernandes, T. (2015). Relationship bonds and customer loyalty: A study across different service contexts. International Conference on Exploring Services Science, Exploring Services Science, 326-339. Retrieved October 5, 2020, from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-14980-6_26


Lin, C., & Ding, C. H. (2005). Opening the black box: Assessing the mediating mechanism of relationship quality and the moderating effects of prior experience in ISP service. International Journal of Service Industry Management, 16(1), 55-80.


Lin, N., Weng, J. C. M., & Hsieh, Y. (2003). Relational bonds and customer’s trust and commitment - A study on the moderating effects of web site usage. The Services Industries Journal, 23(3), 109-127.


Liu, C., Guo, Y. M., & Lee, C. (2011). The effects of reletionship quality and switching barriers on customer loyalty. International Journal of Information management, 31(1), 71-79.


McIver, J. B., & Carmines, E. G. (1981). Unidimensional scaling. Quantitative applications in the social sceiences. London, UK: The International Professional Publishers.


Ndubisi, E. C., Anyanwu, A. V., & Nwankwo, C. A. (2012). Effect of relationship marketing strategies on consumer loyalty: A study of Mobile Telephone Network (MTN) Nigeria. International Journal of Management and Commerce Innovations, 3(2), 798-810.


Oliva, T. A., Oliver, R. L., & MacMillan, I. C. (1992). A catastrophe model for developing service satisfaction strategies. Journal of Marketing, 56(3), 83-95.


Oliver, R. L. (1999). Whence customer loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-44. doi:10.2307/1252099


Palmatier, P., Dant, R. P., Grewal, D., & Evans, K. R. (2006). Factors influencing the effectiveness of relationship marketing: A meta-analysis. Journal of Marketing, 70(4), 136-153.


Price, L. L., & Arnould, E. J. (1999). Commercial friendship: Service provider-client in context. Journal of Marketing, 63(4), 38-56.


Salleh, M. C. M., & Ramli, R. (2013). The effect of takaful agents’ islamic relationship marketing practice on customer satisfaction, trust, and commitment: An empirical study on of family takaful customers. In International Convention of Islamic Management 2013 (pp. 1-13). Kuala Lumpur, Malaysia: University Malaysia.


Shammout, A. B. (2018). An empirical investigation of relational bonds on attitudinal and behavioral customer loyalty for Arabic luxury hotel customers. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 21(2), 1-21.


Shammout, A. B., & Algharabat, R. S. (2013). An investigation into the determinant of jordanian customer’s loyalty towards travel agencies. International Journal of Marketing Studies, 5(6), 1-11.


Sung, P. N., & Cheng, B. L. (2015). Exploring the impact of relationship marketing upon customer satisfaction and customer loyalty in malaysian banking industry. International Journal of Management and Applied Science, 1(8), 80-85.


Timothy, M. R., Michael, M. J., Joshua, C. E., & William, K. E. (2006). A comparison of marine protected areas and alternative approaches to coral-reef management. Current Biology, 16(14), 1408-1413.


Wang, W., Liang, C., & Wu, Y. (2006). Relationship bonding tactics, relationship quality and customer behavioural loyalty-behavioural sequence in Taiwan’s information service industry. Journal of Service Research, 6(1), 31-57.


Yatundu, F. A., & Ngacho, C. (2017). Relational bonds and customer loyalty: Insights from related literature. Proceedings of Kibabii University 2nd Interdisciplinary International Scientific Conference, June 14-15. Retrieved October 7, 2020, from http://library.kibu.ac.ke/wp-content/uploads/2018/08/Kibabii-University-Conference-Relational-Bonds-and-Customer-Loyalty-Insights-from-Related-Literature.pdf


Yu, T., & Tung, F. (2013). Investigating effects of relationship marketing types in life insurers in Taiwan. Managing Service Quality, 23(2), 111-130.


Zhao, X., Lynch, J. G., & Chen, Q. (2010). Reconsidering Baron and Kenny: Myths and truths about mediation analysis. Journal of Consumer Research, 37(2), 197-206.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.