--

16 (2) 2021

Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám của phụ nữ tại Thành phố Hồ Chí Minh


Tác giả - Nơi làm việc:
Huỳnh Thanh Tú - Trường Đại học Kinh tế - Luật , Việt Nam
Trần Văn Tuấn - Công Ty Cổ Phần Dịch Vụ AZGROUP , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Huỳnh Thanh Tú - tuht@uel.edu.vn
Ngày nộp: 27-11-2020
Ngày duyệt đăng: 27-01-2021
Ngày xuất bản: 29-05-2021

Tóm tắt
Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám của phụ nữ tại Thành phố Hồ Chí Minh từ đó đưa ra các đề xuất hàm ý quản trị giúp cho khách hàng của các công ty nâng cao ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám tại Thành phố Hồ Chí Minh. Quá trình nghiên cứu đã khảo sát 370 người tại các cửa hàng mỹ phẩm và đã chọn lọc ra được 354 người có phiếu trả lời hợp lệ. Kết quả nghiên cứu đã phát hiện 05 yếu tố ảnh hưởng tới ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám của phụ nữ tại Thành phố Hồ Chí Minh, đó là: Người nổi tiếng (X1), Giá sản phẩm (X2), Bao bì sản phẩm (X4), Chất lượng sản phẩm (X5), Độ tuổi (X6). Trong đó, X2 (β=0.281), X6 (β=.192) là hai yếu tố tác động mạnh nhất tới ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám của phụ nữ tại Thành phố Hồ Chí Minh. Kết quả nghiên cứu đã gợi ý một số hàm ý quản trị quan trọng cho các công ty nhằm nâng cao ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám của phụ nữ tại Thành phố Hồ Chí Minh.

Từ khóa
ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám; yếu tố mua lặp lại sản phẩm trị nám của phụ nữ Thành phố Hồ Chí Minh

Toàn văn:
PDF

Trích dẫn:

Huynh, T. T., & Tran, V. T. (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua lặp lại sản phẩm trị nám của phụ nữ tại Thành phố Hồ Chí Minh [Factors affecting women’s intention of repeatedly buying melasma treatment products in Ho Chi Minh City]. Tạp chí Khoa học Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh – Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 16(2), 17-29. doi:10.46223/HCMCOUJS. econ.vi.16.2.1323.2021


Tài liệu tham khảo

Anwar, S., & Gulzar, A. (2011). Impact of perceived value on word of mouth endorsement and customer satisfaction: Mediating role of repurchase intentions. International Journal of Economics and Management Sciences, 1(5), 46-54.


Arslan, F. M., & Altuna, O. K. (2010). The effect of brand extensions on product brand image. Journal of Product & Brand Management, 19(3), 170-180.


Asshidin, N. H., Abidin, N., & Borhan, H. B. (2016). Perceived quality and emotional value that influence consumer’s purchase intention towards American and local products. Procedia Economics and Finance, 35(2016), 639-643.


Beardon, W., & Mason, J. (1984). An investigation of influences on consumer complaint reports. Advances in Consumer Research, 11, 490-495.


Berry, L. L., Parasuraman, A., & Zeithaml, V. A. (1994). Improving service quality in America: Lessons learned. Academy of Management Executive, 8(2), 32-52.


Bhakar, S., Bhakar, S., & Dubey, A. (2015). Analysis of the factors affecting customers’ purchase intention: The mediating role of customer knowledge and perceived value. Advances in Social Sciences Research Journal, 2(1), 87-101.


Boonlertvanich, K. (2011). Conceptual model for the repurchase intentions in the automobile service industry: The role of switching barriers in satisfaction of repurchase intentions relationship. International Journal of Business Research, 9(6), 1-18.


Brown, L. G., & McEnally, M. R. (1992). Convenience: Definition, structure, and application. Journal of Marketing Management, 6, 9-13.


Chin, T. K., & Md Harizan, S. H. (2017). Factors influencing consumers purchase intention of cosmetic products in thailand. International Journal of Business and Innovation, 3(1), 1-15.


