--

8 (3) 2013

Tinh thần doanh nhân và các yếu tố ảnh hưởng - Một nghiên cứu trong sinh viên ngành Kinh tế - Quản lý tại Thành phố Hồ Chí Minh


Tác giả - Nơi làm việc:
Dương Thị Ngọc Liên - Trường Đại học Bách Khoa Tp.HCM , Việt Nam
Nguyễn Văn Tuấn - Trường Đại học Bách Khoa Tp.HCM , Việt Nam
Lê Đức Anh - Trường Đại học Bách Khoa Tp.HCM , Việt Nam
Tác giả liên hệ, Email: Dương Thị Ngọc Liên - kim.npt@ou.edu.vn

Tóm tắt
Nghiên cứu nhằm khám phá các yếu tố tác động lên tinh thần doanh nhân của sinh viên khối ngành kinh tế - quản lý tại Tp.HCM. Từ đó, xác định mức độ tác động của từng yếu tố, cũng như yếu tố có tác động mạnh nhất. Dữ liệu được thu thập từ 532 sinh viên thuộc 14 trường Đại học tại Tp.HCM. Kết quả phân tích bằng SEM đưa ra các kết luận sau: Thứ nhất, tinh thần doanh nhân của sinh viên khối ngành kinh tế - quản lý chịu ảnh hưởng của 4 yếu tố đó là: năng lực nhận thức của sinh viên (β = 0.35, p = 0.000), nội dung chương trình đào tạo đại học (β = 0.33, p = 0.000), định hướng kinh doanh của gia đình (β=0.24, p=0.000) và khả năng tài chính của gia đình (β=0.16, p=0.002). Theo đó, yếu tố có ảnh hưởng mạnh nhất đến tinh thần doanh nhân là năng lực nhận thức của chính bản thân sinh viên; thứ hai, yếu tố “nội dung đào tạo” có tác động đến “năng lực nhận thức của bản thân” (β =0.29, p=0.000); thứ ba, yếu tố “khả năng tài chính của gia đình” có ảnh hưởng đến “định hướng kinh doanh của gia đình” (β =0.52, p=0.000). Một số hàm ý quản trị cũng được đưa ra từ kết quả của nghiên cứu này.

Từ khóa
Tinh thần doanh nhân; sinh viên ngành kinh tế - quản lý

Toàn văn:
PDF

Tài liệu tham khảo

Abdullah Azhar, Annum Javaid, Mohsin Rehman and Asma Hyder, Entrepreneurial Intentions among Business students in Pakistan (2010), Journal of Business systems, Governane and Ethics, vol 5, No 2.


Ajzen (1991), The theory of Planned Behavior, Organizational behavior and human decision processes, 50, 179 – 211.


Aldrich (1999). Organizations Evolving, Sage Publications, Newbury Park, CA.


Andrea Appolloni (December, 2009), Identifying the Effect of Psychological Variables on Entrepreneurial Intentions, DSM Business Review v Vol. 1, No. 2.


European Commission (2003): Green Paper Entrepreneurship in Europe, Enterprise Directorate-General, Brussels.


Evans & Leighton, (1989). Some empirical aspects of entrepreneurship. American Economic Review, 79:519–53.


Francisco Liñán, Juan, José (August 2005), Factors affecting entrepreneurial intention levels, 45th Congress of the European Regional Science Association, Amsterdam, 23-27.


George Solomon (2007), An examination of entrepreneurship education in the United States , Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 14 No. 2, pp. 168-182.


Hessel Oosterbeek, Mirjam C. van Praag, Auke Isselstein (2008), The Impact of Entrepreneurship Education on Entrepreneurship Competencies and Intentions, Tinbergen Institute Discussion Paper, 038/3.


Joseph Schumpeter, (2007), In praise of entrepreneurs.


Jill Kickul, Saulo D. Barbosa, Fiona Wilson và Deborah Marlino (2008), Are misalignments of perceptions and self-efficacy causing gender gaps in entrepreneurial intentions among our nation’s teens? Journal of Small Business and Enterprise Development Vol. 15 No. 2, pp. 321-335.


Mazzarol, Doss, & Thein (1999). Factors influencing small business start-up. International Journal of Entrepreneur Behaviour and Research, 5(2), 48 – 63.


Mohammad Ismail et al (October, 2009), Entrepreneurial Intention among Malaysian Undergraduates, International Journal of Business and Management.


Naffziger, Hornby & Kuratko (1994). A proposed research model of entrepreneurial motivation. Entrepreneurship Theory and Practice, 17(1), 49 – 55.


Reynolds, Storey & Westhead (1994): “Cross-national comparison of the variation in new frm rates”, Regional Studies, vol. 28, p. 443-456.


Rutger van der Laan, Martijn Driessen and Peter Zwart, Entrepreneur Scan identifes potential fast grower.


Saulo Dubard Barbosa (2007), The Role of Cognitive Style and Risk Preference on Entrepreneurial Self-Effcacy and Entrepreneurial Intentions, Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol.13, No. 4.


Shane & Khurana (2003). Bringing individuals back in: the effects of career experience on new frm founding. Industrial and Corporate Change, 12(3): 519–543.


Sizong Wu & Lingfei Wu (2008), The impact of higher education on entrepreneurial intentions of university students in China, Journal of Small Business and Enterprise Development Vol. 15 No. 4, pp. 752-774.


Storey (1994): Understanding the small business sector, Routledge, London.


Yanfeng Zhang et al (2008). The impacts of external factors on the growth of Chinnese entrepreneurial enterprises, Journal of Small Business and Enterprise Development Vol. 15 No. 4, pp. 689-703.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.