--

8 (1) 2013

Các yếu tố ảnh hưởng đến thói quen đọc sách chuyên ngành của sinh viên: Trường hợp tại Trường Đại học Bách Khoa Thành phố Hồ Chí Minh


Tác giả - Nơi làm việc:
Nguyễn Thúy Quỳnh Loan - Đại học Bách khoa Tp.HCM , Việt Nam
Võ Hoàng Duy - Đại học Bách khoa Tp.HCM , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Nguyễn Thúy Quỳnh Loan - kim.npt@ou.edu.vn

Tóm tắt
Bài báo này trình bày nghiên cứu về thói quen đọc sách chuyên ngành của sinh viên Thành phố Hồ Chí Minh và qua đó xác định các yếu tố ảnh hưởng đến thói quen đọc sách. Mô hình nghiên cứu được đề xuất gồm có 8 nhân tố tác động lên thói quen đọc sách chuyên ngành của sinh viên là giảng viên, sinh viên, môi trường ở nhà, môi trường ở lớp, môi trường ở trường, môi trường xã hội, môi trường thế giới ảo và đặc điểm tài liệu. Với số mẫu khảo sát 503 sinh viên thuộc Ttrường Đại học Bách Khoa Thành phố Hồ Chí Minh cho thấy thói quen đọc sách của sinh viên ở mức thấp và có 5 yếu tố tác động có ý nghĩa thống kê lên thói quen đọc sách chuyên ngành của sinh viên là giảng viên, sinh viên, môi trường ở nhà, môi trường ở lớp, môi trường xã hội và môi trường thế giới ảo. Từ đây, bài viết đề xuất hàm ý quản lý nhằm khuyến khích thói quen đọc sách của sinh viên.

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Al-Nafisah, K. & Al-Shorman R. A. (2010). Saudi EFL students' readings interests. Journal of King Saud University - Language and Translation.


Bamberger, R. (1975). Promoting the reading habit. Paris, France: The Unesco Press.


Braguglia, K. H. (2005). Reading habits of business students. Journal of College Teaching & Learning.


Bratović, L.,Tadić, T., Miočić, I., Gardijan, N. & Jelušić, S. (2010). LIS students' reading habit analysis: Analysis between Croatia, Slovenia and Austria. BobCatSSS.


Dökmen, Ü. (1994). A psycho-social research of reading ability, interest and habit. Istanbul, Turkey: MEB Yayınları.


Edem, M. B. & Ofre, E. T. (2010). Reading and internet use activities of undergraduate students of the University of Calabar, Calabar, Nigeria. African Journal of Library, Archives and Information Science.


Hakan, U. (2011). The motivational factors for reading in terms of students. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri.


Kennedy, A. (2008). Examining Gender and Fouth Graders' reading Habits and attitudes in PIRLS 2011 and 2006. Taipei, Taiwan: The 3rd IEA International Research Conference.


Leff, B. & Harper, G. M. (2006). The reading habits of medicine clerks at one Medical School: Frequency, Usefulness and Difficulies. Academic Medicine.


Lone, F. A. (2011). Reading Habits of Rural Urban College Students in the 21st Century. Library Philosophy and Practice.


McKool, S. S. (2007). Factors that influence the decision to read: an investigation of fifth grade students' out-of-school reading habits. Reading Improvement.


Mngoma, N. P. (1997). Reading habits and interest of parents and their influence on the reading habits and interests of their children in Umlazi Township. KwaDlangezwa, South Africa: University of Zululand.


Mokhtari, K., Reichard, C. A. & Gardner, A. (2009). The Impact of Internet and Television Use on the Reading Habits and Practices of College Students. Journal of Adolescent & Adult Literacy.


Nathanson, S., Pruslow, J. & Levitt, R. (2008). The reading habits and literacy attitudes of inservice and prospective teachers: results of a questionnaire survey. Journal of Teacher Education.


Nawarathne, I. M. (2012). Reading interest of undergraduates in Sri Lanka. Journal of Arts, Science & Commerce.


NEA. (2004). Reading At Risk:A Survey of Literary Reading in America. NW Washington, USA: The Office of Research & Analysis, National Endowment for the Arts (NEA).


NEA. (2004). To read or not to read: A question of national consequence. NW Washington, USA: The Office of Research & Analysis, National Endowment for the Arts (NEA).


Oyewumi, O. O. & Ebijuwa, A. S. (2009). Reading Culture in An African University: Problems And Prospects. The Information Manager.


Pehlivan, A., Serin, O. & Serin, N. B. (2010). Determine reading interests and habits of candidate teachers. Procedia Scocial and Behavioral Sciences.


Sangkaeo, S. (1999). Reading habits promotion in ASEAN libraries. 65th IFLA council and general conferrence. Bangkok, Thailand.


Smith, M. C. & Stahl, N. A. (1999). Adults' reading pratices and activities: age, educational and occupational effects. DeKalb, IL 60115, USA: Northern Illinois University.


Smithies, M. (1983). Reading Habits at a Third World Technological University. Reading in a Foreign Language.


Soliman, M. M. (2009). The reading habits of medical students at Medical college King Saud University. Journal of Taibah University Medical Science.


South African book development council. (2006). National survey into the reading and book reading behavior of adult South African. Cape Town, South Africa: TNS Research Surveys (Pty) Ltd.


Wanjari, S. & Mahakulkar, V. (2011). Accessing reading habits of D.Ed Trainee Teachers. Indian Streams Research Journal .


Nguyễn Xuân Xanh (2012). Không thể yêu nước trong sự vô minh. Báo Tuổi trẻ ngày 25/3/2012, có tại website: http://tuoitre.vn/ Chinh-tri-Xa-hoi/Thoi-su-suy-nghi/483903/ "Khong-the-yeu-nuoc-trong-su-vo-minh".html


Yusof, N. M. (2010). Influence of family factors on reading habits and interest among level 2 pupils in national primary school in Malasia. Procedia Social and behavioral Sciences.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.