Copeland, M. (1923). Relation of consumers’ buying habitsto marketing methods. Harvard Business Review, 1, 282-289.


Cục Thống kê dân số Việt Nam. (2019). Tổng điều tra dân số và nhà ở năm 2019 [Population and housing census in 2019]. Retrieved October 10, 2019, from https://www.gso.gov.vn/wp-content/uploads/2019/12/Ket-qua-toan-bo-Tong-dieu-tra-dan-so-va-nha-o-2019.pdf


Day, R. L., & Landon, E. L. (1976). Collecting comprehensive consumer complaint data by survey research. Advances in Consumer Research, 3(1), 263-268.


DeSouza, G. (1992). Designing a customer retention plan. Journal of Business Strategy, 13(2), 24-28.


Dileep, K. M. (2006). Role of packaging in marketing product and organization. Retrieved May 7, 2020, from www.indianmba. com/faculty-column/Fc337/fc337. html


Dodds, W. B., & Monroe, K. B. (1985). The effect of brand and price information on subjective product evaluations. Advances in Consumer Research, 12, 85-90.


Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1995). Consumer behavior (8th ed.). New York, NY: Dryden Press.


Erdem, T., & Swait, J. (2004). Brand credibility brand consideration and choice. Journal of Consumer Research, 31, 191-198.


Eze, U. C., Tan, C. B., & Yeo, L. Y. (2012). Purchasing cosmetic products: A preliminary perspective of Gen-Y. Contemporary Management Research, 8(1), 51-60.


Fisher, C. (2007). Researching and writing a dissertation: A guidebook for business students (2nd ed.). London, UK: Pearson Education.


Fung, R. Y. K., Chong, S. P. Y., & Wang, Y. (2004). A framework of product styling platform approach: Styling as intangible modules. Concurrent Engineering, 12, 89-103.


Han-Shen, C. (2011). A study of antecedents of customer repurchase behaviors in chain store supermarkets. The Journal of International Management Studies, 6(3), 48-58.


Heung, V. C. S., & Lam, T. (2003). Customer complaint behavior towards hotel restaurant services. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15(5), 283-289.


Hoang, T., & Chu, N. N. M. (2005). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS [Analyze research data with SPSS]. Ho Chi Minh, Vietnam: Nhà xuất bản Thống Kê.


Howard, J. A., & Sheth, J. N. (1969). The theory of buyer behavior. New York, NY: John Wiley & Sons, Inc.


Jaafar, S., Lalp, P., & Naba, M. (2012). Consumers’ perceptions, attitudes and purchase intention towards private label food products in Malaysia. Asian Journal of Business Management Science, 2(8), 73-90.


Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marking, 57(1), 1-22.


Kotler, P. (2002). Marketing căn bản [Basic marketing] (3rd ed.). Ho Chi Minh, Vietnam: Nhà xuất bản Thống kê.


Kotler, P., Armstrong, G., Wong, V., & Saunders, J. (2008). Principles of marketing (5th European ed.). London, UK: Pearson Education Ltd.


Loudon, D. L., & Bitta, A. J. D. (1988). Consumer behavior: Concepts and applications (3rd ed.). New York, NY: Mcgraw-Hill Inc.


Mayer, H. B., & Morganosky, M. A. (1987). Complaint behavior: Analysis by demographics, lifestyle and consumer value. Advances in Consumer Research, 14, 223-226.


McCracken, G. (1989). Who is the celebrity endorser? Cultural foundation of the endorsement process. Journal of Consumer Research, 16(3), 310-321.


Miller, M., & Dick, R. P. (1995). Thermal stability and activities of soil enzymes as influenced by crop rotations. Soil Biology and Biochemistry, 27, 1161-1166.


Ng, Y. N. (2005). A study of customer satisfaction return intention, and word of mouth Endorsement in University Dining Facilities (Master’s thesis, Oklahoma State University, Stillwater, OK, United States). Retrieved May 10, 2020, from https://www.proquest.com/openview/7820f3a5bca31ee760b609f4d8700777/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y


Nguyen, N. Q., Phan, H. T. M., & Nguyen, D. Q. (2018). Các nhân tố ảnh hưởng đến nhu cầu học tập từ xa ở khu vực Đồng bằng sông Cửu Long [Factors affecting the demand for distance learning in the Mekong Delta region]. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 54(1D), 175-186.


Nunnally, J., & Burnstein, I. H. (1994). Pschychometric theory (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.


Ohanian, R. (1990). Construction and validation of a scale to measure celebrity endorsers’ perceived expertise, trustworthiness, and attractiveness. Journal of Advertising, 19(3),


-52.


Okada, E. M., & Hoch, S. J. (2004). Spending time versus spending money. Journal of Consumer Research, 31(2), 313-323.


Parr, A., & Hollis, N. (1997). What do you want your brand to be when it grows up? Big and strong? Journal of Advertising Research, 37(6), 23-36.


Petrick, J. F. (2004a). First timers’ and repeaters’ perceived value. Journal of Travel Research, 43(1), 29-38.


Petrick, J. F. (2004b). The roles of quality, value, and satisfaction in predicting cruise passengers’ behavioral intentions. Journal of Travel Research, 42(4), 397-407.


Pettijohn, L. S., Pettijohn, C. E., & Luke, R. H. (1997). An evaluation of fast food restaurant satisfaction: Determinants, competitive comparisons, and impact on future patronage. Journal of Restaurant and Foodservice Marketing, 2(3), 3-20.


Qu, H. (1997). Determinant factors and choice intention for Chinese restaurant dining: A multivariate approach. Journal of Restaurant and Foodservice Marketing, 2(2), 35-49.


Ranaweera, C., & Prabhu, J. (2003). The influence of satisfaction, trust and switching barriers on customer retention in a continuous purchasing setting. International Journalof Service Industry Management,14(3), 374-395.


Rashid, Md., Nallamuthu, J., & Sidin, S. (2002). Perceptions of advertising and celebrity endorsement in Malaysia. Asia Pacific Management Review, 7(4), 535-554.


Robinson, J., & Nicosia, F. (1991). Of time, activity and consumer behavior: An essay on findings, interpretations and needed research. Journal of Business Research, 22, 171-186.


Rosenberg, L. J., & Czepiel, J. A. (1984). A marketing approach for customer retention. Journal of Consumer Marketing, 1(2), 45-51.


Saleem, A., Ghafar, A., Ibrahim, M., Yousuf, M., & Ahmed, N. (2015). Product perceived quality and purchase intention with consumer satisfaction. Global Journal of Management and Business Research, 15(1).


Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2000). Consumer behavior (7th ed.). Hoboken, NJ: Prentice Hall.


Semuel, H., & Chandra, S. S. (2014). The analysis of corporate social responsibility implementation effects towards price fairness, trust and purchase intention at oriflame cosmetics product in Surabaya. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155, 42-47.


Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S., & Hogg, M. K. (2006). Consumer behaviour: A European perspective (3rd ed.). Hoboken, NJ: Prentice Hall.


Song, H., & Fisher, C. (2007). Discourse prominence effects on 2.5-year-old children’s interpretation of pronouns. Lingua, 117, 1959-1987.


Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York, NY: Harpers Collins.


Tronvoll, B. (2007b). Customer complaint behaviour from the perspective of the service-dominant logic of marketing. Managing Service Quality, 17(6), 601-620.


Wilkie, W. (1994). Customer behavior. London, UK: John Wiley & Sons, Inc.


William, J., & Kai-Chieh, H. (2003). Application of perceived value model to indentify factors affecting passengers’ repurchase intentions on city bus case of the Taipei metropolitan area. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publisher.


Xia, L., Monroe, K. B., & Cox, J. L. (2004). The price is unfair! A conceptual framework of price fairness perceptions. Journal of Marketing, 68(4), 1-15.


Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-ends model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 5(3), 2-22.


Zhao, W., & Zhou, X. (2012). From institutional segmentation to market fragmentation: Organizational reforms and changing inequality patterns in urban China. Retrieved May 5, 2020, from https://web.stanford.edu/~xgzhou/Zhao_16_SSR_EN.pdf



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.